بررسی Y7a هواوی

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 20 دقیقه
‌Y7a هواوی که در بازار برخی کشورها با نام P Smart 2021 شناخته می‌شود، میان‌رده‌ای با طراحی پرچم‌دارگون، دوربین چهارگانه، باتری حجیم ۵،۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی و شارژ سریع ۲۲٫۵ واتی است.
تبلیغات

اواخر سال ۲۰۲۰، هواوی عضو جدیدی از سری Y‌ را با نام Y7a معرفی کرد؛ میان‌رده‌‌ای اقتصادی که بر طراحی و دوربین و شارژدهی طولانی‌مدت متمرکز است. البته چینی‌ها Y7a را در بازار برخی کشورها با نام P Smart 2021 عرضه می‌کنند که کشور ما خارج از این فهرست قرار می‌گیرد.

نظیر بسیاری از محصولات اخیر هواوی، Y7a نیز براثر تحریم‌های آمریکا از سرویس‌های موبایل هواوی (HMS) به‌جای سرویس‌های گوگل استفاده می‌کند. هواوی مدعی است که Y7a برای کارآمدبودن عرضه شده و می‌تواند عموم نیازهای کاربر را به‌خوبی رفع سازد؛ اما آیا ادعای این شرکت صحت دارد؟ با بررسی میان‌رده‌ی اقتصادی هواوی، همراه زومیت باشید.

برای اطلاع از قیمت گوشی هواوی Y7a و مقایسه‌ی مشخصات آن با سایر رقبا، به صفحه‌ی مربوط به آن در بخش محصولات زومیت می‌توانید مراجعه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت هواوی Y7a

به‌محض به‌دست‌گرفتن وای 7 ای، به‌دلیل وزن ۲۰۰ گرمی و ضخامت نسبتا زیاد ۹٫۳ میلی‌متری آن، متوجه خواهید شد که قرار نیست کار با میان‌رده‌ای خوش‌دست را تجربه کنید. بدنه و قاب پشتی این گوشی نیز همانند نسل گذشته‌ (هواوی پی اسمارت ۲۰۲۰) از جنس پلاستیک است؛ بنابراین، نمی‌توان Y7a را میان‌رده‌ای با حس‌وحال نزدیک به محصولات پرچم‌دار دانست.

Y7a هواوی در دست کاربر

در نمای جلویی Y7a، نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی با حفره‌ای در بخش بالایی آن برای قرارگیری دوربین سلفی دیده می‌شود که حاشیه‌های نسبتا قطوری دارد و ۸۴٫۳ درصد از بدنه را به‌خود اختصاص داده است. نوع پوشش شیشه‌ای نمایشگر Y7a‌ مشخص نیست؛ اما از همان ابتدا، محافظ نمایشگر معمولی از صفحه‌نمایش محافظت می‌کند تا برای مدتی از خط‌وخش‌های احتمالی در امان باشد.

پنل جلویی Y7a هواوی

‌Y7a در نمای پشتی خود از ماژول دوربین با برآمدگی پرچم‌دارگونی میزبانی می‌کند که پیش‌تر مشابه آن را در پی ۴۰ پرو هواوی دیده بودیم. قاب پشتی به‌سوی فریم دستگاه خمیدگی دارد که به‌ جای‌گیری بهتر گوشی در دست کمک شایانی می‌کند. برخلاف فریم پلاستیکی گوشی که پوشش مات دارد، قاب پشتی دستگاه را روکش براقِ مستعد جذب لک و اثرانگشت پوشانده است. ‌Y7a هواوی در سه رنگ طلایی و سبز و مشکی دردسترس است که هر سه طیف ساده و بدون طرحی را دارند.

ماژول دوربین Y7a هواوی
حفره‌ی نمایشگر Y7a هواوی
لبه‌ی پایینی Y7a هواوی
Y7a هواوی در دست کاربر

در لبه‌ی سمت راست دستگاه، کلید پاور ادغام‌شده با حسگر اثرانگشت و کلیدهای تنظیم صدا به‌چشم می‌خورد و در لبه‌ی سمت راست دستگاه درگاهی با ظرفیت دو سیم‌کارت نانو و یک کارت حافظه‌ی microSD جاخوش کرده است. لبه‌ی بالایی گوشی فقط میکروفن دوم قرار دارد و لبه‌ی پایینی دستگاه نیز از اسپیکر، میکروفن، جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و درگاه شارژ USB 2.0 Type-C میزبانی می‌کند.

نمایشگر و اسپیکر هواوی Y7a

Y7a هواوی برای نمایش محتوا از نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی از نوع IPS LCD با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل‌براینچ بهره می‌گیرد که در بخش بالایی خود، حفره‌ای برای میزبانی از دوربین سلفی دارد. به‌دلیل منعطف‌نبودن پنل‌های LCD و نبود حساسیت کافی برای خم‌کردن کناره‌های آن‌ها در گوشی‌‌های اقتصادی، مشکلاتی نظیر تیرگی حواشی نمایشگر به‌وجود می‌آید که وای 7 ای نیز در فهرست همین گوشی‌ها قرار می‌گیرد.

وب‌سایت زومیت در Y7a هواوی

براساس آزمایش‌های زومیت، حداکثر روشنایی نمایشگر Y7a هواوی در حالت دستی به عدد ۲۸۷٫۱ نیت می‌رسد که با بهترین‌های میان‌رده‌های اقتصادی بازار فاصله‌ی نسبتا زیادی دارد؛ اما به‌لطف حداقل روشنایی ۱٫۰۸ نیتی، Y7a در محیط‌های تاریک تجربه‌ی بسیار خوبی برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد. رنگ مشکی در نمایشگر Y7a چندان عمیق نیست و همین موضوع موجب محدودشدن کنتراست Native به عدد ۱۶۱ می‌شود که نتیجه‌ی چندان رضایت‌بخشی به‌شمار نمی‌رود.

عملکرد نمایشگر هواوی Y7a دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

هواوی Y7a

۱٫۰۸

۱٫۷۸

۲۸۷٫۱

۱٫۷۱

۲۸۶٫۴

۱۶۱

۲٫۷

۲٫۷ (Normal)

گلکسی A12

۲٫۶۵

۲٫۰

۲۶۰

۲٫۰

۲۹۵

۱۴۷٫۵

۴٫۲

۴٫۲

گلکسی A11

۱۵٫۲

۲٫۵۳

۳۵۲

۲٫۷۳

۴۳۲

۱۵۸

۵٫۹

۵٫۹

گلکسی A21s

۵٫۷

۵/۴

۴۹۸

۵٫۵

۵۹۲

۱۰۸

۷٫۶

۷٫۶

ردمی نوت ۹

۱

۴٫۱۵

۳۶۰

۴٫۴۲

۴۸۲

۹۵

۶٫۶

۴٫۷ (Saturated)

وای ۷ پی

۰٫۲

۲٫۶

۲۸۵

۲٫۶

۲۸۵

۱۱۰

۵٫۵

۴ (Warm)

ردمی نوت ۸ پرو

۰٫۷۵

۳٫۸

۳۸۵

۵٫۱

۵۳۰

۱۰۳

۵٫۹

۴٫۶ (Standard)

ردمی نوت ۸

۱

۴٫۷

۴۷۰

۶

۶۱۳

۱۰۲

۵٫۹

۱٫۸ (Standard)

هواوی Y9 2019

۱٫۷

۳

۳۸۰

۳

۲۵۰

۱۲۷

۶٫۸

۲٫۵ (Normal)

* زومیت تمامی نتایج جدول بالا را با ابزاری مخصوص به‌‌‌دست آورده است.

Y7a هواوی امکان انتخاب یکی از دو پروفایل رنگی Normal و Vivid را دراختیار کاربر می‌گذارد که هیچ‌یک از آن‌ها فضای رنگی گسترده‌ی DCI P3 را کامل پوشش نمی‌دهند. در آزمایش زومیت، Y7a در پروفایل رنگی Normal پوشش کاملی از فضای رنگی sRGB دارد و خطای میانگین آن در نمایش رنگ‌ها به عدد رضایت‌بخش ۲٫۷ می‌رسد. در این پروفایل رنگی، نمایشگر تعادل بسیار رضایت‌بخشی در نمایش رنگ‌ها دارد و تمایل چندانی به‌سمت سردی یا گرمی دیده نمی‌شود.

در پروفایل رنگی Vivid، نمایشگر فضای رنگی sRGB را کاملا پوشش می‌دهد؛ اما از پوشش فضای رنگی گسترده‌ی DCI P3 خبری نیست، صرفا رنگ‌ها اشباع‌تر به‌نظر می‌رسند. خطای میانگین ۵٫۷ در نمایش رنگ‌ها چندان رضایت‌بخش نمی‌دانیم و تمایل شدید رنگ‌ها به سردی از دیگر معایب این پروفایل رنگی به‌شمار می‌آید.

Y7a هواوی در دست کاربر

حداکثر حجم صدای خروجی از اسپیکر تک‌کاناله‌ی Y7a بلند نیست. درحالی‌که کیفیت و تفکیک صداها نیز چندان مناسب ارزیابی نمی‌شود، مطمئنا در استفاده‌های روزمره‌ کاربر را دچار مشکل نمی‌کند.

نرم‌افزار و رابط کاربری هواوی Y7a

هواوی میان‌رده‌ی اقتصادی Y7a را با سیستم‌عامل اندروید ۱۰ و رابط کاربری اختصاصی EMUI 10 روانه‌ی بازار کرده است. رابط کاربری اختصاصی هواوی طرفداران و البته مخالفان خود را دارد؛ اما اگر پیش‌‌تر از گوشی‌های این شرکت چینی استفاده کردید و از طرفداران رابط کاربری آن هستید، EMUI 10 نیز می‌تواند برایتان تجربه‌ی خوشی رقم بزند.

سرویس‌های موبایلی هواوی در Y7a هواوی

پس از تحریم‌های آمریکا و درادامه‌ی آن شرکت‌های پراهمیتی نظیر گوگل علیه هواوی، نگرانی کاربران از خرید گوشی‌های هوشمند این شرکت چینی بیشتر شد؛ چراکه در گوشی‌های هوشمند هواوی، سرویس‌های موبایلی هواوی (HMS) جایگزینِ سرویس‌های موبایلی گوگل شده‌اند.

دانلود اسنپ از اپ گالری در Y7a هواوی

هواوی برای حفظ طرفداران خود در میان ایرانی‌ها، به‌موجب همکاری با توسعه‌دهندگان ایرانی سعی می‌کند تعداد اپلیکیشن‌های ایرانی سازگار با HMS را افزایش دهد. درحال‌حاضر بنابر ادعای هواوی، ۲۹ اپلیکیشن پرطرفدار ایرانی روی سرویس‌های موبایلی هواوی بدون مشکل اجرا می‌شوند. ما در زومیت علاوه‌بر نرم‌افزارهای خارجی محبوب، تمام اپلیکیشن‌های این فهرست را روی Y7a اجرا کردیم تا از اجرای تمام‌و‌کمال آن‌ها مطمئن شویم. دراین‌بین، تپسی ویژه‌ی سفیران که در آخرین آزمایش اجرای اپلیکیشن‌های زومیت از اپلیکیشن‌های اجرانشدنی فهرست ما بود، حالا بدون مشکل اجرا می‌شود؛ اما اسنپ ویژه‌ی سفیران، هنوز روی گوشی‌های مجهز به HMS اجرا نمی‌شود.

سازگاری اپ‌ها و بازی‌های محبوب با HMS

نام نرم‌افزار یا بازی

وضعیت اجرا

نام نرم‌افزار یا بازی

وضعیت اجرا

گوگل‌مپ

اجرا می‌شود؛ اما امکان ورود به حساب‌کاربری گوگل یا ذخیره‌سازی موقعیت‌های دلخواه وجود ندارد

شیپور

اجرا می‌شود

جیمیل

صرفا اجرا می‌‌شود؛ اما امکان وارد‌شدن به حساب جیمیل وجود ندارد

آچاره

اجرا می‌شود

گوگل‌کروم

اجرا می‌شود؛ اما امکان همگام‌سازی با حساب گوگل وجود ندارد

استادکار

اجرا می‌شود

یوتیوب

اجرا نمی‌شود

همراه من

اجرا می‌شود

گوگل‌کیپ

اجرا نمی‌شود

ایرانسل من

اجرا می‌شود

کیبورد گوگل

اجرا می‌شود

تقویم سیمرغ

اجرا می‌شود

تقویم گوگل

اجرا نمی‌شود

فیلیمو

اجرا می‌شود

گوگل‌درایو

اجرا نمی‌شود

نماوا

اجرا می‌شود

گوگل‌ترنسلیت

اجرا می‌شود

ماسک

اجرا می‌شود

گوگل‌داکس

اجرا نمی‌شود

کرفس

اجرا می‌شود

اوتلوک

اجرا می‌شود

قبضینو

اجرا می‌شود

وان‌درایو

اجرا می‌شود

لست‌پس

اجرا می‌شود

اسکایپ

اجرا می‌شود

نوار

اجرا می‌شود

مایکروسافت اج

اجرا می‌شود

خلافی

اجرا می‌شود

توییتر

اجرا می‌شود

سینماتیکت

اجرا می‌شود

اینستاگرام

اجرا می‌شود

آپ

اجرا می‌شود

واتساپ

اجرا می‌شود

تومن

اجرا می‌شود

تلگرام

اجرا می‌شود

فون‌پی

اجرا می‌شود

ترلو

اجرا همراه‌با پیغام خطا‌ی فقدان سرویس‌های گوگل

همراه‌کارت

اجرا می‌شود

مایکروسافت تیمز

اجرا می‌شود

همراه بام ملی

اجرا می‌شود

ویز

اجرا می‌شود

همراه بانک سپه

اجرا می‌شود

نشان

اجرا می‌شود

نوردوی‌پی‌ان

اجرا می‌شود

بلد

اجرا می‌شود

۱.۱.۱.۱

اجرا نمی‌شود

تپسی

اجرا می‌شود

شیر-ایت

اجرا می‌شود

تپسی - ویژه سفیران

اجرا می‌شود

اسنپ‌فود

اجرا می‌شود

اسنپ

اجرا می‌شود

اسپاتیفای

اجرا می‌شود

اسنپ - ویژه رانندگان

اجرا نمی‌شود (پیغام فقدان سرویس‌های گوگل)

ADM

اجرا می‌شود

اسنپ‌مارکت

اجرا می‌شود

آپارات

اجرا می‌شود

طاقچه

اجرا می‌شود

Virtual Table Tennis

اجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگل

فیدیبو

اجرا می‌شود

Mad Skills Motocross 2

اجرا می‌شود

دیجی‌کالا

اجرا می‌شود

Clash of Clans

اجرا می‌شود

MX Player

اجرا می‌شود

Quiz of Kings

اجرا می‌شود

کافه‌بازار

اجرا می‌شود

آسفالت ۹ و ۸

هر دو اجرا می‌شوند.

دیوار

اجرا می‌شود

Call of Duty

اجرا می‌شود

ایوا

اجرا می‌شود

تاپ

اجرا می‌شود

تلوبیون

اجرا می‌شود

RAR

اجرا می‌شود

هواوی برای پرکردن جای خالی سرویس‌های گوگل، مدتی قبل از پلتفرم پتال (Petal) به‌عنوان راهکاری جدید درکنار راهکارهای جایگزین سابق پرده برداشت. پلتفرم پتال سرویس‌های پتال سرچ (سرویس جست‌وجوی قدرت‌گرفته از موتور جست‌وجوی مایکروسافت بینگ) و سرویس پتال مپس را دربر می‌گیرد. متأسفانه در بررسی‌های زومیت، پتال مپس در ایران کاربردی نبود؛ اما پتال سرچ بدون مشکل کار می‌کرد.

بازده و عملکرد هواوی Y7a

هواوی پس‌از کش‌مکش‌هایی که در همکاری با TSMC براثر حریم‌های آمریکا علیه این شرکت چینی داشت، تصمیم‌ گرفت با SMIC همکاری کند. هواوی Y7a از Kirin 710a قدرت می‌گیرد؛ تراشه‌‌ای که نخستین ثمره‌ی همکاری هواوی و SMIC به‌حساب می‌آید و مسیر کرین 710 ساخت TSMC را ادامه می‌دهد.

Y7a هواوی حین بازی

برخلاف کرین 710 که با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری تولید می‌شد، کرین 710A با اندکی عقب‌گرد با فرایند ۱۴ نانومتری ساخته می‌شود که روی کاغذ از بهره‌وری و عملکرد تراشه می‌کاهد. این تراشه از ترکیب چهار هسته‌ی ۲ گیگاهرتزی Cortex-A73 و چهار هسته‌ی ۱٫۷ گیگاهرتزی Cortex-A53 به‌عنوان CPU‌ استفاده می‌کند و برای پردازش‌های گرافیکی نیز به واحد چهارهسته‌ای Mali-G51 متکی است.

تراشه‌ی Kirin 710a از شبکه‌ی LTE با سرعت دانلود و آپلود بیش از ۶۰۰ و ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از شبکه‌ی WiFi 5 و اتصال بلوتوث ۴٫۲ از دیگر ویژگی‌های ارتباطی کرین 710a به‌حساب می‌آید. کاهش ۲۰۰ مگاهرتزی فرکانس هسته‌های Cortex-A73 درمقایسه‌با تراشه‌ی Kirin 710 و قدمت چندین‌ساله‌ی این هسته‌ها به ما گوشزد می‌کند که باید انتظاراتمان از تراشه‌ی Kirin 710a و عملکرد گوشی Y7a را کم کنیم.

Y7a‌ هواوی در دو نسخه‌ی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی با قابلیت ارتقا ازطریق درگاه کارت حافظه‌ی microSD و چهار گیگابایت حافظه‌ی رم عرضه می‌شود که ما در زومیت نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی را برای بررسی دراختیار داشتیم.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی هواوی Y7a دربرابر رقبا

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

هواوی Y7a

۳۰۶٫۸۶

۱۸۵٫۹۱

۵۰٫۴۳

۶۰٫۶۱

گلکسی A12

۲۶۶٫۸۵

۲۰۹٫۴۶

۶۶٫۱۹

۳۹٫۳۶

گلکسی A11

۲۹۲٫۵۹

۱۱۵٫۵۴

۷۳٫۱۴

۶۶٫۷۳

گلکسی A21s

۳۱۴٫۵۸

۲۱۸٫۷۹

۱۰۹٫۵۴

۸۱٫۴

ردمی نوت ۹

۳۰۳٫۹۳

۲۴۰٫۸۱

۶۳٫۵۹

۱۳۴٫۴۱

ردمی نوت ۸

۳۰۲٫۴۷

۲۳۷٫۸۱

۵۹٫۷۳

۱۱۴٫۲۳

هواوی Y7p

۲۹۰٫‌۶۵

۲۰۹٫۵۹

۴۸٫۸۱

۴۴٫۹۳

ردمی نوت ۸ پرو

۵۲۵.۲۱

۱۹۵.۹۷

۱۴۹.۳۵

۱۷۲.۴۳

* زومیت تمامی نتایج جدول بالا را با ابزاری مخصوص به‌دست آورده است.

همانند سایر گوشی‌های هوشمند هواوی، کاربر می‌تواند با مراجعه به بخش تنظیمات باتری و فعال‌کردن Performance mode، عملکرد تراشه را با افزایش مصرف انرژی به حداکثر برساند. بنابر بررسی‌های زومیت، اختلاف عملکرد Y7a در حالت روشن‌بودن Performance mode با حالت عادی چندان محسوس نیست.

عملکرد هواوی Y7a دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

AnTutu 8

PCMark

Speedometer 2.0

3DMark

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Sling Shot Extreme

OpenGL/Metal

Wild Life

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

1440p

1440p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

هواوی Y7a

۱۶۰۹۹۱

۶۵۲۰

۲۵٫۹۵

۱۱۳۶

۵۵۹

۳۰۰

۱۳۲۹

۴٫۵

۲٫۹

۳٫۹

۲٫۶

--

۷٫۱

۸٫۳

--

هواوی Y7a

حالت Performance

۱۶۸۱۴۷

۶۹۷۴

۲۴٫۳

۱۳۳۵

۵۶۱

۳۰۲

۱۳۲۷

۴٫۵

۲٫۹

۴٫۰

۲٫۶

--

۷٫۳

۸٫۴

--

گلکسی A12

۱۱۳۹۲۶

۵۰۳۰

۱۳٫۹

۳۳۸

Failed

۱۶۸

۹۷۶

۴٫۷

۱٫۵

۳٫۸

۱٫۲

--

۵٫۱

۳٫۳

--

گلکسی A11

۹۰۹۸۹

۴۷۲۰

--

۴۹۰

--

۱۲۷

۴۸۸

--

--

--

۶٫۶

۳٫۴

--

گلکسی A21s

۱۲۹۵۶۱

۵۵۲۹

۱۵

۹۱۴

--

۱۵۳

۱۰۴۰

--

--

--

۱۰

۵٫۹

--

ردمی نوت ۹

۱۸۶۶۶۲

۸۶۹۳

۲۹٫۹

۱۴۰۳

--

۳۴۴

۱۱۶۵

--

--

--

۸٫۶

۹٫۷

--

ردمی نوت ۸

۱۶۵۶۱۹

۶۷۱۹

--

۱۱۲۴

--

۳۱۳

۱۳۸۹

--

Failed

--

۶٫۲

۷٫۰

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با نگاهی به نتایج به‌دست‌آمده در بنچمارک‌ها، متوجه خواهید شد که Y7a در رتبه‌ی پایین‌تری از رقبایش قرار می‌گیرد؛ اما به‌خوبی از عهده‌ی کار‌های روزمره برمی‌آید و بازی‌ها را با کمترین تنظیمات گرافیکی می‌تواند اجرا کند. چنانچه در این بازه‌ی قیمتی به‌دنبال بازدهی و عملکرد بهتر هستید، بد نیست نگاهی به ردمی نوت ۹ اس شیائومی بیندازید.

باتری

هواوی ادعا می‌کند Y7a به‌لطف باتری حجیم ۵،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، شارژدهی فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما آیا واقعا چنین است؟ برای سنجیدن صحت ادعای هواوی، آزمون‌های طولانی زومیت را روی این گوشی هوشمند اجرا کردیم. پس از تنظیم روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت و غیرفعال‌سازی تمامی اتصالات بی‌سیم (حالت پرواز) و قطع صدای اسپیکر، Y7a ویدئو HD معیار زومیت را ۱۲ ساعت و ۲۸ دقیقه پخش کرد که با بهترین‌های بازار فاصله دارد.

کانال یوتیوب زومیت در Y7a هواوی

صرف‌نظر از پخش فیلم، Y7a با ثبت ‌زمان ۱۰ ساعت ۳۲ دقیقه (حالت عادی) و ۱۰ ساعت و ۱۵ دقیقه (حالت Performance) در آزمون طولانی PCMark، نشان داد که در کاربری‌های روزمره با میانگین روزانه ۵ ساعت Screen-on-time می‌تواند کمی بیش از دو روز کاربر را همراهی کند.

شارژدهی باتری هواوی Y7a دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark

Work 2.0

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

هواوی Y7a

۶٫۶۷ اینچ

۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۲:۲۸

۱۰:۳۳

هواوی Y7a

حالت Performance

۶٫۶۷ اینچ

۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۰:۱۵

گلکسی A12

۶٫۵ اینچ

۱۵۶۰ در ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۴۸

۱۰:۵۹

گلکسی A11

۶٫۴ اینچ

۱۵۶۰ در ۷۲۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۵:۲۷

۱۱:۴۸

گلکسی A21s

۶٫۵ اینچ

۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۸:۴۶

۱۶:۲۹

ردمی نوت ۸ پرو

۶٫۵۳ اینچ

۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۴:۰۳

۸:۱۱

هواوی Y9 2019

۶٫۵ اینچ

۲۲۸۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۵

۸:۳۲

ردمی نوت ۸

۶٫۳ اینچ

۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۳

۱۱:۰۲

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

وای 7a به‌صورت پیش‌فرض با شارژر سریع ۲۲٫۵ وات فروخته می‌شود که می‌تواند در ۹۰ دقیقه باتری ۵،۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی دستگاه را کامل شارژ کند. مطابق انتظار، هواوی وای 7 ای به‌عنوان دستگاهی در رده‌ی قیمتی اقتصادی، از شارژ بی‌سیم بهره‌ای نمی‌برد.

دوربین

درکنار بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، هواوی نیز برای افزایش جذابیت میان‌رده‌هایش، شیوه‌ی افزایش تعداد دوربین‌ها را به‌کار می‌گیرد که نمونه‌ای از آن را در Y7a می‌بینیم. دوربین واید ۴۸ مگاپیکسلی با لنز f/1.8، دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی با لنز f/2.4، دوربین‌های ماکرو و عمق‌سنج ۲ مگاپیکسلی با لنز f/2.4 به‌همراه ماژول ۸ مگاپیکسلی سلفی با لنز f/2.0 وظیفه‌ی ثبت عکس‌ها را در Y7a برعهده دارند.

پنل پشتی Y7a هواوی حین عکاسی

محیط کاربری نرم‌افزار دوربین در Y7a با محیط کاربری نرم‌افزار دوربین سایر محصولات هواوی چندان متفاوت نیست. در نوار پایینی، حالت‌های اصلی عکاسی خودکار، عکاسی پرتره، عکاسی در شب (Night Mode)، عکاسی با افکت بوکه (Aperture) و منو دسترسی به حالت‌های دیگر قرار گرفته‌اند. در نوار بالایی نیز، کلیدهای تنظیمات، فیلترها، فلش دوربین، هوش مصنوعی و حالت AI Lens برای تشخیص سوژه به‌چشم می‌خورد و کاربر برای جابه‌جایی بین دوربین‌های واید و اولتراواید می‌تواند از اسلایدر موجود با امکان زوم دیجیتال تا سقف ۱۰ برابر نیز استفاده کند.

نخستین گزینه در منو More، حالت عکاسی پیشرفته (Pro) است که امکان تنظیم ISO (تغییرپذیر از ۵۰ تا ۳۲۰۰)، سرعت شاتر (تغییر‌پذیر از 1/4000s تا 30s)، ضریب نوردهی (تغییرپذیر از ۴- تا ۴+) و تراز سفیدی را به کاربر می‌دهد. متأسفانه هواوی هنوزهم به پیاده‌سازی HDR به‌عنوان گزینه‌ای در عکاسی خودکار اعتقادی ندارد و آن را به‌عنوان یکی از حالت‌های عکاسی با دوربین اصلی در نظر می‌گیرد!

دوربین اصلی Y7a هواوی برای ثبت تصویر از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی و ۱٫۲ اینچی با پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری و فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده می‌کند. دوربین اصلی برای ثبت تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱٫۶ میکرومتری به‌کمک فیلتر رنگی Quad-Bayer، داده‌های هر چهار پیکسل مجار را تجمیع می‌کند تا عکس‌ها با گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تر و رنگ‌های روشن‌تر ثبت شوند.

محیط کاربری دوربین Y7a هواوی حین عکاسی

در وضعیت نوری مناسب، دروبین اصلی Y7a‌ هواوی عملکرد رضایت‌بخشی دارد؛ اما فراتر از انتظار نمی‌رود. جزئیات تصاویر دوربین اصلی درمجموع مناسب ارزیابی می‌شود. گستره‌ی دینامیکی چندان وسیع نیست و رنگ‌ها در حالت خودکار بیشتر به سردی متمایل هستند.

الگوریتم نرم‌افزار دوربین Y7a عملکرد چندان پایداری ندارد؛ بنابراین، گاهی کاربر برای ثبت تصویر اید‌ئال خود، به ثبت چندین عکس مجبور می‌شود. اگر قصد داشته باشید در شرایط محیطی با نور زیاد عکس بگیرید، یکی دیگر از ضعف‌های دوربین روشن‌کردن بیش‌ازحد تصویر و درنهایت سوزاندن جزئیات در هایلایت‌ها خواهد بود.

گالری عکس‌های دوربین اصلی در طول روز

نمونه عکس دوربین اصلی Y7a هواوی - ورودی پارک صبا
نمونه عکس دوربین اصلی Y7a هواوی - ساعت در پارک صبا
نمونه عکس دوربین اصلی Y7a هواوی - چند گیاه کنار یکدیگر
نمونه عکس دوربین اصلی Y7a هواوی - پارک صبا
نمونه عکس دوربین اصلی Y7a هواوی - مک‌بوک پرو و قهوه در شهرک اکباتان
نمونه عکس دوربین اصلی Y7a هواوی - میز شطرنج در پارک صبا
نمونه عکس دوربین اصلی Y7a هواوی - آلاچیق در پارک صبا
نمونه عکس دوربین اصلی Y7a هواوی - گیاه‌های پارک صبا

بین تصاویری که با و بدون کمک هوش‌ مصنوعی ثبت می‌شوند‌، تفاوت‌ها اندک است. هوش‌ مصنوعی Y7a، پس از تشخیص شرایط محیطی کمی به رنگ‌ها عمق می‌بخشد تا تصاویری که از آسمان، غذا، حیوانات، طبیعت و... ثبت می‌شوند، جذاب‌تر به‌نظر برسند. در حالت HDR، تصاویر ثبت‌شده تفاوت‌های بیشتری با تصاویری دارند که دروبین اصلی در حالت خودکار ثبت می‌کند و رنگ‌ها بیشتر به واقعیت نزدیک‌ هستند و تمایل به سردی در آن‌ها دیگر محسوس نیست.

مقایسه نمونه عکس دوربین اصلی Y7a هواوی در حالت Photo و Night

در محیط‌های تاریک، دوربین اصلی تصاویری با سطح جزئیات کم و رنگ‌های نامطلوب و گستره‌ی دینامیکی بسیار محدود ثبت می‌کند؛ اما به‌لطف حالت Night، بخشی از این مشکلات جبران می‌پذیرند. تصاویر دوربین اصلی در حالت شب جزئیات پذیرفتنی و گستره‌ی دینامیکی متوسط و رنگ‌های مطلوب دارند؛ البته به‌دلیل نوردهی طولانی حداکثر شش‌ثانیه‌ای حالت شب و لرزش دست و جابه‌جایی اندک سوژه، موجب از‌دست‌ر‌فتن بخش زیادی از جزئیات می‌شود.

گالری عکس‌های دوربین اصلی در تاریکی

نمونه عکس دوربین اصلی Y7a هواوی در تاریکی شب با حالت شب - بلوار نلسون ماندلا
نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین اصلی Y7a هواوی در محیط تاریک با حالت شب - ورودی متروی حسن‌آباد
نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین اصلی Y7a هواوی در محیط تاریک با حالت شب - میدان حسن‌آباد
نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین اصلی Y7a هواوی در محیط تاریک با حالت شب - ساختمان جنب میدان حسن‌آباد

جزئیات در تصاویری که دوربین فوق‌عریض در نور روز ثبت می‌کند، به‌اندازه‌ی دوربین اصلی مطلوب نیست و رنگ‌ها در آن با واقعیت فاصله دارند. اعوجاج تصاویر دوربین فوق‌عریض چندان آزاردهنده نیست؛ اما به بهای کاهش جزئیات در کناره‌های تصویر تمام شده است.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید در طول روز

نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین فوق‌عریض Y7a هواوی - بلوار نلسون ماندلا
نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین فوق‌عریض Y7a هواوی - آلاچیق در پارک صبا
نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین فوق‌عریض Y7a هواوی - مک‌بوک پرو و قهوه در شهرک اکباتان
نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین فوق‌عریض Y7a هواوی - نمایی از محیط داخلی پاساژ چارسو

باتوجه‌به ضعف الگوریتم پردازش تصویر و پردازنده‌ی ISP در ثبت عکس‌های HDR، در محیط‌هایی که نور فراوانی وارد حسگر می‌شود، گشودگی کمتر دیافراگم در دوربین فوق‌عریض از سوختن جزئیات در هایلایت‌ها جلوگیری می‌کند.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید در تاریکی

نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین فوق‌عریض Y7a هواوی در تاریکی شب - ساختمانی در کوی بیمه
نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین فوق‌عریض Y7a هواوی در تاریکی شب - ساختمان جنب میدان حسن‌آباد
نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین فوق‌عریض Y7a هواوی در تاریکی شب - میدان حسن‌آباد
نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین فوق‌عریض Y7a هواوی در تاریکی شب - ساختمان نقاشی‌شده جنب میدان حسن‌آباد

همان‌طورکه انتظار می‌رفت، دوربین فوق‌عریض در محیط‌های تاریک با جزئیات راضی‌کننده و گستره‌ی دینامیکی وسیع غریبه است و تصاویر مطلوبی به یادگار نمی‌گذارد. متأسفانه در دوربین فوق‌عریض Y7a از حالت Night خبری نیست تا بخشی از مشکلات ناشی از نبود نور کافی را مرتفع کند.

گالری عکس‌های ماکرو

نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین ماکرو Y7a هواوی - گل بگونیا
نمونه عکس دوربین ماکرو Y7a هواوی - گل نگون‌سار
نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین ماکرو - گل ارکیده
نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین ماکرو Y7a هواوی - گیاه یشم

دوربین ماکرو در Y7a همچون رقبا، بیشتر به بهانه‌ای برای بازاریابی می‌ماند تا ماژولی کاربردی! اگر تصویر دوربین ماکرو با دوربین اصلی را مقایسه کنیم، متوجه جزئیات کمی بیشتر و محدوده‌ی فوکوس وسیع‌تر آن می‌شویم؛ اما هیچ‌یک از این دو مزیت فاصله‌ی چشمگیری با نمونه‌ی مشابه در دوربین اصلی ندارند. افزون‌براین، رنگ‌های دوربین اصلی درمقایسه‌با دوربین ماکرو، به واقعیت نزدیک‌تر هستند و کنترل نویز در آن‌ها بسیار مطلوب‌تر است.

مقایسه دوربین ماکرو و دوربین اصلی Y7a هواوی

Y7a هواوی برای ثبت تصاویر پرتره از حسگر عمق‌سنج ۲ مگاپیکسلی کمک می‌گیرد که تأثیر بسزایی در افزایش دقت جداسازی سوژه از پس‌زمینه می‌گذارد؛ البته می‌توان افکت بوکه را ازطریق حالت Aperture روی اشیاء نیز پیاده کرد. دقت حسگر عمق‌سنج در جداسازی سوژه از پس‌زمینه‌ی تصویر فوق‌العاده نیست؛ اما رضایت‌بخش تلقی می‌شود.

گالری عکس‌های پرتره

نمونه عکس پرتره Y7a هواوی - فرهنگ حشمتی
نمونه عکس حالت پرتره Y7a هواوی - کیوان هندی
نمونه عکس حالت Aperture - کافه لاته
نمونه عکس پرتره Y7a هواوی در تاریکی شب - محمدامین صدقی

وای ۷ ای برای ثبت تصاویر سلفی از حسگر ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که روی کاغذ مشخصات چشمگیری ندارد؛ اما در عمل در وضعیت نوری مناسب، نتیجه‌ی رضایت‌بخشی به‌ارمغان می‌آورد. سطح جزئیات و رنگ‌ها و گستره‌ی دینامیکی عکس‌های سلفی پذیرفتنی ارزیابی می‌شوند. اگر قصد داشته باشید تصاویر پرتره‌ی سلفی ثبت کنید، با دقت نه‌چندان جالب جداسازی سوژه از پس‌زمینه مواجه خواهید شد. درضمن، جزئیات در بخش هایلایت تصویر پس از اعمال افکت بوکه از دست می‌رود.

گالری عکس‌های سلفی

نمونه عکس دوربین سلفی Y7a هواوی در محیط تاریک - محمدامین صدقی
نمونه عکس دوربین سلفی Y7a هواوی - مسعود توکلی و صدرا مخملی
نمونه عکس پرتره دوربین سلفی Y7a هواوی - مهرداد عیسی‌لو
نمونه عکس دوربین سلفی Y7a هواوی - محمدامین صدقی

امکان فیلم‌برداری با دوربین اصلی Y7a هواوی تا 1080p و نرخ ۳۰/۶۰ فریم‌برثانیه وجود دارد؛ اما نرخ فریم فیلم‌برداری در دوربین فوق‌عریض به ۳۰ فریم محدود می‌شود. علاوه‌براین، فقدان لرزش‌گیر اپتیکال و امکان فیلم‌برداری 4K که در برخی از رقبا وجود دارد، از عواملی هستند که از مناسب‌نبودن Y7a برای علاقه‌مندان فیلم‌برداری با موبایل خبر می‌دهند. دوربین سلفی نیز مانند دوربین فوق‌عریض قابلیت فیلم‌برداری 1080p با ۳۰ فریم‌برثانیه را دراختیار کاربر می‌گذارد و متأسفانه امکان ضبط ویدئو با دوربین ماکرو وجود ندارد.

جمع‌بندی

رنگ‌های دقیق و کنتراست مناسب نمایشگر، باتری حجیم با شارژردهی و سرعت شارژ عالی، تجربه‌ی عکاسی رضایت‌بخش ازجمله ویژگی‌های مثبت Y7a هواوی به‌شمار می‌روند که در رقابت تنگاتنگ گوشی‌های هوشمند میان‌رده‌ی این بازه‌ی قیمتی، برگ‌برنده‌ای برای میان‌رده‌ی هواوی می‌توانند باشند.

پنل پشتی Y7a هواوی

وضعیت برای HMS بسیار بهتر از گذشته است و اکنون بسیاری از اپ‌های محبوب با سرویس‌های موبایل هواوی سازگارند؛ اما فقدان سرویس‌ها و اپ‌های گوگل از دلایل محکم برای بیشتر فکرکردن روی انتخاب Y7a به‌شمار می‌رود. همچنین، تراشه‌ی Kirin 710a نیز دربرابر رقبا حرف زیادی برای گفتن ندارد.

در پایان از شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت گوشی هواوی وای ۷ ای و انواع گوشی‌ های هواوی، گوشی ‌های سامسونگ، آیفون و گوشی‌ های شیائومی به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید؛ پاسخ به سوالات کاربران، اخبار مرتبط و مقایسه گوشی ها در این بخش در اختیار شما خواهد بود.

نکات مثبت

  • دقت رنگ بسیار خوب نمایشگر
  • عملکرد رضایت‌بخش دوربین اصلی در روز و شب
  • شارژدهی و سرعت شارژ رضایت‌بخش

نکات منفی

  • خلأ سرویس‌های موبایل و بسیاری از اپ‌های گوگل
  • تراشه‌ی ضعیف‌تر از رقبا
  • دوربین‌ ماکرو نه‌چندان کارآمد
  • فقدان حالت HDR در دوربین فوق‌عریض 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات