پرینت سه بعدی کبد انسان در سال 2014

جمعه ۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سال 2014 می‌تواند سالی برجسته برای یک تکنولوژی فوق‌العاده پزشکی، یعنی ساختن اندام‌های بدن انسان با استفاده از پرینتر سه بعدی باشد. موسسه بیوتکنولوژی سن‌دیگو «Organovo» قول داده که تکنولوژی "BioPrinting" آنها تا انتهای 2014 یک کبد انسان را با موفقیت پرینت خواهد کرد.
تبلیغات

همانند دیگر نمونه‌های پرینت سه بعدی، بیوپرینت ماده (در این مورد سلول‌های زنده) را بصورت لایه لایه بر روی هم قرار می‌دهد تا یک واحد جامد فیزیکی (در این مورد بافت انسانی) حاصل شود. همچنان مساله اصلی در خلق بافت انسانی، سیستم عروقی مورد نیاز برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی و در نتیجه زنده نگه داشتن آن است. در هر حال این موسسه می‌گوید توانسته تا حدودی بر مشکل رگ‌ها غلبه کند.

بنا بر گفته‌ی مارک رینارد، معاون رئیس عملیات‌های تجاری Organovo، این کبد مناسب استفاده برای پیوند عضو به انسان نیست ولی از جنبه‌ی تحقیقاتی و نیز آزمایش دارویی موثر خواهد بود.

این موضوع می‌تواند خبر خوشی برای سهام‌داران این موسسه باشد. امید می‌رود با فروش این پرینترهای سه بعدی به شرکت‌های داروسازی بتوان به آن‌ها کمک کرد تا هزینه‌های آزمایشات دارویی خود را کاهش دهند. بر اساس گزارشات، در سال 2013 برای تولید و توسعه یک دارو بطور متوسط مبلغی معادل 1.3 میلیارد دلار هزینه شده است.

در عین حال، این شرکت برای موفقیت، نیاز مبرم به ارائه محصول به بازار دارد؛ چرا که هم‌اکنون درآمدی بر اساس دستاوردهای خود نداشته و بر بودجه‌ها و کمک‌های مالی متکی است. اما اگر این تکنولوژی همانطور که گفته شده عمل کند، مسلما تغییر بزرگی برای این شرکت، سرمایه‌گذاران آن و بطور بالقوه نژاد بشر خواهد بود.

Organovo نحوه عملکرد تکنولوژی ویژه خود را به کمک یک ویدئو توضیح داده است که با استفاده از جوهر بیولوژیکی کار می‌کند.

organovo1

اگر به درون حفره‌های عکس بالا نگاه کنیم بافت طبیعی را خواهیم دید که شبیه به تصویر زیر است.

organovo

این بافت شباهتی به اندام کامل ندارد ولی نمونه‌های بافت باید ویژگی‌های کلی اندام را داشته باشند.  جالب است بدانید که دانشمندان می‌توانند ابتدا بافت را آلوده کرده و سپس با استفاده از داروهای مختلف اقدام به انجام آزمایشات درمانی بر روی آن کنند.

ویدئو زیر بصورت جزئی‌تر و کامل این فرآیند را توضیح می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات