چرا عرضه Samsung Z، اولین تلفن هوشمند تایزنی سامسونگ بار دیگر با تاخیر همراه شد؟

چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
مدت زیادی از زمانی که متوجه شدیم، سامسونگ قصد دارد سیستم عامل اختصاصی خود را برای رقابت با اندروید به بازار تلفن‌های هوشمند عرضه کند، می‌گذرد. اما با گذشت کنفرانس مطبوعاتی کره‌ای‌ها در شهر مسکو روسیه، مشخص شد که هنوز هم که هنوز است خبری از اولین تلفن هوشمند تایزنی نیست. اما چرا سامسونگ مدام زمان عرضه این تلفن هوشمند را به عقب می‌اندازد؟
تبلیغات

 سامسونگ، مدت‌هاست که قصد دارد اولین تلفن هوشمند خود را که دیگر در آن خبری از اندروید یا ویندوز فون نیست و در قلب آن سیستم عامل اختصاصی خودش، یعنی تایزن حضور دارد  را روانه بازار کند. سیستم عاملی که چند سالی است دست به دست در بین شرکت‌های تکنولوژی گشته تا آماده حضور و رقابت با غولی به بزرگی اندروید شود. 

در حال حاضر فروش و موفقیت‌های محصولات سامسونگ به نوعی وابسته به گوگل است. به علاوه، هر چند سامسونگ فروش بسیار خوبی را از فروش سخت‌افزارها و تلفن‌های هوشمند گلکسی به دست می‌آورد، ولی سود حاصل از فروش اپلیکیشن‌های اندرویدی که بر روی این محصولات توسط کاربران نصب می‌شود، مستقیما روانه جیب گوگل می‌شود و سامسونگ در آن سهم بخصوصی ندارد. همین موضوع سبب شده تا تایزن، البته در صورت موفقیتش، بتواند جایگزین اندروید در خط تولید موفق و پر فروش تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند Galaxy سامسونگ شود و همچنین سود حاصل از اپلیکیشن‌ها را نیز به حساب سامسونگ واریز کند. 

سامسونگ همچنین افق‌های دید گسترده‌تر و برنامه‌های بیشتری را برای سیستم‌عامل ناشناخته خود دارد. به واقع تایزن قرار است که همانند اندروید طیف وسیعی از گجت‌ها را پشتیبانی نماید و آن‌ها را به تلفن‌های هوشمند مرتبط کند. خواه این دستگاه‌ها، دستبندهای هوشمند باشند یا اتومبیل و هر دستگاه دیگری که قابلیت اتصال داشته باشد. در همین لحظه نیز، برخی گجت‌ها از جمله ساعت هوشمند Galaxy Gear 2، دوربین‌ عکاسی یا تلویزیون‌های هوشمند این شرکت از این سیستم عامل بهره می‌برند. 

البته شاید در بازار گجت‌های پوشیدنی، قضیه برای سامسونگ بخاطر شلوغی کمتر و جدیدتر بودن این بازارها راه مناسبی باز شده باشد، اما سامسونگ در بازار تلفن‌های هوشمند موانع بسیاری در روبروی خود دارد. اولین تلفن هوشمندی که قرار است با این سیستم عامل عرضه  شود، ابتدای سال جاری در فرانسیسکو به نمایش در آمد و قول عرضه آن در ماه جاری داده شد. ولی همانطور که مشاهده کردیم، هنوز خبری از این محصول نیست و جز نمونه‌های آزمایشی آن چیز دیگری از سوی سامسونگ در کنفرانس توسعه‌دهندگان این سیستم عامل در مسکو دیده نشد.

بازار برای پشتیبانی از سه سیستم عامل به صورت همزمان، به اندازه کافی بزرگ نیست

با این اتفاق، این چندمین باری است که عرضه تلفن‌هوشمند تایزنی سامسونگ، بار دیگر به تعویق می‌افتد. تلفن هوشمندی که وعده حضور آن در بازار ژاپن در خرداد ماه داده شده بود. اما دلیل این تاخیرها چیست؟‌ در واقع در این زمینه می‌توانیم به صحبت‌های یک شبکه ژاپنی استناد کنیم که در زمان کنسل شدن این محصول، دلیل قابل قبولی را برای عدم عرضه آن بازگو نمود:‌ «بازار برای پشتیبانی از سه سیستم عامل به صورت همزمان، به اندازه کافی بزرگ نیست.»

 در طرف دیگر، وال‌استریت ژورنال نیز سخنان دیگری از سوی سامسونگ اعلام نموده است. به گفته این خبرگزاری، سامسونگ قصد دارد تا تلفن تایزنی را در آینده در بازار روسیه عرضه کند. جایی که در آن بازار اپلیکیشن‌ها  برای سامسونگ و کاربرانش رونق بیشتری دیده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که سامسونگ نیز با نگرانی بزرگی که هر سیستم عامل جدیدی را در بر می‌گیرد، دست و پنجه نرم می‌کند:‌ «توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویس‌ها برای تلفنی که کسی آن را نمی‌خرد اپلیکیشن تولید نمی‌کنند و کسی هم تلفنی که  برنامه‌ای برای آن وجود ندارد را نمی‌خرد»

این موضوع دقیقا مشابه مشکلاتی است که مایکروسافت در هنگام ورود ویندوز فون با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. مشکلاتی که با تزریق پول و سرمایه به بازار توسعه‌دهندگان تا حد زیادی بهبود پیدا کرد. حالا نوبت سامسونگ است که سرمایه گذاری بر روی این بخش را گسترش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات