محققان در MIT موفق به ساخت نمایشگر شفافی شده‌اند که می‌توان در استفاده روزمره از آن بهره برد

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۰
مطالعه 1 دقیقه
یک صفحه‌نمایش شفاف، حتی در این عصر پیشرفت تکنولوژی هم، کمی دور از دسترس به نظر می‌رسد. نمونه‌هایی هم که تا به حال ساخته شده و یا در دسترس قرار گرفته است نیز عملیاتی نبوده و نمی‌توان به نحو موثری از آن‌ها بهره برد. مدل‌های بزرگ، بسیار گران‌قیمت و دست و پا گیر بوده و نمونه‌های کوچک هم زاویه دید به شدت کمی دارند. ممکن است محققان در MIT با نمایشگر نانوذرات خود به راه حلی دست یافته باشند.
تبلیغات

 این دستگاه تصاویر رنگی را بر روی یک سطح شیشه‌ای ایجاد می‌کند که از طریق میزان‌سازی نانوذرات نقره که آن را پوشش داده‌اند، انجام شده و تنها طول موج‌های خاصی از نور، قادر به رد شدن از آن هستند. این تکنیک مشخص، در عمل از نظر هزینه، حجم و اندازه بسیار موثر و به صرفه خواهد بود؛ چرا که در این روش تنها به پوشش نانوذرات و نیز یک تکنولوژی پروژکتور نیاز خواهد بود. جدا از این مسأله، در این مدل نیازی به شکاف پرتو و یا آینه نخواهد بود که در نهایت باعث می‌شود تصویر از هر زاویه‌ای به شکل مناسب قابل مشاهده باشد.

البته بطور مشخص هنوز راه زیادی مانده تا این تکنولوژی مراحل نهایی را طی کرده و به صورت یک محصول نهایی در خط تولید قرار گیرد؛ ولی محققان بر سادگی استفاده و نیز جایگذاری این محصول تأکید دارند. ممکن است در آینده‌ی نزدیک شاهد این نمایشگرها بر روی شیشه جلوی خودروها و یا ویترین مغازه‌ها باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات