آیا جدایی از اندروید برای سامسونگ سودآور خواهد بود؟

یک‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۴
مطالعه 11 دقیقه
این تفکر که سامسونگ و گوگل در میدان جنگی بر سر اصالت اندروید هستند، با وجود اینکه تا کنون این رابطه در جهت هم‌زیستی مسالمت آمیز بوده و این پلتفرم را به زندگی میلیون‌ها نفر وارد کرده است، محو نخواهد شد. اینکه کدام یک از این دو شرکت نفع بیشتری از این معامله می‌برد سوالی است که پاسخ به آن کار ساده‌ای نیست ولی بر مبنای شواهد، هر دوی آن‌ها به منافع و دستاوردهای عظیمی دست یافته‌اند. پس چرا یکی از آن‌ها باید بخواهد که این رابطه‌ی سازنده را تلخ کند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به تحلیل شواهد و روابط این دو غول تکنولوژی بپردازیم.
تبلیغات

 دلایل فراوانی وجود دارد که دلالت بر پافشاری سامسونگ برای جدا کردن این رابطه دارد که البته برخی از آن‌ها پایه و اساس مناسبی هم دارند ولی این مساله تا قطعیت فاصله‌ای بسیار دارد و اگر هم رخ دهد بطور قطع یک شبه اتفاق نخواهد افتاد.

آیا گلکسی از اندروید بزرگ‌تر است؟

Samsung-Galaxy-Brand-BTS-Galaxy-Studio-AA-3-645x430

طبق گزارش IDC بیش از چهار تا از هر پنج اسمارت‌فون فروخته شده در فصل سوم سال 2013 سیستم‌عامل اندروید را در قلب خود داشته‌اند. سامسونگ با فاصله‌ای قابل توجه، بزرگترین تولید کننده‌ی اسمارت‌فون جهان است. غول کره‌ی جنوبی تقریبا یک سوم فروش اسمارت‌فون را در سطح جهان در اختیار خود دارد. اگر نگاهی به آمار سه‌ماه‌ی سوم سال 2013 که توسط گارتنر منتشر شده است داشته باشیم، سامسونگ را در بالای جدول و با سهم 32.1 درصدی از این بازار خواهیم یافت. بر همین اساس اپل با سهمی 12.1 درصدی در جایگاه دوم و پس از آن لنوو با سهم 5.1 درصدی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. گوگل و موتورولا...؟ هیچ‌کدام در ده رتبه‌ی اول حضور ندارند.

در سالی که گذشت خبر اینکه میزان محبوبیت و جستجوی عبارت Galaxy از نام Android در ایالات متحده پیشی گرفته است دلالت بر تسلط و قدرت سامسونگ داشت؛ البته هنوز هم در آمارهای جهانی این اندروید است که بر گلکسی غلبه دارد. بحث گرفتن یک دستگاه گلکسی برای مردم عادی شده است و اگر نگاهی به مخارج بازاریابی سامسونگ داشته باشیم از این نتیجه متعجب نخواهیم شد. اگر ذهن خود را چند سال به عقب برده و سال 2009 را به خاطر بیاورید می‌بینید که این مساله یک بار دیگر هم با غلبه‌ی مختصر برند Droid بر Android رخ داده بود.

آیا این موضوع اتفاق بد و ترسناکی برای پلتفرم اندروید خواهد بود؟ برخی صاحب‌نظران بطور مشخص اینگونه تصور می‌کنند؛ اما هم‌اکنون یک سال گذر زمان به واقع چه چیزی را تغییر داده است؟ تسلط و قدرت سامسونگ افزایش یافته، اما پرسشی که مطرح است این است که آیا یک مصرف‌کننده یک گلکسی را بدون توجه به سیستم‌عامل آن خواهد خرید و اندروید را نادیده خواهد گرفت؟

شواهد و مدارک

Tizen

تصور و تفکر در مورد آینده‌ی سامسونگ بدون اندروید بطور مرتب ایجاد می‌شود و دلایلی هم بر آن وجود دارد. شما می‌توانید این شواهد را بعنوان اثبات برای تصمیم سامسونگ بر پیروی از راه اپل برای بدست گرفتن کنترل بر سخت‌افزار و نرم‌افزار تفسیر کنید و یا آن‌ها را با این دیدگاه که سامسونگ فقط به فکر یک نقشه‌ی دوم برای حفظ جانب احتیاط است به چالش بکشید.

صحبت‌ها از یک پلتفرم رقیب که قرار است توسط سامسونگ ارائه شود مدتی است که به گوش می‌رسد. سیستم‌عامل بادا در کنگره جهانی موبایل بارسلونا در سال 2010 رونمایی شد و در سه‌ماهه‌ی اول سال 2013 به میزان 2.7 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون‌ها را در سطح دنیا به خود اختصاص داد. در آن موقع تایزن روی صحنه و در چشم‌انداز قرار داشت و در همین حین، بادا در حال محو شدن در بازار بود.

Tizen-Association-Partners-2014-645x350

تایزن یک پلتفرم متن‌باز است و شرکت‌های مختلفی عضو انجمن توسعه‌ی تایزن هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به هوآوی، اینتل، پاناسونیک، اسپرینت، اورنج و وودافون اشاره نمود؛ با این وجود این سامسونگ است که بر روی صندلی راننده نشسته است و این پلتفرم را جهت می‌دهد. متاسفانه واضح نیست که تا چه میزان از پیشرفت‌های ارائه شده توسط سامسونگ بصورت متن‌باز و تحت مجوزهای آزاد یا متن باز به این پلتفرم اهدا شده است. به نظر می‌رسد مالکیت سامسونگ بر تایزن متن‌باز، تا حدود زیادی مشابه نوع مالکیتی باشد که گوگل بر پلتفرم متن‌باز اندروید دارد.

انتظارات از ساسونگ برای ارائه یک پرچم‌دار با پلتفرم تایزن رو به افزایش است و بارها خبرهای آن را در زومیت خوانده‌اید؛ شاید رخداد MWC که فاصله چندانی با آن نداریم مکان و زمان خوبی برای رونمایی از چنین محصولی باشد؛ ولی آیا به واقع تایزن یک رقیب برای اندروید محسوب می‌شود؟ پاسخ کوتاه "خیر" خواهد بود. توسعه‌ و اصلاح یک پلتفرم و ایجاد یک پایه ی نرم‌افزاری مناسب برای آن می‌تواند سال‌ها به طول انجامد. این پروسه بطور قطع برای تایزن آغاز شده است و سامسونگ تلاش‌هایی برای جذب توسعه‌دهندگان به این پلتفرم انجام داده است اما تایزن فاصله‌ی فاحشی با اندروید دارد و برای باز کردن جای خود نیاز به ارائه‌های ویژه از طرف سامسونگ برای بازار و نیز توسعه‌دهندگان خواهد داشت.

اپلیکیشن‌های سامسونگ، نه اپلیکیشن‌های اندروید

Stock-Android-4.4-vs-Samsung-Touchwiz-Galaxy-Note-3-DropDown-645x602

اولین کنفرانس توسعه‌دهدگان سامسونگ در اکتبر سال گذشته برگذار شد که طی آن این کمپانی تعدادی (SDK (Software Development Kitمنتشر کرد. این رخداد همچنین سامسونگ را قادر ساخت تا بدون وابستگی به پلتفرم مورد استفاده، رشته‌های اکوسیستم در حال رشد خود را به هم گره بزند.

هر شخصی که یک دستگاه سامسونگ خریده باشد و پیش‌تر هم اندروید را بصورت خالص مشاهده کرده باشد مسلما اپلیکیشن‌های سامسونگ را می‌شناسد. این تولیدکننده خود را از اندروید خالص متمایز کرده است و ارزش افزوده‌ای را از طریق پوشش TouchWiz و نیز مجموعه‌ای از برنامه‌های از پیش نصب شده برای دستگاه‌های خود به ارمغان آورده است. هر کجا که امکان آن وجود داشته باشد سامسونگ تلاش می‌کند تا جایگاه اپلیکیشن‌های اندروید را غصب کرده و برنامه‌های خود را به جای آن‌ها بنشاند. برای نمونه ما برنامه‌های S Voice ،S Memo ،Samsung Wallet ،S Suggest ،WatchON ،Samsung Hub را در دستگاه‌های سامسونگی داریم و این لیست همچنان ادامه خواهد یافت.

IMG 1795

سامسونگ همچنین Magazine UX را برای خط جدید تبلت‌های خود ایجاد کرده است. منتقدان می‌گویند که این رابط جدید به شکل بسیار شدیدی به رابط کاربری ویندوز 8 شباهت دارد اما سامسونگ اعلام کرده است که آنچه پشت ارائه‌ی این رابط کاربری جدید بوده است در حقیقت تقاضای کاربران است. مسلما یک پوشش جدید برای اندروید می‌تواند به میزان زیادی باعث بهبود آن شود. گوگل در رسیدگی به این مساله بسیار کند عمل می‌کند و باز این سامسونگ است که در این میان فرصت را مغتنم شمرده و از این مساله در جهت کنار راندن اپلیکیشن‌های گوگل و گوگل پلی و جایگزین ساختن اپلیکیشن‌ها و پیشنهادات خود در مرکز آن بهره می‌برد و در عین حال تجربه کاربری را هم لذت‌بخش‌تر کرده و به کاربرپسندی دستگاه خود می‌افزاید.

همه این کار را کرده اند

Android-overlays-645x435

زمانی که صحبت از خارج کردن اپلیکیشن‌های گوگل توسط سامسونگ می‌شود لازم است چند نکته را مد نظر قرار دهیم. اول آنکه، همه تولید کنندگان در درجات مختلفی این کار را انجام داده‌اند. در فضای تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی، هر کدام تلاش کرده است خود را متمایز کند و به همین منظور رابط کاربری و اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را بر روی پلتفرم پیاده کرده‌اند. در صورتی که این شرکت‌ها در موقعیت ارائه‌ی محتوا بطور مستقیم باشند (نظیر سونی) قطعا همین کار را انجام خواهند داد. البته که آن‌ها تلاش می‌کنند مصرف کننده را متقاعد و ترغیب کنند که محصول مورد نیاز خود را از آن‌ها خریداری کند و نه از گوگل، چرا که هدف آن‌ها کسب حداکثر سود است.

دوم اینکه، گوگل اندروید نیست. سامسونگ می‌تواند بدون فرار از اندروید، به سود حاصل از خارج کردن گوگل از کسب و کار خود برسد. اگر واقعا اندروید را یک پلتفرم متن باز در نظر بگیریم، بنابراین واضح است که گوگل نیز در حال انجام همان کاری است که سایر تولیدکنندگان به آن مبادرت می‌ورزند. لانچر اختصاصی Google Experience که بر روی نکسوس 5 سوار شده است واضح‌ترین علامت این مدعاست. لانچر GEL گوگل چگونه می‌تواند متفاوت از لانچر Sense شرکت HTC و یا TouchWiz باشد؟

انشعابی در طول مسیر

IMG 2107

بسیار بعید است که سامسونگ، اندروید را طرد کند. احتمالا تمرکز این شرکت پس از زمان مشخصی در آینده متوجه یک پلتفرم دیگر خواهد شد ولی نه تا زمانی که آن پلتفرم سهم قابل‌توجهی از بازار را بدست نیاورده باشد. این به هیچ وجه به نفع سامسونگ نخواهد بود که امروز پلتفرم محبوب خود را کنار بگذارد و همین دلیل کافی است که این شرکت دست به چنین اقدامی نزند.

در حال حاضر، سامسونگ دو گزینه برای انتخاب در مورد اندروید دارد؛ می‌تواند همانند آمازون، اندروید را منشعب نموده و از سرویس‌های گوگل چشم‌پوشی کند، و یا می‌تواند راه فعلی خود را برود و همچنان به ارائه رابط کاربری و اپلیکیشن‌های خود بعنوان برنامه‌های اصلی، و راندن گوگل به پس‌زمینه ادامه دهد. سامسونگ مسلما واقع‌بین خواهد بود. حتی در یک نزاع سخت با اپل، سامسونگ همچنان به تولید و تامین قطعات مورد نیاز بزرگترین رقیب خود ادامه داد و تا کنون هم تمایلی برای خاتمه دادن به این ارتباط از خود نشان نداده است.

برانگیخته شدن بر اساس سود

samsung-galaxy-brand-ces-2014-2-645x362

فروش اسمارت‌فون‌های اندرویدی سامسونگ فوق‌العاده است. تمام صحبت‌هایی که در مورد فروش "نا امید کننده"ی Galaxy S 4 می‌شود این حقیقت را نادیده می‌گیرد که سامسونگ معیارهای قبلی را به اندازه‌ی میلیون‌ها واحد جابجا کرده است. آنچه که نا امید‌ کننده خوانده می‌شود در حقیقت نرسیدن به توقع تحلیل‌گران برای فروش دو برابری نسبت به S 3 است. باید توجه داشت که تفاوت بسیار قابل توجهی میان شکست خوردن در دستیابی به یک هدف جاه‌طلبانه و شکست خوردن بصورت کلی وجود دارد.

اگر سود، پایه‌ی انگیزش سامسونگ باشد (که بطور واضح همینطور است) بنابراین احتمال اینکه سامسونگ در حال حاضر اندروید را کنار بگذارد بسیار پایین است. اما عدم قرار دادن تمام تخم‌مرغ‌ها در یک سبد بحث جداگانه‌ای است؛ این اقدام کاملا منطقی و قابل درک است. هیچ دلیلی وجود ندارد که سامسونگ نتواند برند گلکسی را بر روی چندین پلتفرم بنا کند.

سامسونگ در مقابل گوگل

Samsung-Galaxy-TabPro-12.2-vs-Nexus-7-2013-2-645x362

اگرچه سامسونگ قصد ندارد اندروید را به کلی رها کند، اما مساله مهمی در حال رخ دادن است. رابطه‌ی هم‌زیستی مسالمت‌‌آمیز گوگل و سامسونگ تا زمانی دوام خواهد داشت که هر دو از آن سود ببرند. اما این کمپانی‌ها در حقیقت چیز دیگری را می‌خواهند و این می‌تواند یک مشکل جدی باشد. گوگل می‌خواهد بر داده‌های کاربران تسلط داشته باشد و سامسونگ می‌خواهد سخت‌افزار خود را بفروشد؛ و اندروید تا کنون وسیله‌ی دست‌یابی به مقصد برای هر دوی آن‌ها بوده است.

اگر سامسونگ حرکتی در جهت بریدن و جدا کردن سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل مرتکب شود، که البته در حال حاضر نیز با TouchWiz ،Magazine UX و Samsung Hub به آن سمت حرکت می‌کند، نفع بردن گوگل از موفقیت سامسونگ از بین خواهد رفت. و اگر گوگل سخت‌افزارهای عالی با قیمت‌های سطح پایین منتشر کند و نیز تجربه‌ی اندروید را برای سخت‌افزارهای سطح پایین بهینه کند، یعنی همان کاری که هم‌اکنون در حال انجام آن با نکسوس 5، موتو جی، و اندروید 4.4 کیت‌کت است، حاشیه سود سامسونگ را به مخاطره خواهد انداخت.

Google-Nexus-5-black-vs-white-aa-121-645x362

اخیرا گزارشاتی مبنی بر کاهش دریافتی‌های سامسونگ در سه‌ماهه‌ی چهارم سال 2013 ارائه شده است. گفته می‌شود که قیمت متوسط فروش اسمارت‌فون‌های سامسونگ طی سال گذشته از 320 دلار، به 290 دلار کاهش یافته است. بطور مشخص گوگل در تلاش است تا تسلط سامسونگ را بر این بازار به چالش بکشد و می‌توان انتظار داشت که بزرگترین تولیدکننده‌ی اسمارت‌فون جهان با چالش و نوسان روبرو شود.

با ارائه‌ی نسخه بعدی نکسوس 10 باید دید که آیا گوگل سفارش تولید خود را به شرکت دیگری محول خواهد کرد یا خیر، همچنین سامسونگ می‌تواند جهت‌گیری‌های خود را بیش از پیش در MWC برای عموم مشخص کند.

برای پاسخ به سوال اصلی ما، سامسونگ در حال حاضر سودی از رها کردن خود از اندروید نخواهد یافت، اما ممکن است آینده اینگونه رقم بخورد. حتی ممکن است سامسونگ مالکیت گوگل بر اندروید را به چالش کشیده و با منشعب کردن آن، پلتفرم محبوب را در دست خود بگیرد. تمام این‌ها به این مساله بستگی خواهد داشت که آیا سامسونگ و گوگل در آینده نیز از همکاری با یکدیگر سودی بدست خواهند آورد تا محرکت این رابطه‌ی مسالمت‌آمیز باشد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات