بررسی راه‌ های بازیابی تلفن همراه گمشده

جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
ممکن است برای هر یک از ما پیش بیاید که تلفن همراه خود را گم کنیم یا به سرقت برود؛ اما گاهی اوقات می‌توان به پیدا کردن آن امیدوار بود.
تبلیغات

همه‌ی ما به‌خوبی آگاه هستیم زمانی که تلفن همراه خود را گم می‌کنیم، دچار چه مشکلاتی می‌شویم. سعی می‌کنیم آخرین باری که از گوشی خود استفاده کردیم، به‌ خاطر بیاوریم و با این حال تا زمانی که آن را مجددا صحیح و سالم در دست نگیریم، به آسودگی خاطر دست نخواهیم یافت. یکی از مزایای حفظ آرامش، کمک به افزایش تمرکز ما خواهد بود؛ با این وجود اکثر قریب به اتفاق ما ترجیح می‌دهیم بدترین وضعیت ممکن را در نظر بگیریم.

تمام تصاویر باارزش از افراد مهم زندگی‌مان، ویدئوهای صمیمی از جشن‌های مهمانی و تمام اطلاعات و پرونده‌های شخصی‌مان، همگی در صورت گم شدن یا به‌ سرقت رفتن تلفن همراه در معرض خطر قرار می‌گیرند. البته وجود یک رمز عبور یا قفل حفاظتی می‌تواند، در ابتدا تا‌ حدودی از پشیمانی و افسوس ایجادشده به خاطر از دست رفتن تلفن همراه جلوگیری کند؛ اما با این وجود، نمی‌توانید به‌طور کلی از آن وضعیت بغرنج و ناراحت‌کننده‌ای که به‌ علت در معرض خطر قرار گرفتن اطلاعات شخصی‌تان ایجاد شده است چشم‌پوشی کنید.

بنابراین، اگر در چنین وضعیت ناگواری در نتیجه‌ی از دست دادن دستگاه اندروید خود قرار گرفتید، چه کاری از دستتان ساخته است؟ ما اخیرا برخی از راه‌حل‌هایی را که به‌طور معمول باید در ابتدا انجام دهید، بررسی کرده‌ایم، اما همان‌طور که به بررسی این شیوه‌های مختلف برای ردیابی و بازیابی تلفن همراه خود پرداختیم، به این نکته دست یافتیم که در انتهای کار نباید انتظار معجزه‌ی خاصی را داشته باشیم. توقعات خود را به میزان معقول نگاه‌دارید تا ما به شما بگوییم برای دستیابی به مجدد به تلفن همراه خود چه کارهایی باید انجام دهید.

سرقت تلفن هوشمند

اقدامات مقدماتی

به‌صورت منصفانه، برای آماده‌سازی این قسمت، ما دو سناریوی مختلف را در نظر گرفتیم. حالت اول زمانی که شخصی تلفن همراه شما را به‌صورت فیزیکی به‌ سرقت می‌برد و حالت دوم زمانی که شما آن را در مکانی جا می‌گذارید. در هر دو وضعیت، ما از اپ اندروید دیوایس منیجر و Cerberus، اپلیکیشن ضد سرقت شخص ثالث استفاده کردیم و برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر در این سناریوی خاص، آزمایش‌های خود را در منطقه‌ی بزرگ میدان تایمز در شهر نیویورک اجرا کردیم.

به‌ سرقت رفتن تلفن همراه یک وضعیت سخت و دشوار برای شما ایجاد می‌کند؛ مخصوصا زمانی که شخصی تعمدا به انجام این کار اقدام کند. در این حالت، نه‌تنها خود تلفن همراه شما - که امکان فروش آن نیز توسط سارق وجود دارد - در معرض خطر خواهد بود؛ بلکه تمام اطلاعات ذخیره‌شده‌ی روی آن نیز به خطر خواهد افتاد. در نتیجه این سناریو غالبا با به سرقت رفتن گوشی اندروید از جیب ما به وقوع خواهد پیوست. با توجه به اینکه ما خود را برای این وضعیت آماده کرده بودیم، اپلیکیشن اندروید دیوایس منیجر یا ADM را روی یک تلفن همراه دیگر دانلود کردیم.

ضعف کارکرد اندروید دیوایس منیجر

به‌ دلایل عجیب و نامشخصی، تلفن همراه به سرقت رفته در این آزمایش (LeEco Le Pro 3)، به‌آسانی توسط اپلیکیشن قابل ردیابی نبود. زمانی که از روی گوشی دیگری بیشتر با آن سروکله زدیم، موفق شدیم مکان گوشی گمشده را روی نقشه مشخص کنیم؛ در صورت نبود هیچ‌گونه قفل حفاظتی به‌صورت پیش‌فرض، گوشی را قفل کنیم؛ صدای زنگ گوشی را به صدا درآوریم و به‌عنوان آخرین تلاش، حتی می‌توانستیم تمام اطلاعات را به‌صورت خودکار پاک کنیم. تمام گزینه‌هایی که انتظار داریم، قابل دسترس بودند. از اینکه همچنان برای حفاظت از خود و گوشی اندرویدی‌مان چنین راه‌هایی در اختیار داریم، خشنود هستیم.

حال برویم به سراغ مشکلی که در نیویورک با آن مواجه بودیم؛ اپلیکیشن اندروید دیوایس منیجر قادر به ردیابی آخرین مکان ثبت‌شده‌ی دستگاه توسط GPS نبود. البته می‌دانیم که در مکان سربسته قرار داشتیم و از تلفن همراه نیز در ۱۵ دقیقه‌ی آخر هیچ استفاده‌ای نشده بود. اما انتظار داشتیم حداقل مکان تقریبی دستگاه از طریق شبکه‌ی موبایل برای ما مشخص شود. توقع چنین انتظار حداقلی آزاردهنده است؛ اما باید توجه کنیم که قرار داشتن در یک مکان سربسته قطعا در ایجاد این مشکل تأثیرگذار بوده است.

با وجود این، زمانی که سارق شروع به دور شدن از ما کرد، سرانجام اپلیکیشن موفق به ردیابی مکان گوشی شد. زمانی که وی تقریبا اندازه‌ی یک ساختمان از موقعیت ما فاصله گرفت، اپلیکیشن موفق به دریافت موقعیت تقریبی تلفن همراه شد. با این حال مشکلی که در یک کلان‌شهر وسیع مثل نیویورک با آن باید روبه‌رو شد، این است که موقعیت مشخص‌شده می‌تواند داخل یک ساختمان باشد. در این صورت، با وجود اینکه شما نقطه‌ی دقیق موقعیت مورد نظر را روی نقشه در اختیار دارید، امکان اینکه محل دقیق آن را در یک ساختمان ۵۰ طبقه پیدا کنید، آسان نخواهد بود. البته می‌توانیم از گزینه‌ی به صدا درآوردن زنگ گوشی استفاده کنیم؛ اما در یک نقطه‌ی شلوغ و پرسروصدا، مثل مکان آزمایش ما، قطعا شنیدن صدای آن تقریبا غیرممکن خواهد بود.

بازیابی تلفن همراه روی نقشه

سربروس یک اپلیکیشن کاربردی است، اما یک نقص دارد

برای جایگزینی سیستم پیش‌فرض گوگل، تصمیم گرفتیم برای ردیابی تلفن همراه از یک اپلیکیشن ضد سرقت شخص ثالث استفاده کنیم که می‌توانید آن را از طریق گوگل استور دریافت کنید. این اپلیکیشن یک فرصت تست ۶ روزه در اختیار کاربران قرار می‌دهد و  برای ادامه‌ی استفاده از آن باید  اشتراک‌ آن را خریداری کنید. حفاظت از یک دستگاه به مدت یک سال مبلغ ۵ یورو برای شما هزینه در بر خواهد داشت.

علت علاقه‌ی ما به Cerberus این است که این برنامه یک اپلیکیشن ضد سرقت کامل محسوب می‌شود و علاوه بر ارائه‌ی قابلیت‌ها و گزینه‌های مشابه اندروید دیوایس منیجر، امکانات متنوعی نظیر قابلیت عکس‌برداری و فیلم‌برداری از راه دور، ارسال پیام به تلفن همراه سرقت شده و خواندن آن با صدای بلند و امکان ضبط صدا از طریق میکروفون دستگاه  در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تنوع امکانات ارائه‌شده توسط این اپلیکیشن بسیار فراتر از قابلیت‌های اندروید دیوایس منیجر است؛ اما تنها مشکل آن این است که پیش از رخ دادن اتفاق غیرمنتظره‌ای همچون گم شدن تلفن همراه، باید آن را روی دستگاه خود نصب کرده باشید.

در حالی که وجود اندروید دیوایس منیجر در لحظات ابتدایی از دست دادن گوشی، نوعی تسلی خاطر برای صاحب گوشی به همراه دارد، Cerberus درست همانند دیگر اپ‌های ضد سرقت، به‌نوعی یک ابزار پیشگیری محسوب می‌شود که باید در روزهای آغازین استفاده از دستگاه اندروید به‌صورت جداگانه روی آن نصب شود. در واقع در صورت عدم نصب آن روی گوشی، هیچ‌گونه کاربردی برای شما نخواهد داشت. در نتیجه این همان نقص بزرگ برنامه محسوب می‌شود، بدین صورت که اگر از قبل در زمینه‌ی گم شدن تلفن همراه و روش‌های بازیابی آن تحقیقی نکرده باشید؛ در صورت رخ دادن حادثه‌ی غیرمنتظره‌ای همچون به سرقت رفتن دستگاه اندروید، این اپلیکیشن هیچ‌گونه فایده‌ای برای شما نخواهد داشت.

سربروس

با تلفن همراه خود خداحافظی کنید

پس از اجرای سناریو‌ در نیویورک، با این حقیقت مواجه شدیم که در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن تلفن همراهمان، شانس ما برای ردیابی و بازیابی آن بسیار اندک خواهد بود. می‌دانیم پذیرش آن بسیار سخت است، اما این مسئله را به‌صورت عملی آزمایش کردیم و برخی مشکلات منطقی را که در یافتن مجدد گوشی، سد راه شما خواهند شد نیز شرح دادیم. علاوه‌ بر این توجه به این نکته ضروری است که اغلب افراد تنها یک دستگاه تلفن با خود حمل می‌کنند، در حالی که ما در آزمایش خود، از دستگاه دومی نیز بهره‌مند بودیم.

اغلب افراد معمولا از یک تلفن همراه استفاده می‌کنند، بنابراین، این مسئله شانس آن‌ها را در بازیابی تلفن گمشده‌ کمتر می‌کند. در صورت گم شدن تلفن همراه یا به سرقت رفتن آن، مسئله‌ی زمان برای شما بسیار حائز اهمیت خواهد بود؛ بدین صورت که هرچه زودتر اقدام به ردیابی آن کنید، شانس شما برای بازیابی آن بالاتر خواهد بود. با این وجود احتمالا می‌توانید از یکی از رهگذران درخواست کمک کنید و آن‌ها را برای نصب اپ اندروید دیواس منیجر یا حتی اپ Cerberus روی تلفن همراهشان قانع کنید. با این حال، شانس شما همچنان اندک خواهد بود؛ زیرا اغلب عابران به‌احتمال زیاد تمایلی به این کار نخواهند داشت.

راه حل بعدی چیست؟ اگر تلاش‌‌های شما تا به اینجا کارساز نباشد، به یک کامپیوتر شخصی نیاز خواهید داشت تا از طریق آن به اندروید دیوایس منیجر یا Cerberus دسترسی پیدا کنید. در این میان برای دستیابی به گوشی گمشده، زمان همچنان یک مسئله حیاتی برای شما محسوب می‌شود و اگر نتوانید به‌موقع به یک کامپیوتر دسترسی پیدا کنید، به‌احتمال زیاد فاصله شما با گوشی‌تان بیشتر و بیشتر خواهد شد و فرصت دستیابی به آن را تقریبا از دست خواهید داد.

بازیابی تلفن همراه

این اپلیکیشن‌ها چه زمانی کارساز خواهند بود؟

اگر بخواهیم منصفانه به مسئله نگاه کنیم، در صورتی که به‌طور اتفاقی تلفن همراه خود را در منزل خود یا یکی از دوستان یا هر مکان عمومی دیگری جا بگذارید، اندروید دیوایس منیجر یک ابزار عالی برای کمک به شما خواهد بود. در صورتی که در این شرایط قرار گرفتید؛ از آنجایی که هنوز بدترین سناریوی ممکن رخ نداده است، می‌توانید به‌راحتی با وارد شدن به اندروید دیوایس منیجر از طریق یک کامپیوتر شخصی، گمشده‌ی خود را دوباره به دست آورید.

گاهی اوقات که برحسب اتفاق گوشی خود را مکانی جا می‌گذارید، نگرانی و عدم تمرکز حواس مانع از یادآوری آخرین زمان استفاده از گوشی می‌شود. در این صورت با استفاده از یکی از دو اپلیکیشن یادشده می‌توانید موقعیت دقیق آن را شناسایی کنید و از نگرانی و ترس ناشی از دست دادن گوشی خود رهایی یابید. بنابراین؛ بله، این اپلیکیشن‌ها غالبا برای استفاده در چنین شرایطی مناسب خواهند بود. همچنین اگر گوشی خود را در مکان خلوت و کم ازدحامی جا بگذارید، این ابزارها به یاری شما خواهند شتافت؛ در غیر این صورت فرآیند بازیابی گوشی گمشده در مکان‌های و موقعیت‌های شلوغ به‌مراتب دشوارتر خواهد بود.

با این وجود هنوز می‌توانید خوش‌شانس باشید

اجازه دهید در مورد بدترین سناریوی ممکن صحبت کنیم و اینکه در صورت رخ دادن آن چه کاری از دستتان ساخته است؟ در وهله اول، ما عمیقا امیدواریم که شما یک قفل حفاظتی روی دستگاه خود قرار داده باشید، چه از یک الگوی حرکتی یا پین کد استفاده کنید یا یک تأییدیه‌ی بیومتریک، مثل سنسورهای اثر انگشتی که امروزه در اکثر گوشی‌های همراه یافت می‌شود. این روش‌های حفاظتی به‌طور قطع مانع دسترسی ناخواسته به اطلاعات شخصی شما خواهند شد.

البته شخصی که تلفن همراه را به سرقت برده است، می‌تواند به باز کردن قفل گوشی شما اقدام کند؛ اما پس از یک مقدار تلاش ناموفق (معمولا ۱۰ مرتبه)، سیستم عامل اندروید به‌صورت پیش‌فرض اقدام به ریست تلفن همراه می‌کند و استخراج اطلاعات شما را تقریبا ناممکن می‌سازد. با این وجود شاید همچنان از طریق کلین ریست (Clean Reset) امکان بازیابی اطلاعات فراهم باشد؛، اما انجام این کار تا حدودی پیچیده است و اغلب افراد ترجیح می‌دهند آن را امتحان نکنند.

در این زمان، با وجود ریست شدن تلفن همراه، احتمالا سارق به اقدام به فروش آن می‌کند تا حداقل از نتیجه‌ی کارش سودی به دست آورد. اما از آنجایی که در فرآیند بارگذاری مجدد دستگاه، سیستم‌عامل قبل از صدور اجازه دسترسی، آخرین کلمه‌ی عبور استفاده‌شده را درخواست می‌کند؛ به‌احتمال زیاد با مشکل مواجه خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر، تلفن کاملا غیر قابل استفاده خواهد بود. مگر اینکه خریدار بی‌خبر از همه‌جا، تلفن همراه را روشن نکند و متوجه غیرقابل استفاده بودن آن نشود.

با وجود اینکه ما سناریوهای مختلف دیگر، مثل احتمال خاموش کردن دستگاه توسط سارق، یا خاموش بودن اتصالات گوشی را بررسی نکردیم؛ در هر حالت این مسئله یک تجربه‌ی ناگوار محسوب می‌شود که عمیقا امیدواریم هرگز با آن مواجه نشوید. به‌طور طبیعی از وقوع این رویداد، زمان بر ضد شما عمل می‌کند. با وجود اینکه اغلب شانس محدودی برای ردگیری و بازیابی تلفن همراه خود در اختیار دارید، اپلیکیشن‌هایی که ما در اینجا آن‌ها در معرض آزمایش قرار دادیم می‌توانند در زمان وقوع بدترین سناریوی ممکن برخی اقدامات حداقلی را برای شما انجام دهند.

و در انتها همان‌طور که اشاره کردیم، بهترین راه‌ حل، قرار دادن یک کلمه‌ی عبور روی دستگاه است؛ زیرا قفل‌های حفاظتی از هر نوعی که باشند، اولین وسیله‌ی دفاعی برای محافظت اطلاعات و پرونده‌های شخصی شما در مقابل حملات و دسترسی‌های ناخواسته هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات