تیم کوک درباره آیفون بزرگ‌تر، فروش موتورولا، اندروید و موارد بیشتر صحبت کرد

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
مطالعه 5 دقیقه
تیم‌ کوک، مدیرعامل اپل طی مصاحبه جامعی که روز جمعه با وال‌استریت ژورنال داشته، در رابطه با مسائل مختلفی از جمله توسعه آیفون، گوگل، سیستم‌عامل اندروید و همچنین تصاحب موتورولا توسط لنوو صحبت کرده است. در ادامه به این مصاحبه جامع خواهیم پرداخت.
تبلیغات

پنج‌شنبه اپل رسما اعلام کرد که ۱۴ میلیارد دلار از سهام فروخته شده خود را بازپس گرفته است. تیم‌کوک اعلام کرد که اپل، یک کمپانی در حال رشد است. «هرچند رشد اپل نسبت به سال‌های گذشته کمی کاهش یافته است؛ اما همچنان در حال رشد است و در مقایسه با شرکت‌های دیگر در وضعیت بهتری قرار دارد و اعداد و ارقام مربوط به درآمد و سود اپل، همچنان عظیم هستند.»

بله این درصدها نسبت به سال گذشته یا دو سال پیش از آن کوچک هستند؛ اما این بدین معنا نیست که اپل در حال رشد نیست. ما در گذشته بیش از حد رشد کردیم. ما از ۶۴ میلیارد دلار به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیدیم و همین‌طور به رشد خود ادامه دادیم تا به ۱۵۰ میلیارد دلار و پس از آن به ۱۷۰ میلیارد دلار برسیم. این اعداد تاریخی و بی‌سابقه هستند. من هیچ کمپانی را نمی‌شناسم که توانسته باشد به این سطح از رشد دست یابد.تیم کوک مدیرعامل اپل

اگر بخواهیم بصورت شفاف به این قضیه نگاه کنیم، رشد اپل در سال‌های گذشته شبیه به آن است که سه کمپانی به لیست ۵۰۰ کمپانی برتر فورچون اضافه شود. تیم کوک در ادامه به این موضوع اشاره نموده که اپل در فصل پایانی سال گذشته توانسته رکورد درآمد کل تاریخ اپل را بشکند و بیشترین میزان آیفون و آیپد را به فروش برساند. فروش کامپیوترهای مک نیز درست در زمانی که بازار PC در حال کوچک شدن است، رشد داشته است.

مدیرعامل اپل در مصاحبه خود به گسترش بازار اپل در کشورهای در حال توسعه اشاره نموده که موجب افزایش فروش این شرکت در کشورهایی همچون چین می‌گردد. او به این موضوع اشاره کرده که اپل در ۱۲ ماه اخیر حدود ۲۹ تا ۳۰ میلیارد دلار تنها از بازار چین درآمد داشته است. اپل اخیراً موفق به عقد قرارداد با بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه جهان، چایانا موبایل شد که در حال حاضر نزدیک به ۷۵۰ میلیون کاربر دارد.

او همچنین رشد فروش محصولات اپل در بازارهای توسعه یافته مانند ژاپن را نیز بسیار خوب دانسته و گفته است که ۹ درصد از درآمد اپل از کشور ژاپن بدست آمده که نسبت به قبل رشد ۱۱ درصدی را شاهده بوده است.

تیم‌کوک همچنین گفته است که بازار تلفن‌های شبه‌هوشمند و تلفن‌های معمولی نیز برای او اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چراکه به اعتقاد او، خریداران این تلفن‌ها، درآینده پتانسیل خرید تلفن‌های هوشمند واقعی را خواهند داشت.

گوگل در سال ۲۰۱۱ شرکت موتورولا را به مبلغ ۱۲.۵ میلیارد دلار تصاحب کرد و چندی پیش و در کمتر از ۲ سال پس از این خرید، آن را به قیمت ۳.۵ میلیارد دلار به لنوو واگذار کرد. این بدین معنا است که گوگل بر روی معامله خرید موتورولا حداقل ۸ میلیارد دلار ضرر کرده است. تیم کوک در این باره نیز اظهار نظر نموده و گفته است:

این موضوع من را شگفت زده نکرد. این معامله منطقی به نظر می‌رسد. چراکه گوگل از موضوعی که باعث ضررش می‌شد، رها شد. به نظر من فعالیت در حوزه سخت‌افزار، نرم‌افزار و سرویس‌ها و همچنین برقراری ارتباط بین آنها، بسیار سخت است. دقیقاً به همین دلیل است که اپل بسیار خاص است. (اشاره به این موضوع که اپل به خوبی توانسته ارتباط بین نرم‌افزار، سخت‌افزار و سرویس‌ها را برقرار کند.)

احتمال تولید آیفون با صفحه نمایش بزرگ وجود دارد

وقتی از تیم‌کوک در مورد آیفون با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر سئوال شده است، او بر خلاف اظهار‌نظرهای سال‌های گذشته اپل، گفته است که احتمال تولید چنین محصولی وجود دارد. وقتی که فناوری‌های پیرامون یک محصول آماده شده باشد، اپل آن را عرضه خواهد کرد.

ما نمی‌گوییم که هیچ وقت این کار (تولید آیفون با صفحه نمایش بزرگ‌تر) را انجام نخواهیم داد . ما می‌خواهیم محصولی که از هر نظر برای مشتری مناسب است را عرضه کنیم؛ نه فقط از نظر سایز و رزولوشن صفحه. پارامترهای بسیاری برای سنجش صفحه‌نمایش وجود دارند که برای ما اهمیت ویژه‌ای دارند. چراکه صفحه‌نمایش پنجره‌‌ای رو به نرم‌افزار است.

وال‌استریت‌ژورنال نظر تیم کوک را درباره این موضوع پرسیده که دقیقاً برعکس وضعیت اپل و مایکروسافت در بازار تلفن هوشمند، در دنیای مک و PC وجود دارد و مک سهم بسیار کوچکی از کامپیوترهای شخصی را تحت کنترل خود دارد. تیم کوک نیز پاسخ داده که اکثر اپلیکیشن‌ها برای هر دو سیستم‌عامل مک و ویندوز ارائه می‌شوند و به اعتقاد او ویندوز مایکروسافت همه‌جا دیده می‌شود؛ اما فاصله مک با ویندوز نیز به مراتب کمتر از فاصله سیستم‌عامل موبایل مایکروسافت با iOS و اندورید است.

او در ادامه گفته است:

ما بیش از یک میلیون اپلیکیشن تحت سیستم‌عامل iOS داریم که حدود نیم میلیون از آن‌ها برای صفحه‌نمایش آیپد بهینه شده‌اند. اما در مقابل نیم میلیون اپلیکیشن سازگار با آیپد، اندروید حدود ۱۰۰۰ اپلیکیشن مناسب تبلت‌ دارد. این دقیقاً همان دلیلی است که تجربه کاربری در تبلت‌های اندرویدی بد است؛ چراکه در حقیقت، اپلیکیشن‌های تبلت‌های اندرویدی همان اپلیکیشن‌های تلفن‌هوشمند هستند که کشیده شده و در صفحه بزرگ‌ تبلت‌ها جا شده‌اند.

در انتها نیز تیم کوک، ویندوز و اندروید را به شدت متفاوت دانسته و گفته است: «ویندوز یک چیز است و اندروید اروپا است. کلمه‌ی اروپا که در بین آمریکایی‌ها رایج شده، به این موضوع اشاره دارد که وقتی از یک آمریکایی در یک مسابقه تلویزیونی در مورد اروپا سئوال پرسیده شده، او از آن به عنوان یک کشور یاد می‌کند؛ اما اروپا خود شامل چندین کشور مختلف است. از آن زمان از این موضوع به عنوان یک مثل یاد می‌شود. تیم کوک در ادامه می‌گوید: «اندروید چند چیز مختلف است. چقدر از مردم می‌دانند که Kindle از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برد؟ شما همچنین می‌توانید به خوبی مشاهده کنید که سامسونگ نرم‌افزارهای بیشتری را بر روی اندروید نصب می‌کند و تفاوت وجود و عدم وجود این نرم‌افزارها بر روی اندروید، مانند تفاوت روز و شب است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات