بنیاد گیتس باتری تولید کرده که با ادرار انسان کار می‌کند

پنج‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
بنیاد بیل و ملیندا گیتس در راستای بهبود زندگی انسان‌ها فعالیت می‌کنند. عمده‌ترین تلا‌ش‌های صورت گرفته در این بنیاد در زمینه‌ی یافتن راه‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب است. از جمله‌ی این فعالیت‌ها می‌توان به ساخت سیستم‌هایی اشاره کرد که سعی در کاهش مصرف آب در سرویس‌های بهداشتی دارند. اما اخیرا محققان این بنیاد به فناوری شارژ و تامین انرژی مورد نیاز برای استفاده از تلفن‌های همراه از طریق ادرار دست یافته‌اند.
تبلیغات

یکی از اهداف این بنیاد یافتن راه‌هایی برای استفاده‌ی مجدد از فضولات انسانی و یافتن راه‌هایی برای تبدیل این مواد به انرژی و موارد قابل استفاده دیگر است.

محققان آزمایشگاه روباتیک بریستول در انگلستان به فناوری استخراج انرژی از ادرار انسان‌ها دست یافته‌اند. با استفاده از این فناوری می‌توان با استفاده از ادرار انسان‌ها انرژی الکتریکی تولید کرد و از آن برای شارژ باتری تلفن‌های هوشمند استفاده نمود.

محققان اعلام کرده‌اند که با استفاده از این روش و انرژی تولید شده توسط آن قادر به شارژ تلفن‌هوشمند هستند. بنیاد بیل و ملیندا گیتس با حمایت مالی از این پروژه محققان را در توسعه‌ی بیشتر این فناوری و عرضه‌ی آن به‌عنوان یک محصول تجاری یاری داده‌اند.

در ادامه نگاهی به روش کار در این فناوری خواهیم کرد:

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، کار اصلی توسط این کره انجام می‌پذیرد که سلول کوچک انرژی نام گرفته است. در داخل این کره میکرو ارگانسیم‌هایی قرار دارد که با ورود ادرار به آن اقدام به له نمودن مولکول‌های ادرار کرده و انرژی الکتریکی آزاد شده از این فرآیند در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

در تصویر زیر ساختار کل سیستم را ملاحظه می‌کنید که در آن ادرار از طریق لوله‌های متعددی به لول‌های تولید انرژی منتقل شده و پس از شکسته شدن ساختار آن‌ها و تولید انرژی لازم، ماده‌ی حاصل به داخل مخازن دیگری منتقل می‌شود.

Bill1

محققان اعلام کرده‌اند که بزرگترین چالش موجود در این روش، کنار هم قرار دادن تعداد متنابهی از سلول‌های مبدل انرژی است که توانایی تولید میزان مناسبی انرژی الکتریکی را داشته باشند.

Bill2

شاید استفاده از این فناوری در مقیاس آزمایشگاهی و کوچک آن‌چنان مناسب نباشد، اما می‌توان با توسعه و مونتاژ این سیستم در مقیاس بسیار بزرگتری در مراکز دفن فضولات، مقدار قابل توجهی انرژی قابل توجهی به دست آورد. جالب است بدانید که بخشی از انرژی مورد نیاز برخی از دیتاسنترهای مایکروسافت به همین روش تامین می‌شوند.

لینک دانلود ویدئو

این پروژه بیش از پیش تحقق شعار Human Powered را مشخص می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات