Siri در مقابل Google Now: رقابت دستیار‌های صوتی پلتفرم‌های اپل با گوگل

شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
مطالعه 3 دقیقه
کدامیک بهتر است، سیری یا گوگل Now؟ یکی از تحلیل‌گران Piper Jaffray‌ این دو دستیار صوتی هوشمند را در مقابل هم قرار داده و مقایسه کرده است. شاید در ابتدای امر دستیار صوتی گوگل عملکرد قابل قبولی نداشت و سیری در این حوزه به یکه‌تاری می‌پرداخت، اما گوگل با توسعه‌ و بهینه‌سازی سیستم خود، آن را به رقیب جدی برای دستیار صوتی اپل تبدیل نموده است. در ادامه به مقایسه‌‌ی سیری و گوگل Now‌ خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
تبلیغات

ابتدا بهتر است نگاهی به عملکرد سیری داشته باشیم.

براساس یک آزمایش که با استفاده از 800 سوال از سیری به‌‌عمل آمده است، سیری بهبود و پیشرفت خوبی را در iOS7 نسبت به iOS6 به خود دیده است. نسخه‌ی جدید دستیار صوتی اپل، 79 درصد از سوالات و درخواست‌های انجام شده را به درستی پاسخ داده و در محیط‌های پرصدا و شلوغ نیز عملکرد بهتری را در مقایسه با نسخه‌ی قبلی سیستم‌عامل از خود نشان داده است.

به‌طور خاص، آخرین نسخه از سیری قابلیت بالایی در شناسایی و ترجمه‌ و فهم سوالات انجام شده از آن دارد، اما هنوز کاستی‌ها و ضعف‌هایی در مورد درک سوالات انجام شده، وجود دارد.

یکی از تغییرات بزرگی که نسبت به نسخه‌های پیشین در سیری انجام شده است، استفاده از سایر موتورهای جست‌وجو همچون Bing، WolfarmAlpha و Wikipedia است که در جهت کاهش استفاده از گوگل انجام پذیرفته است. در آزمایش انجام شده سیری فقط در 4 درصد از جست‌وجوهای خود از موتور جست‌وجوی گوگل استفاده کرد، در حالی که این میزان در نسخه‌ی پیشین 27 درصد از کل جست‌وجوهای انجام شده را شامل می‌شد.

در آزمایش انجام شده، سیری امتیاز +C را از آن خود کرده است، در حالی که امتیاز کسب شده‌ی قبلی توسط این دستیار صوتی C بود. لازم به‌ذکر است که برای درک پیشرفت انجام شده در سیری، خالی از لطف نیست تا بدانید که امتیاز کسب شده توسط سیری در تابستان سال گذشته، D بوده است.

لینک‌ دانلود ویدئو

دستیار صوتی گوگل Now در آزمایش مربوط که شامل 800 سوال می‌شود، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را نسبت به سال گذشته از خود به نمایش گذاشت. نسخه‌ی جدید دستیار صوتی گوگل، که نسخه‌ی مخصوص iOS آن نیز وجود دارد، در شناسایی و درک سوالات مطرح شده از خود، پیشرفت داشته است. ضمنا این سیستم در محیط‌های پر سر و صدا عملکرد قابل تحسینی را ارائه می‌کند. دستیار صوتی گوگل نسبت به سال گذشته به درصد بالاتری از سوالات به درستی پاسخ داد که نشان دهنده‌ی بالا رفتن قابلیت شناسایی، درک سوالات و یافتن پاسخ مناسب برای آن است.

گوگل Now نیز با دریافت نمره‌ی +C شانه به شانه‌ی سیری به پیش می‌رود. این امتیاز زمانی ارزش خود را نشان می‌دهد، اگر بدانید امتیاز گوگل Now، سال گذشته -D بوده است.

Munster در این مورد چنین می‌گوید:

نتیجه‌ای که می‌توان از انجام این آزمایش گرفت، این است که گوگل Now و سیری در درک سوالات و قدرت پاسخ‌گویی، بسیار نزدیک به یکدیگر عمل می‌کنند. در آزمایش انجام شده، گوگل Now و سیری بی‌توجه به محیط اطراف قادر به درک بیش از 94 درصد سوالاتی است که از آن‌ها پرسیده می‌شود. در مورد میزان پاسخ‌های صحیح نیز، گوگل Now قادر به پاسخ‌گویی صحیح به بیش از 81 درصد سوالات و سیری نیز 83 درصد سوالات مطرح شده است.

هنوز سیری کمی بهینه‌تر از گوگل Now عمل می‌کند، اما اگر کلیه‌ی جوانب کاربرد دستیار‌های صوتی هر دو پلتفرم اندروید و iOS را در نظر بگیریم، گوگل Now بسیار مناسب‌تر از رقیب دیرینه‌ی خود است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات