ممکن است تلفن‌ هوشمند بعدی‌تان بتواند آن سوی دیوار را ببیند

دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
تحقیقات جدید در دانشگاه تگزاس منجر به خلق تکنولوژی تازه‌ای شده که می‌تواند به صورت یک تراشه کوچک روی وسیله‌ای چون تلفن همراه قرار گیرد و سوی دیگر اجسام را نشان دهد. البته به خاطر ملاحظات مربوط به حریم خصوصی، تیم محقق در حال کار روی گستره مسافتی کمتر از 4 اینچ برای این فناوری هستند. جزئیات کامل را در ادامه مطلب بخوانید.
تبلیغات

تیمی از محققان دانشگاه تگزاس در دالاس به سرگروهی یکی از اساتید رشته مهندسی برق به نام دکتر "کنت او"، فناوری تازه‌ای را خلق کرده‌اند که به گوشی‌های هوشمند آینده و دوربین‌ها این امکان را می‌دهد که سوی دیگر دیوار را ببینند. این تحقیق از دو پیشرفت علمی جدید، یکی ورود به یک طیف الکترومغناطیسی که پیش از این غیرقابل استفاده بود و دیگری فناوری جدید ساخت میکروچیپ، بهره می‌جوید. باند فرکانسی تراهرتز از طیف الکترومغناطیسی که برای این تکنولوژی لازم است هنوز برای بیشتر دستگاه‌های مصرف‌کنندگان قابل دسترس نیست، با این حال این تیم به دنبال تغییر این موضوع است.

دکتر "کنت او" گفت: "ما روش‌هایی برای وارد کردن این بخش دست نخورده طیف الکترومغناطیسی به بازار و برای استفاده مشتریان و کاربردهای دارویی نجات بخش ایجاد نموده‌ایم... گستره فرکانسی تراهرتز پتانسیل بی‌انتهایی دارد که می‌تواند برای همه ما مفید باشد." با روش جدید می‌توان تصاویری در باند تراهرتز ایجاد کرد. به جای استفاده از چندین لنز در دستگاه کافی است یک سنسور ساخته شده با فناوری CMOS در آن قرار گیرد.

دکتر "او" ادامه داد: " CMOS مقرون به صرفه است و می‌توان از آن برای ساخت تراشه‌های بسیاری استفاده کرد. ترکیب CMOS و تراهرتز به این معناست که می‌توانید این تراشه و گیرنده را در پشت یک تلفن همراه قرار دهید تا به وسیله‌ای برای دیدن آن سوی اشیا تبدیل شود." البته بنا به ملاحظات مربوط به حریم خصوصی، دکتر "او" و تیمش روی کاربردهایی در گستره فاصله کمتر از 4 اینچ تمرکز کرده‌اند.

این تکنولوژی می‌تواند برای پیدا کردن لوله‌ها در داخل دیوار، تصدیق اسناد مهم و تشخیص پول تقلبی به کار رود. دکتر "او" در پایان گفت: "بسیاری کاربردهای دیگر نیز وجود دارند که هنوز به ذهن کسی نرسیده‌اند".

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات