باتری‌های شکری می‌توانند ارزان‌تر، سبز‌تر و حاوی انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های لیتیومی باشند

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
طی سال‌های گذشته، محققین و دانشمندان به دنبال راه حلی برای جایگزینی مواد تازه برای تولید باطری‌هایی با ظرفیت بالاتر بوده‌اند. طی این تحقیقات نتایج جالب توجهی به دست آمده و همچنان هم روند اکتشاف و استفاده از مواد جدید، ادامه دارد. در همین راستا محققان در تلاش هستند تا شکر، ماده‌ای کاملا غنی در قلب طبیعت را به جایگزین باطری‌های لیتیوم یونی تبدیل کنند.
تبلیغات

 شکر یکی از منابع طبیعی است که انرژی زیادی در قلب خود نهفته دارد. بنابراین مهار این انرژی برای تولید باطری با ظرفیت بالا، با عقل جور در می‌آید. این موضوع را یکی از پروفسورهای موسسه تحقیقاتی ویرجینا اعلام کرده است.

هر چند باطری سدیم-یونی Zhang را نمی‌توان اولین تلاش دانشمندان برای تولید باطری های اینچنینی دانست، اما محققان موسسه ویرجینا ادعا می‌کنند که تحقیقات آن‌ها بیشترین انرژی را در بین محصولات قبلی تولید کرده است. 

این باطری‌هااز نوعی سلول‌های سوختی آنزیمی تشکیل شده‌اند. در واقع با تجزیه نشاسته توسط آب، نوعی پلی ساکارید تولید می‌گردد که با کمک مواد مالتودکسترین به سوخت و انرژی تبدیل می‌گردد. کاتالیزور موجود در آند این فرآیند، با کمک آنزیم‌های ارزان قیمت تولید می‌گردد که به نسبت مواد پلاتینیومی باطری‌های لیتیوم یونی، صرفه اقتصادی قابل توجهی دارد. در نهایت نیز هنگامی که مالتودکسترین  با هوا و آب ترکیب می‌شود آب و الکتریسیته طی فرآیندی تولید می‌گردد. همچنین در این باطری‌ها خبری از اشتعال یا انفجار نیست و خطری از این بابت وجود ندارد.

محقق این پروژه امیدوار است که طی سه سال آینده این باطری ها در محصولات الکترونیکی به کار گرفته شوند و بعد از مدت‌ها باطری‌های فعلی با تکنولوژی جدید و قابل اطمینانی جایگزین گردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات