گلکسی اس 6 کل صنعت موبایل را با تغییر روبرو خواهد کرد

پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
مطالعه 9 دقیقه
سامسونگ به ناگاه با تغییر سلیقه و نگرش بازار مواجه شده و محصولات سری Galaxy S این شرکت که تا پیش از این از جنبه‌های مختلف تحسین می‌شدند، اکنون به کلی تاریخ گذشته به نظر می‌رسند. اکنون زمان بازسازی گلکسی اس 6 فرا رسیده تا روح تازه‌ای به کالبد این شرکت دمیده شود.
تبلیغات

طی این همه سال که سامسونگ بارها به کپی کردن از اپل متهم شد، در نهایت خسته‌کننده‌ترین قسمت فعالیت این کمپانی به مواردی مربوط می‌شد که از محصولات قبلی خودش و نه اپل کپی کرده بود. گلکسی اس 5 که سال پیش معرفی شد، در واقع نسخه‌ی بزرگ‌تری از گلکسی اس 4 بود که آن هم خود نسخه‌ای بزرگ‌تر از گلکسی اس III به شمار می‌رفت که البته این دستگاه نیز آنچنان بالغ و خوب نبود که بتواند نقطه آغاز مناسبی به شمار رود. تغییرات جزئی نسبت به نسل قبل و مبنا قرار دادن یکی از دستگاه‌ها خودی، استراتژی بزرگ‌ترین سازندگان گوشی‌های هوشمند است؛ اما مشکل سامسونگ از آنجا آغاز شد که محصولی نابالغ را مبنا قرار داد؛ دستگاهی که تنها نیازهای همان سال را آن هم نه بصورت کامل، پاسخگو بود. این مسیر ناصحیح پرتکرار، همچنان در طی سال 2014 نیز سامسونگ را همراهی کرد تا آنکه در نهایت به وبال گردن سری محصولات گلکسی بدل شده و موجب تضعیف محصولات سامسونگ در بازار اندروید و در کل، بازار گوشی‌های هوشمند شد.

سامسونگ که اکنون با مشاهده‌ی آمارهای خود که به جای رشد، نمایانگر کاهش هستند از این استراتژی گزیده شده، وعده داد در سری محصولات گوشی هوشمند خود تغییرات بنیادی ایجاد خواهد کرد و ساخت دستگاه بعدی خود را نیز از صفر آغاز می‌کند. اکنون می‌توان گفت که گلکسی اس 6، صحیح‌ترین تجسم این اصلاحات خواهد بود. دستگاهی که سرانجام چرخه‌ی باطل مبنا قرار دادن دستگاه قبلی را خواهد شکست؛ دستگاهی که این بار، می‌رود که خود مبنای صحیحی برای پرچمداران بعدی باشد.

عظمت سامسونگ به حدی است که هرگاه این شرکت تصمیم به تغییر می‌گیرد، تمام صنعت موبایل با پیامدهای آن روبرو خواهد شد. تا کنون به نظر می‌رسد تغییرات کلیدی در قیاس با گلکسی اس‌های قبلی، حرکت به سمت ساختار تمام فلزی، نمایشگری که ممکن است از یک یا دو سو خمیده باشد، و دست رد زدن به سینه‌ی اسنپدراگون کوالکام بعنوان چیپ پردازشی و تکیه‌ی کامل بر اکسینوس خود سامسونگ خواهد بود. هر یک از این موارد به تنهایی مهم هستند اما هرگاه بصورت یک کل به آن‌ها نگاه کنیم، مهاجرت بزرگی از عملگرایی محافظه‌کارانه‌ای که سامسونگ طی این سال‌ها برای ساخت دستگاه‌های خود در پیش گرفته بود مشاهده می‌شود. اجازه دهید هر یک از این موارد را با جزئیات بیشتر زیر ذره‌بین قرار دهیم.

«یک امپراطوری الکترونیک که از پلاستیک بی‌کیفیت ساخته شده، بوسیله‌ی مواد بهتر بازسازی می‌شود»

شرکت بزرگی که امپراطوری الکترونیک خود را با پلاستیک معمولی بنا نهاد، قرار است وارد مرحله‌ای شود که بر سر قدرت و استحکام طراحی خود در صحنه‌ی رقابت چالش ایجاد کند. سامسونگ در تابستان 2014 این وعده را به دنیا داد و طعم اولیه‌ی آن را به خوبی با عرضه‌ی گلکسی آلفا به همگان چشاند؛ دستگاهی که نشان از تعهد سامسونگ داشته و با طراحی بهتر و کیفیت بالاتر مواد اولیه‌ی خود، توجه بسیاری را جلب کرد. مدت کوتاهی پس از آن، گلکسی نوت 4 و نوت اج نیز روانه‌ی بازار شدند. این دو دستگاه نیز سرانجام از میل خروشان سامسونگ برای شبیه‌سازی مواردی نظیر دوخت چرمی یا فولاد درخشان پرهیز کردند. با پیوند این ساختار بهبود یافته و مشخصات فنی قدرتمند که همیشه از سامسونگ دیده‌ایم، موجب شده همگی در این نظر هم‌عقیده باشند که گلکسی نوت 4 بهترین گوشی هوشمند ساخته شده توسط سامسونگ، و شایسته‌ترین رقیب آیفون 6 پلاس است. این مساله، پیش‌درآمد بسیار خوبی برای گلکسی اس 6 خواهد بود.

بررسی گلکسی نوت 4 سامسونگ

 سامسونگ تلاش خواهد کرد گوشی گلکسی جدید خود را به شکلی متمایز کند که جایی برای هیچ‌گونه سردرگمی در خصوص اینکه کدام دستگاه در بالاترین جایگاه سری گلکسی قرار دارد ایجاد نشود. سریع‌ترین راه برای دستیابی به چنین مساله‌ای، استفاده از بدنه‌ی یکپارچه‌ی فلزی نظیر آنچه در تصاویر فاش شده دیدیم خواهد بود. چنین اقدامی، حرکتی کاملا نوین برای سامسونگ خواهد بود که اچ‌تی‌سی را بیش از همه تحت فشار قرار خواهد داد؛ شرکتی که بر طراحی پیشرو و باکیفیت خود بعنوان بزرگ‌ترین مزیت رقابتی و عامل فروش تکیه کرده است. اگر سامسونگ بتواند با موفقیت، رقیب طراحی اچ‌تی‌سی را ایجاد کند (که اما و اگر بسیار در آن وجود دارد)، دیگر هیچ اهمیتی نخواهد داشت که در این مسیر کدام سازنده اولین بوده و کدام یک بیشتر در این راه قدم برداشته است. 

 جیب پرپول‌تر سامسونگ موجب می‌شود محصول این شرکت از پشتیبانی تبلیغاتی برتری برخوردار باشد و گلکسی بعدی جایگاه برجسته‌تری در قفسه‌‌ی فروشگاه‌ها به خود اختصاص دهد. مساله‌ای که امیدهای اچ‌تی‌سی را در سالی که برای هر دو کمپانی بسیار تعیین‌کننده و محوری است تضعیف می‌کند.

صفحه‌نمایش منحنی که پیش‌تر برای گلکسی اس 6 شایعه شده بود، بوسیله‌ی دعوتنامه‌ی رسمی مراسم سامسونگ که هفته‌ی پیش ارسال شد مورد تایید قرار گرفت. سامسونگ در دعوت‌نامه‌ی خود خطی مبهم و منحنی را به تصویر کشیده که اغلب افراد عقیده دارند شباهت فراوانی به آنچه در نوت اج دیده می‌شود دارد. در نوت اج نیز به همین شکل، گوشه‌ی سمت راست نمایشگر با حاشیه ادغام شده و به پشت کشیده شده است. البته این خط منحنی به سادگی با قاب‌های فلزی که برای گلکسی اس 6 فاش شده جور در نخواهد آمد اما مهندسی متداول سامسونگ می‌تواند نمایانگر ارائه‌ی یک نسخه‌ی اج در کنار یک نسخه‌ی تمام فلزی و تخت برای گلکسی اس 6 باشد. در هر یک از این سناریوها، سامسونگ از هر دو حالت ارائه‌ی دستگاهی نوین و هیجان‌انگیز در کنفرانس خود برخوردار خواهد بود.

یکی از موفق‌ترین گونه‌های نوآوری، یافتن یک مشکل متداول و پاسخ دادن به آن با راه‌حلی خلاقانه است. صفحه‌نمایش منحنی نیز بعنوان راه‌حل و پاسخی در جستجوی یک ایراد اساسی توسط سامسونگ ایجاد شده است. این مسیر ادامه خواهد یافت تا سرانجام یکی از آن‌ها با اقبال عمومی مواجه شود؛ اما این مساله موجب نخواهد شد محصول جدید سری اج سامسونگ از برجستگی بازاریابی برخوردار نباشد. برخورداری از چنین ظاهری که امضای سامسونگ به شمار خواهد رفت، موجب می‌شود گلکسی اس 6 به گونه‌ای متمایز از رقبا در ذهن مصرف‌کنندگان نقش بندد؛ علاوه بر این، چنین حرکتی موجب اقبال توسعه‌دهندگان و تکامل قابلیت‌های این طراحی به گونه‌ای که سامسونگ امید دارد خواهد شد که در نهایت تسلط بر بازار را به این کمپانی بازگردانده و رقبا را مجبور به الگوگیری می‌کند. 

صفحه‌نمایش منحنی لازم نیست حتما کاربردی باشد تا قابلیت بازاریابی پیدا کند

 اگرچه تا پیش از مراسم ۱ مارس سامسونگ، طراحی خارجی پرچمدار این کمپانی همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند، اما بزرگ‌ترین تغییر داخلی، نبود نسخه‌ای از گلکسی اس 6 با چیپ اسنپدراگون خواهد بود. مساله‌ای که بصورت ضمنی از آن مطمئن هستیم اما خود سامسونگ تاکنون آن را تایید یا رد نکرده است. گزارش بلومبرگ، چیپ اسنپدراگون 810 را بخاطر مشکل تولید بیش از حد حرارت در آزمایش‌های سامسونگ مورد نکوهش قرار داده و وال‌استریت ژورنال نیز مدعی است که سامسونگ هم‌اکنون به چیپ جدید 14 نانومتری سری اکسینوس خود به اندازه‌ای ایمان آورده که قبول چیپ ارائه شده توسط کوالکام را از سوی این کمپانی تحت تاثیر قرار داده است. این مساله همانطور که در مقاله‌ای جداگانه به آن پرداختیم، تاثیر منفی بزرگی بر کوالکام خواهد گذاشت. پرچمدار سامسونگ از پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار بوده و سفارش چیپ‌های این دستگاه‌ها به کوالکام، بخش بزرگی از فعالیت این سازنده‌ی چیپ‌های پردازشی را شامل می‌شده است. کوالکام هم‌اکنون به دلیل این مساله مجبور شده در پیش‌بینی‌های خود از درآمد سال 2015 تجدید نظر کند؛ چرا که یکی از مشتریان بزرگ این شرکت، قرار نیست از چیپ پرچمدار اسنپدراگون 810 استفاده کند و سامسونگ نیز بزرگ‌ترین مشتری به شمار می‌رود.

تاج پادشاهی کوالکام بر بازار موبایل، طی سال گذشته به آرامی در حال لیز خوردن از سر این کمپانی بوده و آخرین داده‌های بدست آمده از موسسه‌ی Strategy Analytics نشان می‌دهد که کوالکام در سه‌ماهه‌ی سوم سال 2014، حدود 80 درصد از بازار LTE را به خود اختصاص داده بود. این در حالی است که همین سازنده‌ی مطرح چیپ‌های پردازشی، در سال 2013 با رقم 95 درصد در این بخش از بازار در حال شادمانی و پایکوبی بود. مدیاتک در حال ربودن سهم فروش کوالکام است و آن‌گونه که کریستوفر تیلو، مدیر گروه تحقیقاتی  Strategy Analytics می‌گوید: «در سه‌ماهه‌ی سوم سال 2014، شرکت‌های HiSilicon، اینتل، مارول و سامسونگ نیز در تولید تجهیزات باند LTE به پیشرفت‌های مهمی دست یافتند.» بنابراین می‌توان رقابت بزرگ‌تری را در سال پیش رو انتظار داشت.

samsung-ex.0

آیا پردازنده‌های اکسینوس توان پاسخگویی به فروش جهانی سامسونگ را خواهند داشت؟

برتری و پیشروی کوالکام در فروش پردازنده‌هایش بر پایه‌ی قدرت ناشی از ادغام مودم LTE درون چیپ بنا شده است، اما به نظر می‌رسد پیشرفت سامسونگ در این زمینه به اندازه‌ی کافی خوب بوده که این شرکت بجای همراهی با کوالکام، هوس رقابت در سال 2015 در سر داشته باشد. با در نظر گرفتن تعداد میلیونی گوشی‌هایی که قرار است در اثر این تصمیم با رویکرد متفاوتی به فروش برسند، این مساله یک تصمیم حیاتی خواهد بود. این رویکرد سامسونگ موجب خواهد شد بالاخره طلسم شباهت بی حد و اندازه‌ی سخت‌افزار دستگاه‌های اندرویدی که طی دو سال گذشته رو به فزونی بوده شکسته شود. گلکسی اس 6 هنگامی که به پردازنده‌ی اختصاصی اکسینوس مجهز شده باشد، در مقابل چیپ‌ غیررقابتی اسنپدراگون 810 که در دسترس تمام تولیدکنندگان قرار دارد به آیفون 6 خواهد پیوست و تفاوتی اساسی میان بهترین ساخته‌ی سامسونگ و سایر پرچمداران بازار ایجاد خواهد کرد. این موضوع هنگامی جلوه‌ی بیشتری به خود خواهد گرفت که بدانیم تمام پرچمداران اندرویدی دیگر، از چیپ اسنپدراگون کوالکام بهره خواهند گرفت؛ مساله‌ای که در واقع چاره‌ای در مقابل آن برای سازندگان وجود ندارد و گزینه‌ی مناسب دیگری برای انتخاب در دسترس نیست.

سامسونگ جایگاه خود بعنوان بزرگ‌ترین سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند را در واقع از طریق ارائه‌ی قابلیت‌های بیشتر و قدرت بالاتر در یک پوسته‌ی پلاستیکی بدست آورد. جایگاه سامسونگ به لطف موارد منحصر بفرد و الزاما متفاوت بدست نیامد، بلکه تنها برقراری حساب دو دوتا چهارتا در ذهن مشتری و تحلیل امکانات به قیمت بود که عامل اصلی فروش محصولات این شرکت را ایجاد کرد. رویکردی که پاسخ مناسبی به نیاز مشتری در بر داشت و منافع فراوانی برای سامسونگ... اما دنیایی که قدردان چنین دستگاه‌هایی بود و سامسونگ را بخاطر این استراتژی تحسین می‌کرد بیش از این وجود خارجی ندارد. اکنون با بازاری جهانی با خصوصیت دو قطبی روبرو هستیم که در یک سوی آن، دستگاه‌های بسیار ارزان از سوی سازندگان چینی قرار دارد که در حال ضربه زدن به سامسونگ در بازی خود این شرکت هستند  و در سوی دیگر، گوشی‌های هوشمند بسیار رده بالا که در اثر تقاضای بالا برای اصول زیباشناختی و مواد با کیفیت ایجاد شده‌ جای گرفته‌اند. پاسخگویی به چالش قطب دوم از سوی سامسونگ، در مراسم ۱ مارس این شرکت آغاز خواهد شد.

متفاوت بودن به معنای بهتر بودن نیست، اما قدمی ضروری برای آغاز راه به شمار می‌رود

سامسونگ تصمیم دارد در بخش نرم‌افزار نیز به کلی رویکرد خود را تغییر داده و از تقاضای قدیمی بازار برای ارائه‌ی سیستم‌عاملی سرشار از قابلیت فاصله بگیرد. بازار امروز، همه‌چیز را در بهینه‌ترین حالت ممکن طلب می‌کند که موجب شده امکانات خلاقانه‌ی سامسونگ که هرساله بر شمار آن‌ها افزوده می‌شد، اکنون قابلیت‌های اضافی به شمار روند که باعث کندی دستگاه و دشواری فرآیند بروزرسانی آن می‌شود.

گلکسی اس 6 متفاوت خواهد بود؛ هم از آنچه این شرکت تاکنون مشغول به انجامش بوده، و هم از بقیه‌ی بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2015. متفاوت بودن با بهتر بودن هم‌معنا نیست، اما مسلما قدمی ضروری برای آغاز این مسیر به شمار خواهد آمد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات