شبیه‌ساز تولد، متخصصان مامایی را در طول زایمان همراهی می‌کند

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳
مطالعه 2 دقیقه
به‌نظر می‌رسد با پیشرفت روزافزون فناوری‌های مدرن، زمینه‌ای نیست که کامپیوترها قادر به شبیه‌سازی آن نباشند. اخیرا برنامه‌ای توسعه داده شده که پزشکان را قادر می‌سازد تا با استفاده از واقعیت مجازی سه بعدی، تولد نوزادان را شبیه‌سازی نماید.
تبلیغات

این شبیه ساز اولین نمونه‌ای است که فاکتورهایی چون وضعیت بدن مادر و همچنین محل قرار گیری کودک را نیز در نظر می‌گیرد. براساس اظهارات محققانی که این شبیه‌ساز نرم‌افزاری را در انگلستان توسعه داد‌ه‌اند، ماما‌ها و همچنین پزشکان قادر خواهند بود تا با استفاده از این نرم‌افزار، خود را برای روبرو شدن با یک تولد غیرمعمول آماده سازند.

رودی‌لاپر، یکی از محققان دانشگاه East Angila، در کنفرانس مهندسی ژنتیک که در رومانی برگزار شد، در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

پزشکان قادر به مشاهده‌ی درون رحم در زمان تولد نیستند، از‌این‌رو با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان آنچه را که در درون اتفاق می‌افتد، از طریق شبیه‌سازی مشاهده کرد.

دانشمندان و پزشکان از سال 1800 میلادی سعی در شبیه‌سازی پروسه‌ی تولد دارند. اما حتی در نرم‌افزار‌های شبیه‌سازی اخیر نیز از سناریو‌های تکراری استفاده شده است. در سناریوی مورد استفاده برای این سیمولاتور جدید، فاکتورهای فیزیکی و جسمانی نیز مدنظر قرار داده شده‌اند. برای مثال فشارهای وارد شده از طرف ماهیچه‌های پایین دیافراگم و همچنین فیزیک کودک نیز در این شبیه‌ساز در نظر گرفته می‌شود.

این شبیه‌ساز براساس فیزیک مادر شبیه‌سازی خود را انجام می‌دهد. بطوریکه پزشک با اسکن بدن مادر، تصاویر مورد نظر را وارد برنامه‌ی شبیه‌ساز کرده و در نتیجه با استفاده از آناتومی بدن مادر و همچنین استفاده از سناریوهای تولد که قبلا به وقوع پیوسته است، شروع به شبیه‌سازی تولد می‌کند.

برای مثال، زمانی که کودک در حال تولد، وزنی بالاتر از حد نرمال داشته باشد، پزشک‌ها می‌توانند با شبیه‌سازی تولد این کودک، روش‌های مختلف تولد وی را شبیه‌سازی نمایند که شامل زایمان طبیعی یا استفاده از سزارین است. گاها زایمان طبیعی موجب ایجاد مشکلات همچون جمع شدن شانه‌های کودک و گوزکردگی در نوزادانی با وزن و جثه‌ی بزرگ می شود.

همچنین می‌توان از برنامه شبیه‌سازی موردنظر برای آموزش متخصصان مامایی و همچنین دانشجویان این رشته استفاده کرد. این نوآموزان باید با تماشای تولد در اتاق عمل، روش‌های تولد نوزادان را فرابگیرند، اما با استفاده از این شبیه‌ساز می‌توان به‌راحتی و بدون نیاز به یک زایمان واقعی، این افراد را آموزش داد.

در طول یک زایمان، نوزاد متولد شده مجموعه‌ای از 7 حرکت را انجام می‌دهد که این شبیه‌ساز قادر است تا سه حرکت از موارد موجود را انجام دهد. اما توسعه دهندگان این شبیه‌ساز در طول یک سال آینده، تمامی این حرکات را به شبیه‌ساز خود اضافه کنند.

هم‌اکنون با استفاده از فناوری تصویربرداری و همچنین واقعیت مجازی که در این شبیه‌ساز گنجانده شده است، متخصصان مامایی قادرند تا در طول یک زایمان، کلیه مراحل زایمان را بصورت تصویری مشاهده نموده و تصمیمات مناسب را در مراحل مختلف اخذ کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات