بررسی موتورولا موتو جی ۹ پلاس [با بررسی ویدئویی]

یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
مطالعه 21 دقیقه
موتو جی ۹ پلاس در نگاه اول با نمایشگر عریض، باتری حجیم، دوربین‌های متنوع و قیمت مناسب، گوشی میان‌رده کاملی به نظر می‌رسد؛ اما در واقعیت چطور؟ سوالی که می‌خواهیم در بررسی موتورولا موتو جی ۹ پلاس به آن پاسخ دهیم.
تبلیغات

در چند سال گذشته، بازار گوشی‌های میان‌رده در ایران به دستگاه‌های سری گلکسی A سامسونگ، ردمی شیائومی و سری Y هواوی تعلق داشت. برندهای دیگر به‌خصوص موتورولا که زمانی برترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند بودند، محبوبیت خود را در بین کاربران ایرانی از دست داده‌اند. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد؛ شاید مهم‌ترین دلیل را بتوانیم کمیاب‌بودن گوشی‌های موتورولا در بازار ایران بدانیم. اگر سری به بازارهای فروش موبایل بزنید، متوجه می‌شوید که ویترین تمام مغازه‌ها از گوشی‌های سامسونگ و شیائومی پر شده است؛ پس حتی اگر دنبال خرید مدل خاصی از موتورولا باشید، باید مغازه‌های زیادی را بگردید. دلیل دیگر هم به ارزش خرید زیاد گوشی‌های سامسونگ و شیائومی به‌خصوص در مدل‌های میان‌رده بازمی‌گردد.

صرف‌نظر از احاطه‌ی شیائومی و سامسونگ بر بازار موبایل ایران، موتورولا هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد؛‌ امروز قصد داریم تا یکی از خاص‌ترین و هیجان‌انگیزترین گوشی‌های جدید موتورولا، یعنی موتو جی ۹ پلاس را بررسی کنیم؛ مدلی که در بازار ایران با قیمتی حدود ۶٫۵ میلیون تومان پیدا می‌شود و امکانات زیادی را ازجمله نمایشگر بزرگ، تراشه قدرتمند، دوربین‌های متنوع و باتری حجیمی را ارائه می‌دهد. در این بازه قیمتی، رقیب‌های اصلی موتو جی ۹ پلاس را می‌توانیم گوشی‌های محبوب ردمی نوت ۹ پرو شیائومی، پوکو ایکس ۳ و گلکسی A51 سامسونگ بدانیم. با توجه به محبوبیت زیاد مدل‌های یادشده، آیا می‌توانیم نمایند‌ه‌ی موتورولا را به‌عنوان خرید هوشمندانه پیشنهاد دهیم؟ سوالی که می‌خواهیم در بررسی موتورولا موتو جی ۹ پلاس پاسخ دهیم.

موتورولا موتو جی ۹ پلاس توسط فروشگاه هما تلکام برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

به‌روزرسانی: بررسی موتو جی ۹ پلاس در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ با افزوده‌شدن بررسی ویدئویی به‌روز شد.

بررسی ویدیویی موتو جی ۹ پلاس

تماشا با وضوح 2K

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت موتورولا موتو جی ۹ پلاس

موتو جی ۹ پلاس یکی از بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین گوشی‌های بازار است

پیش از هر چیز باید به یکی از اصلی‌ترین معایب موتو جی ۹ پلاس اشاره کنیم؛ این گوشی یکی از سنگین‌ترین و ضخیم‌ترین گوشی‌های بازار محسوب می‌شود. موتو جی ۹ پلاس چیزی نزدیک به یک سانتی‌متر ضخامت و حدود ۲۲۵ گرم وزن دارد. برای مقایسه، گلکسی M51 سامسونگ که باتری بزرگ و فوق‌العاده حجیم ۷۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی را در بطن خود دارد، ۹٫۵ میلی‌متر ضخامت و حدود ۲۱۵ گرم وزن دارد؛ برهمین اساس موتو جی ۹ پلاس گوشی خوش‌دستی به‌حساب نمی‌آید. وزن و ضخامت زیاد آن باعث خستگی دست می‌شود و به‌جز حالتی که دستان واقعاً بزرگی داشته باشید، امکان ندارد که بتوانید با یک دست با چنین گوشی بزرگ و سنگینی کار کنید.

عکاسی با گوشی موتو جی ۹ پلاس موتورولا

موتو جی ۹ پلاس درون بدنه‌ای تمام‌پلاستیکی قرار دارد؛ البته از گوشی هوشمندی در بازه قیمتی ۶ میلیون تومان، انتظار دیگری هم نداشتیم. بدنه‌ی پلاستیکی موتو جی ۹ پلاس کاملاً براق است؛ بنابراین اثرانگشت و چربی دست را به‌وضوح نشان می‌دهد؛ آنقدری که اگر کمی وسواس داشته باشید، باید هر ۵ دقیقه یک بار گوشی را تمیز کنید. داخل جعبه، قابی ژله‌ای براقی نیز همراه موتو جی ۹ پلاس ارائه می‌شود که استعداد زیادی در جذب اثرانگشت و چربی دست دارد. در نظر داشته باشید که روی قاب پلاستیکی پشت گوشی می‌تواند به‌راحتی خط و خش بیفتد؛ پس پیشنهاد می‌کنیم که قاب ژله‌ای گوشی را دور نیاندازید.

دوربین پشتی گوشی موتو جی ۹ پلاس موتورولا از نمای نزدیک

از نظر مقاومت بدنه، موتورولا هیچ صحبتی در مورد استفاده از شیشه‌های نشکن و ضد خش گوریلا گلس روی نمایشگر موتو جی ۹ پلاس نکرده است. به‌علاوه، بدنه‌ی گوشی هم هیچ‌گونه گواهی‌نامه‌ی IPxx یا نظامی ندارد. همه این موارد نشان می‌دهد که باید تا جای ممکن از بدنه مراقبت کنید؛ البته موتورولا می‌گوید روکش نانو روی بدنه‌ی جی ۹ پلاس به شکل محدودی می‌تواند جلوی پاشش مایعات را بگیرد؛ البته بخش «به شکل محدود» را جدی بگیرید و تصور نکنید که اگر لیوان چایی خود را روی گوشی برگردانید، جان سالم به در می‌برد.

صفحه نمایش و نمای جلوی گوشی موتو جی ۹ پلاس موتورولا

در سمت چپ گوشی، شکاف سیم‌کارت و کارت حافظه قرار دارد. متأسفانه موتورولا موتو جی ۹ پلاس شکافی مشترک برای سیم‌کارت دوم و کارت حافظه ارائه می‌دهد و نمی‌توانید هم‌زمان از هر دو استفاده کنید. پایین شکاف سیم‌کارت، کلید فعال‌سازی دستیار صوتی گوگل اسیستنت قرار دارد. همان‌طور که در بررسی گوشی‌های ال‌جی سری K هم گفتیم، اهمیت وجود کلید دستیار دیجیتال، به نوع استفاده‌تان برمی‌گردد؛ ولی می‌توانیم بگوییم که حداقل برای اکثر کاربران ایرانی، کاربرد خاصی ندارد. متأسفانه امکان تغییر عملکرد این کلید به‌صورت پیش‌فرض وجود ندارد، ولی می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های متفرقه مثل Button Mapper، عملکردش تغییر دهید. محل کلید گوگل اسیستنت هم به‌گونه‌ای است که پیوسته آن را به‌اشتباه فشار خواهید داد!

لوگو موتورولا پشت گوشی موتو جی ۹ پلاس موتورولا

در سمت راست گوشی، کلیدهای کنترل صدا و کلید پاور یکپارچه با حسگر اثر انگشت قرار دارد. به‌سادگی ظرف کمتر از یک دقیقه می‌توانید اثرانگشتتان را برای حسگر تعریف کنید. دقت و سرعت عملکرد حسگر هم تقریباً بدون نقص است و در کسری از ثانیه گوشی را از حالت قفل باز می‌کند؛ البته اگر کار کردن با حسگری که روی دکمه پاور قرار دارد برایتان راحت نیست، می‌توانید از فناوری تشخیص چهره گوشی استفاده کنید. توجه داشته باشید که تشخیص چهره صرفاً ازطریق دوربین سلفی صورت می‌گیرد و امنیت چندان بالایی ندارد.

حفره دوربین سلفی و حاشیه بالای صفحه نمایش گوشی موتو جی ۹ پلاس موتورولا
حاشیه پایین صفحه نمایش گوشی موتو جی ۹ پلاس موتورولا
کلید پاور و کنترل صدای گوشی موتو جی ۹ پلاس موتورولا
پورت شارژ USB-C و دریچه اسپیکر گوشی موتو جی ۹ پلاس موتورولا

در بالای گوشی، میکروفن دوم در کنار خروجی صوتی ۳٫۵ میلی‌متری یا همان جک هدفون قرار دارد و لبه‌ی پایینی هم میزبان میکروفن اصلی، درگاه USB 2.0 Type-C و بلندگوی تک‌کاناله‌ی موتو جی ۹ پلاس است.

نمایشگر موتورولا موتو جی ۹ پلاس

یکی از بخش‌های اصلی موتو جی ۹ پلاس که اتفاقا موتورولا هم تبلیغات زیادی پیرامون آن انجام می‌دهد، نمایشگر کاملاً تخت و عریض ۶٫۸۱ اینچی آن است؛ نمایشگری ۶۰ هرتزی با پنل IPS LCD و رزولوشن ۱۸۰۰ × ۲۴۰۰ پیکسل که در هر اینچش چیزی نزدیک به ۳۹۰ پیکسل جای دارد و از فناوری HDR10 هم پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر موتو جی ۹ پلاس در بین LCD-ها شرایط خوبی دارد، ولی نمی‌تواند با OLED-ها رقابت کند

از اعداد و ارقام فنی می‌گذریم و به عملکرد نمایشگر می‌پردازیم. پیش از اینکه به نتایج به‌دست‌آمده از نرم‌افزار CalMAN رجوع کنیم، به تنظیمات نمایشگر می‌پردازیم. خوشبختانه موتو جی ۹ پلاس در بخش تنظیمات نمایشگر، امکان تغییر رنگ‌ها را فراهم می‌سازد؛ موضوعی که به ما کمک کرد تا بتوانیم دقت رنگ‌ها و پوشش طیف رنگی نمایشگر را در سناریوهای مختلفی بسنجیم؛ البته امکان تغییر رنگ‌ها بسیار محدود است و فقط می‌توانید بین سه حالت طبیعی (Natural)، بهبودیافته (Boosted) و اشباع‌شده (Saturated) انتخاب کنید.

گوشی موتو جی ۹ پلاس موتورولا در حال پخش فیلم گودزیلا علیه کینگ کونگ

نتایج آزمون‌های ما نشان داد زمانی‌که ۵۰ درصد از صفحه به‌رنگ سفید و ۵۰ درصد دیگر به‌رنگ مشکی باشد، حداکثر روشنایی در حالت‌های دستی و خودکار به‌ترتیب به‌مقدار متوسط ۳۴۳٫۴ و ۳۳۶٫۰ نیت می‌رسد؛ درحالی‌که با نمایش رنگ سفید در کل صفحه‌نمایش روشنایی بیشینه برای حالت دستی و خودکار به‌ترتیب ۳۹۱ و ۳۹۲٫۹ نیت ثبت می‌شود که هیچ‌کدام نتیجه‌ی شگفت‌انگیزی نیست و به‌پای بهترین‌های بازار نمی‌رسد. ثبت حداقل روشنایی رنگ سفید برابر با ۳٫۲۷ و حداکثر روشنایی رنگ مشکی ۳٫۸۹ نیت نیز نشان می‌دهد که گوشی به‌لحاظ کاربری در محیط‌های تاریک یا کنتراست Native، جایی در میان بهترین‌های بازار ندارد.

نمایشگر موتو جی ۹ پلاس در هر سه حالت، طیف رنگ sRGB را تقریباً به شکل کامل پوشش می‌دهد که طبیعتا این پوشش در حالت اشباع‌شده (Saturated) کامل‌تر است؛ اما متأسفانه حتی در حالت اشباع‌شده هم، طیف رنگ DCI P3 به‌طور کامل پوشش داده نمی‌شود؛ درحالی‌که نمایشگر A51 می‌تواند در حالت Vivid، طیف رنگ DCI P3 را کامل پوشش دهد؛ اما از نظر دقت رنگ، نمایشگر موتو جی ۹ پلاس وضعیت خوبی ندارد. در هر سه حالت، رنگ‌ها به‌شدت سرد و خطای آن‌ها هم زیاد است؛ به‌طوری‌که رنگ سفید به سمت آبی تمایل دارد. در مقایسه، هر دو گوشی ردمی نوت ۹ پرو و گلکسی A51، شرایط بهتری دارند.

عملکرد نمایشگر موتو جی ۹ پلاس دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

موتو جی ۹ پلاس

۳٫۲۷

۳٫۷

۳۴۳٫۴

۳٫۸۹

۳۳۶٫۰

۸۶٫۳

۵٫۶

۳٫۶ (Natural)

گلکسی M51

۱٫۸۳

۰

۵۲۸

۰

۷۶۰

۴٫۱

۳٫۲ (Natural)

ردمی نوت ۱۰

۲٫۵۵

۰

۶۴۶٫۵

۰

۱۱۰۵

۳٫۲

۲٫۳ (Natural)

ردمی نوت ۹

۱

۴٫۱۵

۳۶۰

۴٫۴۲

۴۸۲

۹۵

۶٫۶

۴٫۷ (Saturated)

ردمی نوت ۹ اس/پرو

۰٫۷

۳٫۷۵

۳۳۳

۵٫۲

۴۸۰

۹۶

۵

۲٫۲ (Standard)

ردمی نوت ۸ پرو

۰٫۷۵

۳٫۸

۳۸۵

۵٫۱

۵۳۰

۱۰۳

۵٫۹

۴٫۶ (Standard)

ردمی نوت ۸

۱

۴٫۷

۴۷۰

۶

۶۱۳

۱۰۲

۵٫۹

۱٫۸ (Standard)

گلکسی A52

۲٫۲۶

۰

۵۸۷

۰

۱۲۳۰

۵٫۳

۳٫۲ (Natural)

گلکسی A71

۲.۲

۰

۶۳۲

۰

۸۱۵

۵

۳ (Natural)

گلکسی A51

۲.۱

۰

۵۹۰

۰

۷۰۵

۵

۳/۳ (Natural)

پوکو X3

۲٫۴۱

۳٫۹۵

۳۵۶٫۴

۴٫۶۹

۴۴۲

۹۴٫۲

۴٫۸

۱٫۵ (Standard)

پوکو M3

۱٫۰۷

۱٫۸

۲۱۰

۱٫۷۵

۲۱۱

۱۱۶

۴٫۲

۱٫۶ (Standard)

* زومیت تمامی نتایج جدول بالا را با ابزاری مخصوص به‌‌‌دست آورده است.

بعد از نمایشگر، نگاهی به بلندگوی مونوی موتورولا موتو جی ۹ پلاس می‌اندازیم. این بلندگو که روی لبه‌ی پایینی دستگاه قرار دارد، می‌تواند صدای نسبتاً بلندی را تولید کند که باتوجه به قیمت دستگاه، کاملاً رضایت‌بخش است؛ البته اگر قصد دارید صدا را روی بلندترین حالت ممکن قرار دهید، باید با کیفیت پایین و کمی به‌هم‌ریختگی صدا کنار بیایید؛ ولی اگر بلندی صدا را روی سطح متوسطی قرار دهید، می‌توانید از صدای باکیفیتی لذت ببرید. خوشبختانه موتو جی ۹ پلاس تجربه‌ی صوتی نه‌چندان جالب اسپیکر تک‌کاناله‌اش را با داشتن جک ۳٫۵ میلی‌متری و ایرباد سیمی درون جعبه‌اش تاحدودی جبران می‌کند.

نرم‌افزار و رابط کاربری موتورولا موتو جی ۹ پلاس

موتورولا موتو جی ۹ پلاس به‌صورت پیش‌فرض از اندروید ۱۰ بهره می‌برد. البته موتورولا می‌گوید که این گوشی به‌روزرسانی اندروید ۱۱ را هم دریافت خواهد کرد. اگر پیش‌تر از گوشی‌های اندرویدی موتورولا استفاده کرده باشید، آشنایی کاملی با رابط کاربری موتو جی ۹ پلاس خواهید داشت. رابط کاربری موتورولا که My UX نام دارد، از مدت‌ها پیش روی گوشی‌های این شرکت وجود دارد و تغییرات زیادی به‌خود نمی‌بیند.

اسکرین شات رابط کاربری موتورولا موتو جی ۹ پلاس

همه‌ی فرمان‌های حرکتی مخصوص گوشی‌های موتورولا، در جی ۹ پلاس هم وجود دارند. برای مثال اگر گوشی را به‌صورت ضربه‌ای در هوا تکان دهید، فلش LED یا «چراغ‌قوه» آن روشن می‌شود. اگر گوشی را عقب جلو کنید، اپلیکیشن دوربین باز می‌شود. امکان شخصی‌سازی فونت، رنگ‌های منوها و دکمه‌ها و حتی حالت آیکون‌های رابط کاربری هم وجود دارد؛ البته فقط یک سری مورد پیش‌فرض وجود دارد و نمی‌توانید موارد بیشتری را دانلود کنید.

یکی از مواردی که باید در مورد موتو جی ۹ پلاس در نظر داشته باشید، نبود چراغ LED برای نمایش اعلان‌ها است. برای جبران این نقص، موتورولا حالتی مشابه «صفحه همیشه روشن» گوشی‌های سامسونگ با نام Peek Display پیشنهاد می‌دهد که ساعت، اعلان‌ها و یک سری از موارد دیگر را روی نمایشگر گوشی به‌تصویر می‌کشد. صرفاً باید یک‌بار به نمایشگر ضربه بزنید یا گوشی را از روی میز بلند کنید تا صفحه‌ی Peek Display فعال شود. مورد جذاب بعدی، Power Touch نام دارد که پس از فعال کردن آن، با دو بار ضربه زدن روی کلید پاور، منویی باز می‌شود که می‌توانید اپلیکیشن‌های پرکاربرد شخص را به‌نمایش می‌گذارد. مورد آخر هم Gametime که می‌تواند اعلان‌ها را هنگام بازی کردن قطع کند.

نکته‌ی مثبت رابط کاربری My UX موتورولا، نزدیک‌بودن آن به اندروید خالص است. برنامه‌های خیلی محدودی به‌صورت پیش‌فرض نصب شده‌‌اند که اکثر آن‌ها را (مثل فیسبوک) می‌توانید به‌سادگی پاک کنید. همه‌ی تنظیمات اضافی مثل فرمان‌های حرکتی، تنظیمات Peek Display، شخصی‌سازی رابط کاربری و Power Touch هم در یک اپلیکیشن جامع به نام Moto جمع شده‌اند تا کل نرم‌افزار گوشی تا حد ممکن به اندروید خالص نزدیک باشد.

عملکرد سخت‌افزار و باتری موتورولا موتو جی ۹ پلاس

قلب تپنده‌ی موتو جی ۹ پلاس، تراشه‌ی ۸ نانومتری اسنپدراگون 730G کوالکام است؛ تراشه‌ای که بیش‌از دو سال پیش برای دستگاه‌های میان‌رده معرفی شد. اسنپدراگون 730G نسخه‌ای ارتقا‌یافته از اسنپدراگون 730 با فرکانس بیشترِ GPU و ماژول Wi-Fi بهینه‌شده به‌حساب می‌آید، سایر ماژول‌های Snapdragon 730G از جمله CPU تفاوتی با نسخه‌ی عادی ندارند. عملکرد این تراشه را پیش‌تر در بررسی گلکسی M51 نیز تجربه کرده بودیم.

اجرای بازی با گوشی موتو جی ۹ پلاس موتورولا

اسنپدراگون 730G از ترکیب ۲ هسته‌ی توانمند Kryo 470 Gold مبتنی‌بر Cortex-A76 با فرکانس بیشینه‌ی ۲٫۲ گیگاهرتز و ۶ هسته‌ی کم‌مصرف Kryo 470 Silver مبتنی‌بر Cortex-A55 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز به‌عنوان CPU استفاده می‌کند و برای پردازش‌های گرافیکی به ماژول Adreno 618 با فرکانس ۵۷۵ مگاهرتز اتکا دارد که ۷۵ مگاهرتز بیشتر از فرکانس GPU در اسنپدراگون 730 است.

پشتیبانی از حداکثر ۸ گیگابایت رم LPDDR4X-3733 با پهنای باند ۱۳٫۹۱ گیگابایت‌برثانیه، اتصال LTE Cat.15/13 با سرعت دانلود و آپلود بیشینه‌ی ۸۰۰ و ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه، بلوتوث نسخه‌ی ۵٫۰، وای‌فای نسخه‌ی ۶٫۰ به‌همراه ضبط ویدئوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های اسنپدراگون 730G به‌شمار می‌آیند.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی موتو جی ۹ پلاس دربرابر رقبا

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

موتو جی ۹ پلاس

۴۸۸٫۶۴

۲۲۴٫۷۱

۱۵۳٫۲

۱۱۹٫۶۵

گلکسی M51

۵۰۰٫۴۱

۱۸۹٫۸۳

۱۰۶٫۵۴

۹۲٫۳۶

ردمی نوت ۱۰

۵۱۴٫۵

۲۶۸٫۶۳

۱۳۴٫۹۹

۱۲۲٫۸۱

ردمی نوت ۹

۳۰۳٫۹۳

۲۴۰٫۸۱

۶۳٫۵۹

۱۳۴٫۴۱

ردمی نوت ۹ اس / پرو

۴۸۶٫۶۳

۱۷۵٫۳۹

۱۲۷٫۱۵

۱۱۳٫۶

ردمی نوت ۸

۳۰۲٫۴۷

۲۳۷٫۸۱

۵۹٫۷۳

۱۱۴٫۲۳

ردمی نوت ۸ پرو

۵۲۵٫۲۱

۱۹۵٫۹۷

۱۴۹٫۳۵

۱۷۲٫۴۳

گلکسی A52

۵۰۵٫۲۲

۲۶۶٫۹۳

۱۳۶٫۹۸

۱۳۰٫۸۳

گلکسی A71

۴۹۲٫۵۲

۱۸۹٫۰۸

۱۲۷٫۱۳

۱۱۶٫۰۴

گلکسی A51

۴۹۵٫۸۳

۱۸۱٫۳۵

۱۱۳٫۸۸

۱۱۳٫۹۷

پوکو X3

۴۹۴٫۹۷

۲۵۴٫۲۹

۱۴۷٫۰۶

۱۳۲٫۲۹

پوکو ام ۳

۴۹۷٫۳۲

۱۷۶٫۴۶

۱۳۱٫۴۳

۸۶٫۳۴

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

موتورولا گوشی هوشمند Moto G9 Plus را در دو نسخه با رم ۶ یا ۴ گیگابایتی LPDDR4X و حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی به‌فروش می‌رساند. ما نسخه‌ی ۶ گیگابایتی این گوشی را برای بررسی دراختیار داشتیم و از نظر چندوظیفگی با مشکلی برخورد نکردیم. چنانچه به حافظه‌ی بیشتر از ۱۲۸ گیگابایت نیاز دارید، می‌توانید از درگاه کارت حافظه‌ی microSD دستگاه استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید که این درگاه با سیمکارت دوم مشترک است.

مطالعه زومیت روی گوشی موتو جی ۹ پلاس موتورولا

تراشه‌ی اسنپدراگون 730G موتو جی ۹ پلاس در پردازش‌های گرافیکی به‌صورت جزئی از اسنپدراگون 720G به‌کاررفته در دستگاه‌هایی مانند گلکسی A52 و A72 یا ردمی نوت ۹ پرو ضعیف‌تر است. در بین محصولاتی با برچسب‌های قیمتی مشابه، موتو جی ۹ پلاس حدود ۴۵ درصد در کاربری‌های روزمره و ۶۰ درصد در پردازش‌های گرافیکی از گلکسی A51‌ بهتر عمل می‌کند؛ اما محصولی همچون پوکو ایکس ۳، با اختلافی اندک از موتو جی ۹ پلاس پیش می‌افتد.

عملکرد موتو جی ۹ پلاس دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

AnTutu 8

PCMark

Speedometer 2.0

3DMark

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Sling Shot Extreme

OpenGL/Metal

Wild Life

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

1440p

1440p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

موتو جی ۹ پلاس

۲۷۳۸۶۴

۷۹۴۲

۴۳٫۰

۲۶۲۷

OpenGL

۶۴۰

Vulkan

۵۴۹

۱۷۵۹

۱۰

۶٫۷

۹٫۴

۶٫۹

--

۱۶

۱۷

--

گلکسی M51

۲۴۸۷۴۸

۷۳۴۲

۴۲٫۶

۲۶۶۲

OpenGL

۹۹۰

Vulkan

۵۳۵

۱۷۲۲

۹٫۸

۶٫۷

۹٫۹

۶٫۹

--

۱۴

۱۷

--

ردمی نوت ۱۰

۲۴۰۹۷۹

۷۸۹۰

۴۰٫۶

۱۵۰۲

OpenGL

۴۸۳

Vulkan

۵۴۳

۱۶۸۰

۵٫۷

۳٫۷

۵٫۴

۳٫۶

--

۸٫۲

۹٫۵

--

ردمی نوت ۹

۱۸۶۶۶۲

۸۶۹۳

--

۱۴۰۳

OpenGL

--

۳۴۴

۱۱۶۵

--

--

--

۸٫۶

۹٫۷

--

ردمی نوت ۹ اس / پرو

۲۵۳۶۳۲

۷۸۹۹

--

۲۶۳۳

OpenGL

--

۵۶۹

۱۶۹۱

--

۱۶

۱۸

--

۱۶

۱۸

--

ردمی نوت ۸ پرو

۲۸۱۴۶۷

۱۰۲۰۲

--

۲۰۳۸

OpenGL

--

۴۹۸

۱۶۴۰

۱۳

۱۳

--

--

۱۱

۱۱

--

ردمی نوت ۸

۱۶۵۶۱۹

۶۷۱۹

--

۱۱۲۴

OpenGL

--

۳۱۳

۱۳۸۹

--

Failed

--

۶٫۲

۷٫۰

--

گلکسی A52

(۹۰ هرتز)

۲۴۱۹۷۰

۸۵۱۷

۳۹٫۳

۲۶۹۲

OpenGL

۱۰۴۱

Vulkan

۵۳۳

۱۵۶۰

۱۰

۶٫۹

۱۰

۷٫۰

--

۱۵

۱۷

--

گلکسی A71

۲۳۷۶۱۵

۷۶۳۰

--

۲۱۴۷

OpenGL

۶۳۸

Vulkan

۵۴۵

۱۷۱۶

--

۱۰

۶٫۷

--

۱۵

۱۷

--

گلکسی A51

۱۸۹۰۶۳

۵۳۶۸

--

۱۶۳۵

OpenGL

--

۳۴۶

۱۳۰۶

--

--

--

۹٫۰

۱۰

--

پوکو X3

(۱۲۰ هرتز)

۲۸۹۶۵۰

۸۱۵۳

۴۴٫۱

۲۸۳۳

OpenGL

۷۱۹

Vulkan

۵۶۵

۱۷۷۸

۱۱

۷٫۴

۱۱

۷٫۵

--

۱۷

۱۹

--

پوکو M3

۱۸۰۷۶۰

۶۰۲۳

۲۸٫۵

۱۱۹۶

OpenGL

۳۶۷

Vulkan

۳۱۷

۱۴۰۶

۴٫۵

۲٫۹

۴٫۴

۲٫۸

--

۶٫۴

۷٫۲

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

موتو جی ۹ پلاس برای تأمین انرژی موردنیازش به باتری لیتیوم-پلیمری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی اتکا دارد؛ موتورولا می‌گوید میان‌رده‌ی مقرون‌به‌صرفه‌اش با این باتری تا دو روز شارژدهی خواهد کرد. جی ۹ پلاس به‌صورت پیش‌فرض با شارژر سریع ۳۰ واتی به‌فروش می‌رسد که ظرف یک ساعت و ۱۵ دقیقه، شارژ باتری را از صفر به ۱۰۰ درصد می‌رساند.

باتری موتو جی ۹ پلاس دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark

Work 2.0

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

موتو جی ۹ پلاس

۶٫۸۱ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰:۰۰

۱۲:۲۶

گلکسی M51

۶٫۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۷۰۰۰

۳۷:۳۰

۱۸:۴۱

ردمی نوت ۱۰

۶٫۴۳ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۵:۱۹

۱۵:۱۹

ردمی نوت ۹

۶٫۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۲۰

۱۶:۳۵

۸:۴۱

ردمی نوت ۹ اس / ۹ پرو

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۲۰

۱۵:۴۲

۱۱:۵۳

ردمی نوت ۸ پرو

۶٫۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۴:۰۳

۸:۱۱

ردمی نوت ۸

۶٫۳ اینچ

۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۳

۱۱:۰۲

گلکسی A52

(۹۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۵:۱۷

۱۱:۵۲

گلکسی A71

۶٫۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۲۲:۰۰

۱۴:۱۳

گلکسی A51

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۴:۴۱

۱۰:۰۷

پوکو X3

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۱۶۰

۱۳:۲۸

۱۲:۱۵

پوکو M3

۶٫۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۶۰۰۰

۱۶:۰۷

۱۱:۲۴

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

موتو جی ۹ پلاس در شرایط آزمایشگاهی بررسی‌های زومیت (روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت، اتصالات بی‌سیم و بلندی اسپیکر قطع‌شده) می‌تواند ۲۰ ساعت ویدئوی معیار زومیت با وضوح HD را به‌صورت مداوم پخش کند که نتیجه‌ی بسیار خوبی به‌شمار می‌آید. نتیجه‌ی به‌دست‌آمده در بنچمارک PCMark نیز نشان می‌دهد که در شرایط یادشده، کاربر می‌تواند به‌صورت مداوم تا ۱۲ ساعت و ۲۶ از موتو جی ۹ پلاس در کاربری‌های روزمره استفاده کند که برای فردی با ۶ ساعت استفاده‌ی روزانه از گوشی، معادل ۲ روز شارژدهی خواهد بود.

دوربین موتورولا موتو جی ۹ پلاس

موتو جی ۹ پلاس در مجموع از پنج دوربین بهره می‌برد که چهارتای آن‌ها در پشت و یکی در نمای جلویی قرار دارد. دوربین اصلی، به حسگر ۶۴ مگاپیکسل با سایز 1/1.73 اینچ مجهز شده که پشت لنزی ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین با سه دوربین دیگر برای عکاسی اولتراواید، عکاسی ماکرو و تشخیص عمق میدان همراهی می‌شود؛ البته نبود دوربین تله‌فوتو برای زوم اپتیکال باعث می‌شود که موقع زوم کردن، به ناچار به زوم دیجیتال و تصاویری با جزئیات کم اکتفا کنید.

بررسی موتورولا موتو جی ۹ پلاس - کیفیت زوم دیجیتال

گالری عکس‌های ثبت‌شده با دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس

نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - ساختمان در حال ساخت
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - خیابان حقانی
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - کوچه آناهیتا
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - نمای پنجره دفتر زومیت
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - خانه قدیمی با دیوار آجری
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - گل و گیاه
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - چراغ در پارک
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - درختان
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - سرسره در پارک
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - لوازم ورزشی در پارک
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - ساعت در پارک
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - نمایی در پارک صبا
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - صندلی در کنار خیابان
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - نمای ساختمان در شب
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در شب - نمای خیابان و پل عابر
نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - خیابان و خودروها

دوربین اصلی موتو جی ۹ پلاس در روز و زمانی‌که نور محیط کافی باشد، تصاویر رضایت‌بخش با جزئیات کافی و رنگ‌هایی طبیعی ثبت می‌کند؛ اما در شب، همان‌طور که از دوربین گوشی میان‌رده‌ای در دسته‌ی محصولات اقتصادی انتظار داشتیم، کیفیت تصاویر افت قابل‌توجهی می‌کند و جزئیات کمی ثبت می‌شود. خوشبختانه، موتورولا حالتی با نام Night Vision را برای این گوشی در نظر گرفته که در حقیقت همان حالت «عکاسی در شب» است. با Night Vision، سرعت شاتر کم‌تر می‌شود و نور بیشتری به حسگر می‌رسد؛ عکس‌های ثبت‌شده با Night Vision‌ روشن‌تر، با گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تر و اندکی سافت‌تر هستند.

قابلیت Night Vision کیفیت عکس‌های شب را بسیار بهتر می‌کند؛ ولی فقط با دوربین اصلی قابل‌استفاده است

بررسی موتورولا موتو جی ۹ پلاس - عملکرد حالت Night Vision دوربین

در دل دوربین اولتراواید موتو جی 9 پلاس، حسگری با دقت ۸ مگاپیکسل و لنزی با دیافراگم f/2.2 قرار دارد و می‌تواند عکس‌هایی با میدان دید ۱۱۸ درجه ثبت کند. کیفیت دوربین اولتراواید حتی در روز و شرایط نوری مناسب هم تعریفی ندارد. تصاویر کمی مات هستند و جزئیات به‌درستی ثبت نمی‌شوند. در شب، شرایط عکس‌ها به طرز فاحشی بدتر می‌شود. متأسفانه حالت Night Vision با دوربین اولتراواید دردسترس نیست و نمی‌توانید هنگام عکاسی در شب با دوربین اولتراواید جی ۹ پلاس، از این قابلیت استفاده کنید.

گالری عکس‌های ثبت‌شده با دوربین اولتراواید موتورولا موتو جی ۹ پلاس

نمونه عکس دوربین اولتراواید موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - سرسره در پارک
نمونه عکس دوربین اولتراواید موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - نمایی در پارک صبا
نمونه عکس دوربین اولتراواید موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - خیابان حقانی
نمونه عکس دوربین اولتراواید موتورولا موتو جی ۹ پلاس در روز - نمای تهران از دفتر زومیت
نمونه عکس دوربین اولتراواید موتورولا موتو جی ۹ پلاس در شب - میز شطرنج
نمونه عکس دوربین اولتراواید موتورولا موتو جی ۹ پلاس در شب - آبنما در پارک
نمونه عکس دوربین اولتراواید موتورولا موتو جی ۹ پلاس در شب - نمایی از مرکز خرید سون سنتر
نمونه عکس دوربین اولتراواید موتورولا موتو جی ۹ پلاس در شب - نمایی از خیابان

در نبود دوربین تله فوتو، سومین دوربین برای عکاسی ماکرو استفاده می‌شود. دوربینی پایین‌رده با حسگر ۲ مگاپیکسلی که از لنزی با دیافراگم f/2.4 بهره می‌برد. اینکه چقدر عکاسی ماکرو برایتان کاربرد دارد، کاملاً به نوع استفاده‌تان از گوشی برمی‌گردد؛ اما باید بدانید که دوربین ماکروی جی ۹ پلاس فقط در روز و در شرایط نوری مناسب می‌تواند عکس‌های رضایت‌بخشی را ثبت کند و عکس‌های آن در شب، تقریباً غیرقابل‌استفاده هستند.

گالری عکس‌های ثبت‌شده با دوربین ماکرو موتورولا موتو جی ۹ پلاس

نمونه عکس دوربین ماکرو موتورولا موتو جی ۹ پلاس - گل و گیاه ۴
نمونه عکس دوربین ماکرو موتورولا موتو جی ۹ پلاس - گل و گیاه ۳
نمونه عکس دوربین ماکرو موتورولا موتو جی ۹ پلاس - گل و گیاه ۲
نمونه عکس دوربین ماکرو موتورولا موتو جی ۹ پلاس - گل و گیاه ۱

دوربین چهارم به‌خودی‌خود کاربردی ندارد و برای تشخیص عمق میدان هنگام عکاسی پرتره استفاده می‌شود. از نظر مشخصات فنی، این دوربین هم مشابه دوربین ماکرو است و از حسگری ۲ مگاپیکسلی و لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.4 استفاده می‌کند. مثل سه دوربین دیگر، عملکرد عمق‌سنج کاملاً به شرایط نوری محیط بستگی دارد. در روز و نور کافی، سوژه به‌درستی شناسایی شده و پس‌زمینه‌ی آن مات می‌شود، ولی در شب تقریباً امکان تشخیص سوژه وجود ندارد و باید قید عکاسی پرتره را بزنید.

درنهایت به دوربین سلفی موتو جی ۹ پلاس می‌رسیم؛ دوربینی با حسگر ۱۶ مگاپیکسلی که به لنزی ۲۹ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.0 مجهز شده است. دوربین سلفی موتو جی ۹ پلاس جز نقاط قوت آن محسوب می‌شود و با درنظرگرفتن بازه‌ی قیمتی گوشی، می‌تواند تصاویری باکیفیت و با جزئیات کافی ثبت کند؛ البته نیازی به تکرار ندارد که نباید انتظار تصاویر سلفی باکیفیتی در شب یا در شرایط نوری ضعیف داشته باشید.

گالری عکس‌های ثبت‌شده با دوربین پرتره و سلفی موتورولا موتو جی ۹ پلاس

نمونه عکس دوربین پرتره موتورولا موتو جی ۹ پلاس - کیوان هندی
نمونه عکس دوربین پرتره موتورولا موتو جی ۹ پلاس - صدرا مخملی
نمونه عکس دوربین سلفی موتورولا موتو جی ۹ پلاس - مهرداد عیسی‌لو
نمونه عکس دوربین سلفی موتورولا موتو جی ۹ پلاس - فاطمه مختاری

موتو جی 9 پلاس با دوربین واید امکان فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه و بیت‌ریت حدودی ۳۵ مگابیت‌برثانیه‌ای می‌دهد؛ اما این ویدئوها نه از نظر جزئیات، نه گستره‌ی دینامیکی و رنگ‌ها، به‌اندازه‌ی رقبا چشم‌نواز نیستند. دوربین اولترواید تنها قابلیت فیلم‌برداری 1080p با نرخ فریم ۳۰ فریم‌برثانیه و بیت‌ریت ۲۰ مگابیت‌برثانیه را دراختیار کاربر می‌گذارد که از نظر کیفی در سطح پایین‌تری در مقایسه‌با دوربین واید قرار می‌گیرد و نویز بیشتری دارد.

جمع‌بندی

موتورولا موتو جی ۹ پلاس تجربه رضایت‌بخشی را باتوجه به بازه‌ی قیمتی‌اش ارائه می‌کند

موتورولا موتو جی ۹ پلاس در شرایطی وارد بازار ایران شد که باید با پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین گوشی‌ها در بین کاربران ایرانی مثل سری ردمی نوت ۹ شیائومی و گلکسی A51 سامسونگ رقابت کند. رقابت با بهترین‌های بازار حتی با تجربه‌ی کاربری باکیفیت‌تر و قابلیت‌های بیشتر کار دشوار است؛ چراکه تبلیغات گسترده و فراوانی زیاد گوشی‌های شیائومی و سامسونگ باعث می‌شود کاربران عادی و به‌خصوص کاربران جدید دنیای فناوری، اعتماد کمتری به گوشی‌های موتورولا درمقایسه‌با گوشی‌های سامسونگ یا شیائومی داشته باشند.

صفحه نمایش گوشی موتو جی ۹ پلاس موتورولا در دست

اگر بخواهیم از نقاط قوت موتو جی ۹ پلاس بگوییم باید پیش از هر چیز به سیستم عامل آن اشاره کنیم که شباهت زیادی به اندروید خالص دارد؛ البته این مورد درباره‌ی اکثر گوشی‌های موتورولا صادق است. دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی موتو G9 پلاس در روز عکس‌های خوبی ثبت می‌کند و در شب به لطف قابلیت Night Vision عکس‌هایی فراتر از انتظاری می‌گیرد. تراشه‌ی موتو جی ۹ پلاس هم عملکرد رضایت‌بخشی دارد و از پس اکثر اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندرویدی برمی‌آید. در سمت دیگر باید با بدنه‌ای ضخیم و سنگین،‌ نبود امکان استفاده از سیم‌کارت دوم و کارت حافظه به‌صورت هم‌زمان، خطای زیاد رنگ‌های نمایشگر و عملکرد خیلی ضعیف دوربین‌های اولتراواید، ماکرو و پرتره در شب کنار بیایید.

اگر جزو معدود طرفداران بازمانده از برند قدیمی موتورولا هستید یا می‌خواهید اندروید خالص با قیمتی معقول تجربه کنید، موتورولا جی ۹ پلاس گوشی خوبی محسوب می‌شود؛ اما اگر به‌دنبال بهترین نمایشگر، خوش‌ساخت‌ترین و ارگونومیک‌ترین بدنه یا امکانات نرم‌افزاری زیادی می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم که نگاهی جدی به رقبای Moto G9 Plus بیندازید.

نکات مثبت

  • تجربه نزدیک به اندروید خالص
  • عملکرد خوب دوربین اصلی در روز و شب (به لطف حالت Night Vision)
  • عملکرد سخت‌افزاری رضایت‌بخش
  • نمایشگر بزرگ با پشتیبانی از HDR10

نکات منفی

  • ضخامت و وزن خیلی زیاد
  • شکاف مشترک برای سیم‌کارت دوم و کارت حافظه
  • عملکرد ضعیف دوربین‌های اولتراواید، مایکرو و پرتره در شب
  • خطای زیاد رنگ‌های نمایشگر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات