بررسی دقیق‌تر ماتریس Diamond PenTile، دلایل روشن‌ترین نمایشگر AMOLED متعلق به گلکسی S5 را مشخص می‌کند

دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
بخش تولید نمایشگر‌های سامسونگ به تازگی اطلاعاتی از صفحه نمایش جدید AMOLED متعلق به گلکسی S5 منتشر نموده است. همچنین تحلیلی از جانب Chipworks در مورد این صفحه نمایش ارائه شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.
تبلیغات

از زمان معرفی گلکسی S4، سامسونگ از ماتریس Diamond Pentile استفاده می‌کند، گلکسی S5 هم از همین ماتریس الماسی با تغییراتی جزئی ولی قابل توجه استفاده می‌نماید. برخلاف نمایشگرهای ال‌سی‌دی RGB که در آنها هر پیکسل از سه ساب‌پیکسل قرمز، سبز و آبی تشکیل می‌شود، نمایشگرهای PenTile از ساب‌پیکسل های کمتری استفاده می‌نمایند. در گلکسی S4 ساب‌پیکسل‌های الماسی برای رنگ‌های آبی و قرمز و یک ساب‌پیکسل به شکل بیضی برای رنگ سبز داشتیم ولی در گلکسی S5 تمامی ساب‌پیکسل‌ها به شکل الماس (لوزی شکل) هستند و این اولین تفاوت بین نمایشگرهای این دو مدل است.

s5-screen1

نحوه چیدمان پیکسل‌ها همچنان مانند گلکسی S4 است. در هر بلوک به شکل الماس (لوزی) که شامل 4 ساب‌پیکسل است، دو ساب‌پیکسل سبز رنگ، یک قرمز رنگ و یک ساب‌پیکسل آبی رنگ وجود دارد. البته اندازه واقعی ساب‌پیکسل‌ها تغییر کرده است. در گلکسی S4 ساب‌پیکسل آبی رنگ به شکل معناداری بزرگتر از سایر رنگ‌ها بود و دلیل آن پایین بودن کارایی انتشار این رنگ فرض می‌شد. اگر واقعا بزرگتر بودن ساب‌پیکسل‌های آبی رنگ بخاطر دلیلی که ذکر شد باشد، به نظر می‌رسد در گلکسی S5 چنین مسائلی رفع شده‌اند چرا که اندازه ساب‌پیکسل‌های آبی در S5 با قرمزها برابر است.

s5-screen2

در عمل این نکته ممکن است به اعمال تغییراتی در فیلترهای OLED که توسط سامسونگ مورد استفاده قرار می گیرند، منجر شده باشد. این نکته بسیار حائز اهمیت است چرا که شاید این عامل موجب موفقیت چشمگیر سامسونگ در روشنایی تصویر، شده باشد. سامسونگ اعلام کرده است که گلکسی S5 تحت شرایط نور محیطی 47 درصد روشن‌تر از گلکسی S4 است.

در ادامه تصویر دیگری از صفحه‌نمایش گلکسی S5 و چیدمان الماسی پیکسل های آن را می‌بینیم. مسحور کننده است، این‌طور نیست؟

Samsung-Galaxy-S5-deeper-dive-in-the-Diamond-PenTile-matrix-reveals-the-secrets-of-the-brightest-AMOLED-display
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات