برخورد نیروی انتظامی با دستفروشان اطراف علاءالدین؛ بساط دستفروشان جمع نمی‌شود

دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه با دستفروشان گوشی در خیابان جمهوری برخورد می‌شود و قرار است بساط این دستفروشان برچیده شود. اما شواهد نشان می‌دهد که جمع شدن بساط دستفروشان در اطراف مرکز خرید علاءالدین مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد و دوباره شاهد شلوغ‌تر شدن این منطقه خواهیم بود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یکی از معضلات هر بازاری وجود دستفروشانی است که علاوه بر هرج و مرج، موجب کسادی و بی‌رونقی کسب و کار فروشگاه‌ها می‌شوند که بازار موبایل هم از این قضیه مستثنی نیست.

از سال‌ها پیش راسته پاساژعلاءالدین از خیابان جمهوری تا نزدیک بازار موبایل ایران برپایی بساط دستفروشان نه تنها موجب کسادی فروشگاه‌های موبایل شده، بلکه تردد در این قسمت‌ها را به‌خصوص برای خانم‌ها سخت کرده است. از سوی دیگر به لحاظ موقعیت تجاری خیابان جمهوری، چهره‌ای زشت و کریه به این منطقه بخشیده است.

قاچاق

چند سال پیش نیروی انتظامی با این دستفروشان برخورد کرد و ظاهرا این حرکت باعث شد فقط دستفروشان از داخل خیابان جمهوری به خیابان حافظ نقل مکان کنند. بنابراین این موضوع نه تنها موجبات برچیده‌ شدن بساط دستفروشان را فراهم نکرد بلکه به تعداد آنها افزوده شد. به طوری که این روزها شاهد عرضه‌ی انواع و اقسام گوشی‌های چینی، دست دوم، گوشی‌های دزدی و تقلبی و لوازم جانبی موبایل هستیم که در این بازار بل‌بشو به فروش می‌رسند.

ظاهرا دوباره نیروی انتظامی وارد عمل شده و قرار است بساط این دستفروشان را جمع کند.

اما به گفته‌ی فروشندگان فروشگاه‌های داخل مراکز خرید جمهوری، احتمالا یکی دو روز بساط دستفروشان و دلالان جمع می‌شود اما بعد دوباره همان اطراف بساط می‌کنند و مثل گذشته احتمالا به تعداد آنها افزوده می‌شود.

گفته می‌شود این موضوع ناشی از حمایت‌های نامحسوسی است تا شلوغی و پررونقی اطراف این مرکز خرید را نشان دهند.

به گفته‌ی فروشندگان بازار، تاثیر منفی که این دستفروشان روی کسب و کار فروشگاه‌ها می‌گذارند بسیار بیشتر از مراکز خریدی است که در طول چند سال گذشته در خیابان جمهوری و حافظ به منظور رقابت با مراکز خرید قدیمی احداث شده است.

بازار موبایل ۳

ظاهرا هر بساطی دارای چندین نفر نیروی کار است تا جذب مشتری کنند و این افراد نه تنها در اطراف پاساژ پرسه می‌زنند که داخل مراکز خرید هم در رفت و آمد هستند تا مشتریان فروشگاه‌ها را با ترفندهایی به سوی خود بکشانند.

فروشندگان مدعی هستند که گوشی‌هایی که توسط این افراد به فروش می‌رسد، معمولا با قیمتی چندین برابر قیمت واقعی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و معمولا با ترفندهایی به نام گوشی اصل و نو فروخته می‌شوند و بعد از مدتی که مشکلاتی برای این گوشی‌ها به وجود می‌آید، خریدار در صورت مراجعه به فروشنده نه تنها قادر به اثبات مشکلات پیش آمده نیست بلکه ممکن است فروشنده گوشی را هرگز پیدا نکند.

با این حال به نظر می‌رسد برخوردهای مقطعی در این زمینه کارساز نیست و فقط در صورتی که نیروی انتظامی یا هر سازمان و ارگان دیگری به شکل مداوم و جدی درصدد برچیده شدن بساط این دستفروشان بربیایند، شاید بتوان بخشی از مشکلات بازار نابسامان موبایل را که از سویی درگیر قاچاق است حل کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات