چرا و چطور آیفون 6، مهره‌ی جدید اپل در شطرنج‌ گوشی‌های بزرگ و رزولوشن بالا، باید متفاوت باشد؟

پنج‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
شایعات زیادی در مورد آیفون 6 منتشر شده است؛ اما جالب است که تاکنون ابعاد بدنه به شکل‌های مختلف فاش شده است. تقریباً مطمئن هستیم که آیفون بعدی در دو اندازه‌ی 4.7 اینچ و 5.5 اینچ روانه‌ی بازار می‌شود. با این قطر صفحه‌نمایش، حتماً رزولوشن آن هم بالاتر است؛ مخصوصاً که اندروید و ویندوزفون با گوشی‌های قدرتمندی که رزولوشن فوق‌العاده دارند، بسیار موفق از آب درآمده‌اند. اما سؤالی که برای دوستداران اپل و افرادی که می‌خواهند به جای اندروید و ویندوزفون، طعم آیفونی بزرگ و رزولوشن بالا را بچشند، مطرح شده این است که اپل چرا و چطور می‌خواهد آیفون 4.7 اینچی تولید کند؟ در ادامه به بررسی نکاتی در مورد دیدگاه‌های سابق اپل و نیاز بازار امروز پرداخته و چالش‌های تغییر طراحی را دقیق‌تر نگاه می‌کنیم. با ما باشید.
تبلیغات

چرا گوشی کوچک، انتخاب اصلی اپل بود؟

چند سال پیش مدیر موفق اپل، استیو جابز، در توضیح اینکه چرا اپل به گوشی‌های کوچک علاقه دارد می‌گفت:

گوشی لمسی باید اندازه‌ی مناسبی داشته باشد و بتوان با یک دست از آن استفاده کرد. فرض کنید زیر باران هستید و چتر را با یک دست گرفته‌اید. اگر بخواهید با دست دیگر از گوشی استفاده کنید و یک تماس فوری بگیرید، قطعاً یک گوشی بزرگ چاره‌ساز نیست.

آیفون 4 و 5 را به خاطر داریم. آیفون 5s با یک تفاوت کوچک در ابعاد معرفی شد. صفحه‌نمایش از 3.5 اینچ به 4 اینچ تبدیل شد؛ ولیکن این تغییر تنها در ارتفاع گوشی دیده می‌‎شود. هنوز هم کار با یک دست و استفاده از تمام صفحه‌نمایش راحت است. هنوز هم شعار اپل همین است که گوشی را برای کاربرد خوب طراحی می‌کند و به فکر ظاهر و تیپ آن نیست. واقعیت این است که با انگشت شصت می‌توان تمام بخش‌های صفحه را لمس کرد و مؤید ادعای این کمپانی کوپرتینویی است.

استفاده‌ از آیفون با یک دست راحت است؛ اما همین کار را با گوشی‌های بزرگ انجام دهید. مثلاً اچ‌تی‌سی وان جدید یا گلکسی اس 5، احتمالاً گوشی از دست شما خواهد افتاد! البته در گوشی‌های جدید برای عملکرد بهتر در استفاده با یک دست، حالات صفحه‌نمایش جدیدی تعریف شده که می‌توان در مواقع ضروری از آن استفاده کرد؛ ولیکن این ویژگی برای همه‌ی مواقع نیست. بالاخره باید گوشی را با دو دست گرفت و برخی امور را انجام داد.

امروز کاربران چه می‌خواهند؟

اما حالا پس از چند سال اوضاع کاملاً تغییر کرده است. ورق برگشته و حالا کاربران برخلاف گذشته همه‌ی کارهای ساده را با گوشی هوشمند خود انجام می‌دهند. وب‌گردی، ایمیل، عکاسی، مرور نقشه و بسیاری از کارهای دیگر که شاید مایکروسافت هیچ وقت تصورش را نمی‌کرد، توسط گوشی رده متوسط هم عملی شده است. بی‌دلیل نیست که بیل گیتس از اشتباه مایکروسافت در انتخاب استراتژی برای پیشرفت در دنیای وسایل همراه می‌گوید.

مقاله‌های مرتبط:

    اینکه اپل اشتباه کرده، برخورد دوگانه دارد یا به جزئیات توجه بیش از حد دارد مهم نیست. موضوع این است که اغلب افراد و مخصوصاً دوستداران اپل بر این باورند که این کمپانی در مورد محصولات خود و طراحی و مهندسی آن دلایل درست و عادلانه‌ای می‌آورد.

    از طرف دیگر اگر رقیب اصلی اپل را مدنظر قرار دهیم، با انبوهی از گوشی‌ها، فبلت‌ها و تبلت‌های گلکسی مواجه می‌شویم که تقریباً در تمام ابعاد و اندازه‌ها معرفی شده‌اند. آنچه موجب شده تنوع محصولات اپل زیاد شود، نیاز به محصولی است که بین آیفون 5s با قطر 4 اینچ و آیپد مینی با قطر 7.9 اینچ قرار بگیرد.

    آنچه موجب شده تنوع محصولات اپل زیاد شود، نیاز به محصولی است که بین آیفون 5s با قطر 4 اینچ و آیپد مینی با قطر 7.9 اینچ قرار بگیرد؛ مثلاً یک یا دو آیفون بزرگ‌تر

    شبکه‌های مخابراتی سریع‌تر شده‌اند و به راحتی می‌توان ویدیوهای رزولوشن بالا را روی گوشی و از طریق اینترنت سیم‌کارت تماشا کرد. پنل‌های LCD و AMOLED با رزولوشن فول‌اچ‌دی فراوان شده‌اند و حتی صحبت از رزولوشن 2K در مورد پرچم‌داران بعدی است. مثلاً در مورد LG G3 به احتمال بسیار زیاد یک صفحه‌نمایش 5.5 اینچی با رزولوشن 2560 در 1440 و البته حاشیه‌های فوق‌العاده باریک به کار خواهد رفت؛ چیزی که یک سال قبل دور از واقعیت به نظر می‌رسید، حالا اتفاق می‌افتد.

    شاید روزی تصور می‌شد که ایده‌ی گوشی‌هایی که صفحه‌نمایش بالاتر از 4 اینچ دارند و همچنین فبلت‌هایی که بیش از 5 اینچ قطر دارند، همه زودگذر است و با شکست مواجه می‌شود؛ ولیکن حالا بازار گوشی پر از محصولات عظیم‌الجثه و البته کارآمد و با کیفیت است. لذا زمان آن فرارسیده که بالأخره اپل هم به جمع تولیدکنندگانی که گوشی‌های بزرگ تولید می‌کنند بپیوندد.

    ipad-sizes

    هیچ کس دوست ندارد در صفحه‌نمایش کوچک آیپاد (مالتی‌مدیا پلیر اپل) به تماشای فیلم بپردازد. البته این تا زمانی بود که اپل پشتیبانی از ویدیو را به آیپاد اضافه نکرده بود. در مورد تبلت‌ها هم استراتژی اپل کمی تغییر کرده است. در ابتدا نظر استیو جابز و دیگران این بود که یک تبلت نباید اندازه‌ی کمتر از 9.7 اینچ داشته باشد و لذا آیپدها همگی تا امروز قطر 9.7 اینچ دارند. قبلاً تصور می‌شد که تبلتی با اندازه‌ی کوچک‌تر، مثل یک لوحه‌ی سنگی است و چندان شبیه دفتر و کتاب‌های باریک نیست. اما حالا آیپد مینی با قطر 7.9 اینچ یکی از پرفروش‌ترین محصولات بازار و البته اپل است.

    استراتژی جدید اپل، نمایشگر بزرگ و رزولوشن بالا

    شایعات قریب به یقین از آیفون 6 در دو اندازه‌ی 4.7 و 5.5 اینچ خبر می‌دهند. با چنین ابعادی رزولوشن هم می‌بایست افزایش یابد؛ مخصوصاً که رقبا در حال حاضر صفحه‌نمایش‌های فول‌اچ‌دی را به وفور به کار برده‌اند.

    اپل مانعی برای بزرگ‌تر کردن اندازه‌ی صفحه‌نمایش و بالا بردن رزولوشن ندارد؛ چرا که تراشه‌های اپلی بسیار قدرتمند هستند

    لازم به ذکر است که در گذشته برای پردازش پیکسل‌های بسیار زیاد، یک نمایشگر 1080p به پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندی نیاز بود؛ آن هم در حالی که هیچ یک از پردازنده‌های خوب امروزی رونمایی نشده بودند. اما حالا تراشه‌ها بسیار پیشرفته‌تر هستند و به راحتی از پس پردازش لازم برای هدایت سیستم‌عامل در رزولوشن بالا بر‌می‌آیند.

    مقاله‌های مرتبط:

      این موضوع مخصوصاً در مورد تراشه‌های Ax اپل که همیشه از بهترین پردازنده‌های گرافیکی بهره می‌برند، مصداق دارد. در حال حاضر آیفون 5s رزولوشن پایینی دارد و آماج انتقادات فراوان و نیز مبازرات تبلیغاتی رقبای اپل است؛ اما پردازنده‌ی گرافیکی این گوشی به راحتی بسیاری از رقبا را شرمنده می‌کند.

      چطور ابعاد افزایش یابد و استفاده با یک دست ساده باشد؟

      اما اپل چه طور می‌خواهد این تغییر بزرگ را به نحو احسن انجام دهد و باز هم یکی از بهترین گوشی‌های جهان را رونمایی کند؟ سیستم‌عامل و نرم‌‌افزارها چطور با صفحه‌نمایشی که رزولوشن بالاتری دارد، هماهنگ خواهند شد؟

      اولین پاسخ سیستم‌عامل iOS 8 است. شاید نسخه‌ی جدید iOS از نظر دستورات صوتی و در واقع دستیار صوتی اپل که Siri نام دارد، کارآمدتر از قبل باشد و بتوان به جای استفاده از انگشت شصت، از طریق فرامین صوتی با گوشه و کنار صفحه‌نمایش کار کرد.

      در نشست اپل و توسعه‌دهندگان یا به اختصار WWDC سال 2014 از نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل و کارکرد آن صحبت خواهد شد؛ گرچه همه‌چیز با احتیاط کامل بیان می‌شود. موضوع این است که نباید اطلاعاتی منتشر شود که متخصصین مشخصات سخت‌افزاری محصولات بعدی اپل را حدس بزنند.

      دومین مورد هم تغییرات ساختاری و چیدمان عناصر در واسط کاربری است. قطعاً این که منوها به چه شکلی روی صفحه چیده شوند و آیکون‌ها و دکمه‌ها کجا قرار بگیرند، در استفاده‌ی راحت با یک دست مؤثر است.

      موضوع سوم هم همکاری نزدیک اپل و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای جانبی برای آیفون است که باید رویه‌ی سابق خود را تغییر بدهند. البته با توجه به اینکه iOS روی آیپدهایی که رزولوشن بالا دارند، به خوبی اجرا شده و از نظر کیفیت آیکون‌ها و عناصر گرافیکی در حد بسیار خوبی است، مشکلی زیادی در این خصوص وجود نخواهد داشت؛ ولیکن موقعیت و چیدمان در مورد این نرم‌افزارها بسیار مهم است. همه چیز باید برای آیفونی که ابعاد آن به کلی متفاوت شده آماده شود.

      مشتریان اپل این روزها به زمان معرفی آیفون بعدی با صفحه‌نمایش بزرگ و سخت‌افزاری خوب فکر می‌کنند. سؤال آنها "اگر" نیست، آنها قطعاً به صفحه‌نمایش بزرگ نیاز دارند و اگر اپل چنین کاری نکند، احتمالاً بسیاری از مشتریان قدیمی خود را از دست می‌دهد؛ چرا که خیلی‌ها به مهاجرت به دنیای اندروید و ویندوز فونی که هر دو موفق ظاهر شده‌اند، فکر می‌کنند.

      تبلیغات
      داغ‌ترین مطالب روز

      نظرات

      تبلیغات