آمار فروش گجت‌ها در سال 2013: جهش بلند برای کروم‌بوک‌ها،‌ کاهش فروش لپ‌تاپ‌های ویندوزی و افزایش فروش تبلت‌های ویندوزی

شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
فروش کروم بوک‌ها که سیستم عامل گوگل را به صورت پیش فرض در درون خود قرار داده‌اند، از مقدار ناچیز سال گذشته، به یکباره و در مدت یکسال به قدری افزایش یافته که این رقیب تازه دنیای لپ‌تاپ، یک پنجم از فروش کل دنیای لپ‌تاپ را به خود اختصاص داده‌ است.
تبلیغات

 فروش کروم بوک‌ها در حالی رو به افزایش است که فروش محصولات ویندوزی بدون در نظر گرفتن شاخه تبلت‌ها، در سرازیری سقوط قرار دارد. بر اساس آمار منتشره از گروه NPD، افزایش فروش لپ‌تاپ‌های با سیستم عامل گوگل کروم طی سال 2013 به قدری رشد داشته است که هم اکنون 21 درصد از فروش کل نوت‌بوک‌ها به این رده از محصولات اختصاص دارد. در کنار این‌ها، بزرگترین افزایش سهم در بین تمامی محصولات در سال 2013 نیز به نام کروم بوک‌ها به ثبت رسید.

حتی اگر این موضوع نمی‌تواند برای نمایش مقتدارنه کروم بوک‌ها در بازار برایتان قابل قبول باشد، انتخاب محصولات سامسونگ و ایسر با سیستم عامل کروم به عنوان پرفروش‌ترین‌ها در بازار تعطیلات سال نو فروشگاه‌های بزرگ همچون آمازون، نشانه‌ دیگری است که بر روند رو به رشد این محصولات مهر تایید می‌نهد.

اما این موضوع چندان به مذاق مایکروسافت و ویندوز خوش نخواهد آمد. پایین آمدن فروش لپ‌تاپ‌های ویندوزی، هر چند با افزایش اندک تبلت‌های ویندوزی همراه بوده است، ولی نمی‌تواند آنچنان که باید و شاید بر بازار رو به سقوط مایکروسافت موثر باشد. با نگاه به این موضوع از زاویه‌ای دیگر،‌ این  افزایش‌ها و کاهش‌ها را می‌توان فرصتی برای سیستم‌عامل‌های دیگر و تولیدکنندگان دانست  تا با روی آوردن به محصولات جدید، راه تازه‌ای را برای جلب نظر مشتریان طی کنند و بر سنت دیرینه‌ای که سلطه مایکروسافت بر بازار سیستم عامل را رقم زده است، چیره شوند.

اولین نشانه‌ها از این موضوع را نیز می‌توان در تولید اولین کروم بوک DELL که بازار دانش‌آموزها و کاربران آموزشی را هدف گرفته و در ماه ژانویه به بازار عرضه خواهد شد،‌ جستجو کرد.  HP‌ نیز به عنوان بزرگترین تولید کننده کامپیوتر، کروم بوک‌ 11 و کروم بوک 14 اینچی را در سبد محصولات خود قرار داده است.

و حالا نوبت به تبلت‌های اندرویدی می‌رسد تا پیشرفت‌های خود را به رخ بکشند. در واقع تبلت‌های اندرویدی، در پس کروم بوک‌ها، بزرگترین جهش‌های ماه ژانویه تا نوامبر سال 2013 را ایجاد کرده‌اند. تبلت‌های اندرویدی با فروش 1.76 میلیون دستگاه به نسبت 400,000 دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، رشد قابل توجهی داشته‌اند. 

chromebook-sh2-npd-2013
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات