اپل از فلز مایع گالیوم در دکمه هوم آیفون ها استفاده خواهد کرد

یک‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
یکی از مواردی که اکثر کاربران گوشی‌های آیفون با آن مشکل دارند، دکمه‌ی هوم است. دکمه‌ای که در محصولات اپل بیش از همه‌ کاربرد دارد و می‌توان گفت اولین قطعه‌ای که نیاز به تعمیر پیدا می‌کند، دکمه‌ی هوم است. به تازگی پتنتی توسط اپل ثبت شده که نشان می‌دهد این شرکت در فکر تغییر ساختار دکمه‌ی هوم است.
تبلیغات

دکمه‌ی دایره‌ای معروف هوم گوشی‌های اپل، اولین قطعه‌ی سخت‌افزاری است که در اکثر مواقع نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. این قطعه که بیش از بقیه‌ی قسمت‌های گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاهی برای کاربران عذاب آور می‌شود. به تازگی پتنتی توسط اپل ثبت شده که احتمال تغییر ساختار داخلی این قطعه را بیشتر می‌کند.

با توجه به پتنت ثبت شده، احتمال استفاده از فلز مایع در ساختار این دکمه، بسیار بالا خواهد رفت. خاصیت فلز مایع این است که پس از تغییر شکل، به راحتی به حالت اول برمی‌گردد و مشکل خراب شدن یا کندی کارکرد را ندارد. ساختار جدید دکمه‌ی هوم با اندازه‌گیری تغییرات ایجاد شده در مقاومت بین اتصالات، می‌تواند عملکردی مشابه لمس سه‌بعدی به دکمه‌ی هوم بدهد. ناگفته نماند که در حال حاضر تنها یک پتنت در این مورد ثبت شده است و اجرایی شدن یا نشدن این طرح، در هاله‌ای از ابهام است.

اما فلز مایع چه ساختاری دارد؟ تا مدتی پیش تنها فلز مایعی که می‌شناختیم، جیوه بود که سمی بوده و خطرات زیادی برای افراد داشت. در چند سال اخیر، آلیاژهای حاوی گالیوم، به جای جیوه در جاهایی که نیاز به فلز مایع است استفاده می‌شوند. این آلیاژها دمای ذوب پایینی دارند و در دمای معمولی اتاق، اغلب حالت مایع دارند. اپل قبلا نیز در یکی از قطعات خود از ترکیب آلیاژ فلز مایع استفاده کرده بود. قطعه‌ای سخت‌افزاری که برای جا زدن سیم‌کارت در گوشی‌های آیفون استفاده می‌شود، در برخی بسته‌بندی‌ها از فلز مایع ساخته شده است. البته این قطعه از نوعی از آلیاژ ساخته می‌شد که در دمای اتاق حالت جامد دارد، اما استحکام خوبی در کنار انعطاف‌پذیری بالا از خود نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات