اندروید در مصاف با iOS: کدام‌یک پراکنده‌تر هستند؟!

دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
پراکندگی؛ واژه‌ای که تقریبا تمام کاربران اندروید با آن آشنا هستند! این در حالی است که کاربران iOS تقریبا با این واژه غریبه‌اند. پراکندگی، یکی از ویژگی‌هایی است که کمی پس از معرفی سیستم عامل اندروید توسط گوگل، همواره وجود داشته است. اما این موضوع چقدر در مورد iOS اپل صدق می‌کند؟
تبلیغات

از آن‌جا که سیستم عامل اندروید (فرقی نمی‌کند کدام نسخه) کمی پس از معرفی در اختیار اپراتورهای مخابراتی و تولیدکنندگان دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند برای اعمال پاره‌ای از تغییرات جزئی و کلی قرار می‎گیرد و هرکدام از این توسعه دهندگان نیز برنامه‌ریزی‌های خاص خود را دارند، به همین دلیل بسیاری از کاربران نهایی ابزارهای هوشمند از نعمت استفاده از آخرین و بروزترین نسخه از این سیستم عامل محروم هستند. اما در دیگر سمت میدان، iOS اپل قرار گرفته است. این سیستم عامل منحصرا توسط این کمپانی توسعه داده می‌شود و هیچ شخص حقیقی یا حقوقی دیگری حق دست بردن در آن را ندارد. به همین دلیل نیز کاربران این کمپانی، می‌توانند دستگاه‌های خود را در اسرع وقت به آخرین نسخه از این سیستم عامل بروزرسانی کنند.

اما آیا این موضوع توانسته باعث از بین رفتن چند دستگی یا به اصطلاح پراکندگی کاربران نسخ مختلف این سیستم عامل شود؟

«فیلیپ دوویت» از مجله مشهور فورچون در این راستا اقدام به انتشار دو نمودار کرده که در آن‌ها میزان پراکندگی در دو سیستم عامل اندروید و iOS به وضوح مشخص می‌باشد.

اولین نمودار به اندروید اختصاص دارد که تا پایان ماه نوامبر سال جاری تهیه شده است. لازم به ذکر است که در این نمودار اثری از آخرین نسخه از این سیستم عامل که کیت‌کت نام دارد یافت نمی‌شود. این در حالی است که بر اساس آمارها، اکنون چیزی درحدود 1.1 درصد از کاربران از این نسخه استفاده می‌کنند.

android-dist-by-dessert

در ادامه نیز نمودار مربوط به پراکندگی iOS را مشاهده می‌کنید که توسط موسسه Chikita تهیه شده است.

ios-version-distribution-nov-12 13

در هرکدام از این نمودارها، نسخه سیستم عامل به همراه زمانبندی و درصد استفاده به خوبی مشخص شده‌اند. در مورد اپل باید این نکته را ذکر کرد که تقریبا تمامی کاربرانی که از محصولات این کمپانی استفاده می‌کنند و البته، محصولات آن‌ها مشمول بروزرسانی‌های iOS می‌شود، می‌توانند به سرعت اقدام به بروزرسانی دستگاه خود به جدیدترین نسخه از این سیستم عامل نمایند.

پلتفرم گوگل نیز به علت مجانی بودن و آزاد بودن منابع کد آن طیف گسترده‌ای از کاربران را شامل می‌شود.

اپل تنها سه مدل گوشی و چهار مدل تبلت را به کاربران عرضه می‌کند. این در حالی است که صدها مدل مختلف از گوشی و تبلت‌های اندرویدی توسط تولید‌کنندگان گوناگون در سراسر جهان به خریداران عرضه می‌شود و دست کاربران نیز برای انتخاب محصول مورد نظر باز است.

شاید این گستردگی، یک مزیت برای کاربران محسوب شود، اما یکی از بزرگترین معایب اندروید همین گسترده بودن یا به اصطلاح، پراکندگی محصولات و نسخه‌های گوناگون این سیستم عامل می‌باشد. اگر یک توسعه دهنده بخواهد اپلیکیشن خاصی را برای اندروید توسعه دهد با محدودیت‌های زیادی مواجه خواهد شد. اما اگر همین توسعه دهنده بخواهد اپلیکیشنی را برای iOS توسعه دهد مطمئن است که اپلیکیشن او در بیش از 90 درصد از دستگاه‌های ساخت اپل اجرا شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در انتها نیز می‌توان این نتیجه گیری را کرد که در حال حاضر نمی‌توان واقعا هیچ کدام از این دو اکوسیستم را برتر از دیگری دانست. هم اندروید و هم iOS مزایا و معایب خاص خود را دارند که انتخاب یکی از آن‌ها را بسیار سخت می‌کنند. اما اگر بخواهیم به صورت تخصصی، پراکندگی را ملاک قرار دهیم، هیچ شکی نیست که اندروید با اختلاف بسیار زیادی، گسترده‌تر و پراکنده‌تر از رقیب سرسخت خود یعنی iOS است.

نظر شما در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات