بهترین برنامه‌های کنترل لپ تاپ با گوشی هوشمند

یک‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
وکتور لپ تاپی در پشت گوشی هوشمندی که در دست فرد دیگری قرار دارد
با اتصال گوشی هوشمند به کامپیوتر شخصی، می‌توان از آن به‌عنوان کیبورد و ماوس و ریموت‌کنترل استفاده کرد که با چند مرحله‌ی ساده انجام می‌شود.
تبلیغات

کیبورد و ماوس همیشه بهترین راه‌های ارتباط با کامپیوتر شخصی نیستند. در برخی مواقع، کاربردهای خاصی از کامپیوتر انتظار دارید و شاید از سیستم خود برای کارهایی به جز کارهای روزمره‌ی پردازشی استفاده کنید.

برای مثال، برخی افراد از کامپیوتر شخصی به‌عنوان مدیاسنتر استفاده می‌کنند و شاید مینی‌کامپیوتر را به‌عنوان دستگاه تلویزیون هوشمند به تلویزیون قدیمی خود متصل کرده باشند. در چنین مواقعی، می‌توان با استفاده از گوشی هوشمند به‌عنوان کیبورد و ماوس و ریموت‌کنترل تجربه‌ی جالبی با لپ تاپ داشت.

در این مقاله کنترل لپ تاپ با گوشی به شما آموزش داده می‌شود. تا انتهای این مطلب همراه زومیت باشید.

کنترل لپ تاپ های مختلف با گوشی

برای کنترل لپ تاپ با گوشی، به ترکیب دو اپلیکیشن نیاز دارید که یکی از آن‌ها روی گوشی هوشمند و دیگری روی کامپیوتر شخصی نصب می‌شود. درواقع، شما ترکیبی موسوم به Unified Remote دارید. اپلیکیشن موجود در گوشی به اپلیکیشن سرور متصل می‌شود که روی لپ تاپ نصب کرده‌اید. این ارتباط امکان می‌دهد دستورهای کیبورد و ماوس هرگونه کنترل از راه دور را به کامپیوتر ارسال کنید.

Unified Remote از تمامی سیستم‌‌عامل‌های مرسوم کامپیوتر و گوشی هوشمند پشتیبانی می‌کند

از میان اپلیکیشن‌های موجود، Unified Remote تجربه‌ی کاملی برای کنترل لپ تاپ با گوشی ارائه می‌کند. در نسخه‌ی رایگان این اپلیکیشن، می‌توان قابلیت‌های متعددی در ارتباط با کامپیوتر شخصی تجربه کرد.

نصب Unified Remote روی لپ تاپ

همان‌طورکه گفته شد، سیستم کنترل لپ تاپ با گوشی به دو اپلیکیشن نیاز دارد. ابتدا باید سرور Unified Remote را روی لپ تاپ نصب کنید.

  • بسته به سیستم عامل خود، ویندوز، مک یا لینوکس،‌ اپلیکیشن سرور را از وب‌سایت رسمی Unified Remote دانلود کنید.
  • مراحل نصب سرور تفاوت چندانی با نصب اپلیکیشن‌های دیگر ندارد. آن‌ها را به ترتیب انجام دهید تا نرم افزار روی سیستم شما نصب شود.
  • به همین راحتی لپ تاپ شما آماده متصل شدن به گوشی هوشمند می‌شود.
  • اسکرین شات صفحه تنظیمات سرور Unified که بخش های مختلف آن را نشان می دهد

    نکته:‌ در ویندوز، درایور ورودی نیز همراه‌ با اپلیکیشن نصب می‌شود که امکان کنترل لپ تاپ را به Unified Remote می‌دهد.

    پس از نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن در لپ تاپ، به تنظیمات خاصی نیاز ندارید. به‌هرحال، اگر تصمیم گرفتید در اپلیکیشن پیکربندی ایجاد کنید، پس از راه‌اندازی آن، از بخش اعلان‌‌های سیستم‌عامل روی آیکن کلیک‌راست و Manager را انتخاب کنید (مراحل نصب در مک و لینوکس هم تفاوت چندانی با ویندوز ندارند).

    نسخه‌ی رایگان اپلیکیشن Unified Remote امکان استفاده از گوشی هوشمند به‌عنوان ماوس و کیبورد را فراهم می‌کند. همچنین، می‌توانید برخی کنترل‌های لازم برای هدایت محتوای رسانه‌ای را با همین اپلیکیشن انجام دهید. اپلیکیشن مذکور برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS دردسترس قرار دارد. با استفاده از آن می‌توان لپ‌ تاپ‌های مجهز به ویندوز و مک و لینوکس را کنترل کرد. درنتیجه، تمامی دستگاه‌های هوشمند کنونی و سیستم‌‌عامل‌های مرسوم در این اپلیکیشن پشتیبانی می‌شوند. اپلیکیشن مذکور قابلیت اتصال به کامپیوتر ازطریق وای‌فای یا بلوتوث را دارد.

    نصب اپلیکیشن Unified Remote روی یک یا چند گوشی هوشمند

    برای کنترل لپ تاپ با گوشی هوشمند، باید اپلیکیشن کنترل را روی گوشی خود نصب کنید. این برنامه روی دستگاه اندرویدی و گوشی آیفون قابل اجرا است. در ادامه مراحل نصب توضیح داده می‌شود.

  • ابتدا بسته به سیستم‌عامل، اندروید یا iOS، اپلیکیشن را دانلود و نصب کنید.
  • پس از راه‌اندازی، با پیامی روبه‌رو می‌شوید که باید گزینه‌ی I have installed the server را در آن انتخاب کنید.
  • اپلیکیشن مذکور سپس شبکه را اسکن می‌کند تا کامپیوتری مجهز به سرور پیدا کند. درنتیجه، باید لپ تاپ و گوشی هوشمند به شبکه وای‌فای مشترکی متصل باشند.
  • صفحه نصب سرور اپلیکیشن Unified در گوشی هوشمند و دکمه سبز رنگی در پایین صفحه
    درحال وصل شدن به سرور MOSTAFa
    اعلان وصل شدن به سرور MOSTAFa

  • پس از پیداشدن سرور، فهرستی از ریموت‌کنترل‌‌های موجود به شما نمایش داده می‌شود که باید نمونه‌ی مدنظر خود را از بین آن‌ها انتخاب کنید.
  • به همین راحتی کنترل لپ تاپ با گوشی امکان‌پذیر می‌شود.

  • گزینه‌ی Basic Input در اپلیکیشن موبایل امکان می‌دهد از صفحه نمایش موبایل به‌عنوان ترک‌پد ماوس برای کنترل لپ تاپ با گوشی استفاده کنید. این کاربرد خصوصاً برای کامپیوترهایی بسیار کارآمد است که به‌عنوان مدیاسنتر در خانه‌ها و دفاتر استفاده می‌شوند. قطعا استفاده از گوشی هوشمند برای کنترل نشانگر در این کامپیوترها، آسان‌تر از ماوس خواهد بود.
  • از قابلیت‌های دیگری که ترک‌پد روی گوشی هوشمند ارائه می‌کند، می‌توان به کاربردهای مرسوم همچون یک بار لمس برای انتخاب یا اسکرول‌کردن به‌کمک دو انگشت اشاره کرد که در ترک‌پد‌های لپ‌تاپ مرسوم هستند.
  • در همان پنجره‌ی Basic Input، می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی کیبورد در پایین و سمت چپ صفحه، کیبورد گوشی هوشمند را فراخوانی کنید. سپس با تایپ‌کردن روی کیبورد، متن در فیلد متنی انتخاب‌شده در کامپیوتر شخصی نوشته می‌شود.
  • نمایی از آیکون های مربوط به درایوهای مختلف سیستم در اپ Unified
    کیبورد فارسی باز شده در اپلیکیشن
    گزینه ماوس در اپ Unified

  • قابلیت‌های ریموت‌کنترل دیگر در گوشی هوشمند نیز کارایی مناسبی دارند. به‌عنوان مثال، بخش ریموت موسوم به File Manager امکان می‌دهد فایل‌های کامپیوتر را ازطریق گوشی هوشمند یا تبلت مدیریت کنید.
  • ریموت دیگر به‌ نام Keyboard، کیبورد کاملی دراختیار کاربر قرار می‌دهد. این ریموت برای استفاده از دکمه‌هایی همچون ویندوز بسیار مفید است که در کیبورد گوشی هوشمند وجود ندارند.
  • یکی از ریموت‌های کاربردی این اپلیکیشن، Media نام دارد که برای کنترل پخش محتوای رسانه‌ای در کامپیوتر شخصی بسیار کاربردی است. با استفاده از صفحه‌ی این ریموت، می‌توانید کار‌هایی همچون کاهش و افزایش حجم صدا و جابه‌جا‌کردن زمان، توقف و شروع پخش را انجام دهید.
  • ریموت موسوم به Power هم امکان می‌دهد قابلیت‌هایی همچون خاموش و روشن کردن، بارگذاری مجدد، حالت خواب و هایبرنیت را در کامپیوتر شخصی انجام دهید.
  • نسخه‌ی رایگان Unified Remote امکان می‌دهد چند ریموت دیگر را هم با استفاده از آیکن Plus در اپلیکیشن به فهرست ریموت‌ها اضافه کنید. به‌عنوان مثال، ریموتی به‌نام Start وجود دارد که امکان اجرای اپلیکیشن‌ها از منو استارت سیستم‌عامل را به شما می‌دهد. ریموت Task Manager برای مدیریت فرایندهای درحال‌ اجرا استفاده می‌شود و ریموت VLC نیز به‌صورت اختصاصی کنترل محتوای رسانه‌ای را در اپلیکیشن VLC ممکن می‌کند.
  • بخش Remote اپلیکیشن Unified که گزینه های مختلفی دارد
    ریموت Power و گزینه های مختلف برای کنترل کامپیوتر
    ریموت Media و گزینه های مختلف برای کنترل رسانه

    ریموت‌کنترل‌های دیگر در اپلیکیشن Unified Remote پولی هستند. ارائه‌ی بخش‌های پولی در چنین اپلیکیشن‌هایی کاملاً مرسوم است و به‌نوعی هزینه‌های توسعه‌ی بخش رایگان را پوشش می‌دهد. به‌هرحال، اگر به کنترل‌های خاص و شخصی‌سازی‌شده برای کامپیوتر شخصی نیازی ندارید، لازم نیست هزینه‌ی اضافه پرداخت کنید.

    سایر برنامه‌ها برای کنترل لپ تاپ با گوشی

    حال که به طور کامل روش دانلود، نصب و استفاده از Unified Remote روی لپ تاپ و گوشی هوشمند را آموزش دادیم، چند برنامه دیگر نیز که همین کار را انجام می‌دهند به شما معرفی می‌کنیم. به کمک برنامه‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند کنترل لپ تاپ با گوشی امکان‌پذیر خواهد بود.

    اگر قادر به استفاده از Unified Remote نیستید، لازم به خرید لپ تاپ جدید نیست؛ زیرا می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند برای کنترل دستگاه خود استفاده کنید.

    Google Chrome Remote Desktop

    صفحه اصلی سرورهای اپلیکیشن Google Chrome Remote Desktop
    پاپ آپ ورود رمز عبور Google Chrome Remote Desktop
    نمایش صفحه ویندوز در گوشی در اپ Google Chrome Remote Desktop

    اگر از مرورگر کروم به صورت مداوم در سیستم خود استفاده می‌کنید، Google Chrome Remote Desktop احتمالاً یکی از بهترین گزینه‌ها برای کنترل لپ تاپ با گوشی برای شما است.

    برای استفاده از آن تنها کافی است که اکستنشن Google Chrome Remote Desktop را به مرورگر کروم اضافه و سپس روی گوشی اندرویدی یا iOS خود اپلیکیشن مربوط به آن را نصب کنید.

    شاید فکر کنید این روش تنها برای دسترسی به اطلاعات مرورگر کروم مفید باشد، اما باید به شما بگوییم که می‌توانید با Google Chrome Remote Desktop به همه اطلاعات لپ تاپ خود دسترسی داشته باشید.

    Microsoft Remote Desktop

    گزینه های مختلف آفیس در اپ Microsoft Remote Desktop
    نمایش دو ویندوز مختلف روی اپ Microsoft Remote Desktop در گوشی

    کاربران قدیمی ویندوز با راه‌حل دسترسی از راه دور مایکروسافت آشنا هستند. می‌توانید به کمک Microsoft Remote Desktop از طریق موبایل اندرویدی یا iOS خود به لپ‌ تاپ ویندوز متصل شوید. همچنین می‌توانید از این برنامه برای دسترسی به دسکتاپ مجازی ویندوز از طریق یک کانال امن استفاده کنید، که ممکن است برای افراد حرفه‌ای مفید باشد.

    Remote Mouse

    صفحه توضیحات ماوس و کیبورد اپ Remote Mouse
    دو گوشی کنار هم که اپ Remote Mouse در آن ها باز است
    کیبورد اپ Remote Mouse و دو گوشی کنار هم

    یکی دیگر از راه‌های کنترل لپ تاپ با گوشی استفاده از اپلیکیشن Remote Mouse است که در ادامه لینک دانلود آن برای گوشی اندرویدی و iOS قرار داده شده و می‌توانید به راحتی از این برنامه استفاده کنید.

    برخلاف دیگر موارد معرفی‌شده در این مقاله، Remote Mouse تنها می‌تواند به عنوان ماوس و کیبورد دستگاه مورد استفاده قرار بگیرد و کنترل لپ تاپ با گوشی توسط آن به طور کامل امکان‌پذیر نیست. زیرا برای استفاده از این اپ باید بتوانید مانیتور خود را ببینید و همچنین فقط در شبکه‌های Wi-Fi محلی کار می‌کند.

    با این حال، اگر قصد داشته باشید از برنامه‌ای ساده و کاربردی استفاده کنید، به خصوص زمانی که تنها به دنبال کیبورد و ماوس هستید، Remote Mouse به کمکتان خواهد آمد. می‌توانید اپ مذکور را به صورت رایگان برای اندروید و iOS دانلود کنید. البته دسترسی به قابلیت‌های اضافی مانند کنترل رسانه به خرید درون‌برنامه‌ای نیاز دارید.

    کنترل کامپیوتر با گوشی آسان است

    مراحل گفته‌شده نشان داد کنترل لپ تاپ با گوشی دشواری‌های چندانی ندارد و برای این کار نیازی به خرید گوشی جدید نیست. قطعا اپلیکیشن‌های دیگری هم برای ارتباط گوشی و کامپیوتر شخصی توسعه یافته‌اند؛ اما ظاهراً هیچ‌کدام قابلیت‌های کامل و همه‌جانبه‌ای همچون Unified Remote ارائه نمی‌کنند.

    برخی اپلیکیشن‌‌ها و سرویس‌های آنلاین امکانات اختصاصی برای کنترل عملکرد لپ تاپ ازطریق گوشی هوشمند دارند. به‌عنوان مثال، یوتیوب و VLC سرویس‌های اختصاصی دارند که این کار را ممکن می‌کند. البته راهکار آن‌ها جامع نیست و تجربه‌ی کاملی فراهم نمی‌کند. قطعاً راهکاری ایدئال اجازه می‌دهد از گوشی هوشمند به‌عنوان کیبورد و ماوس کامپیوتر استفاده کنید تا کنترل همه‌ی بخش‌ها به‌آسانی انجام شود.

    فراموش نکنید این اپلیکیشن برای تمامی سیستم‌‌عامل‌های مرسوم دردسترس قرار دارد و تقریباً هر گوشی هوشمندی را به هر کامپیوتر شخصی متصل می‌کند. اپلیکیشن Unified Remote امکان می‌دهد بیش از یک دستگاه را به‌عنوان ریموت کامپیوتر شخصی انتخاب کنید؛ در نتیجه، چند نفر در خانه یا محل کار، تنها با اتصال گوشی هوشمند به کامپیوتر اصلی امکان کنترل آن را خواهند داشت.

    این مقاله در ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ توسط مهدی زارع سریزدی نوشته و در ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ توسط مصطفی عسگری به‌روزرسانی شد

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات