مشخصات فنی بلوتوث 4.1 آشکار شد

پنج‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
بلوتوث ۴.۱ قرار است به زودی عرضه شود و حالا اطلاعاتی از آن بدست آمده است.
تبلیغات

فناوری‌های بسیاری در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا یک گوشی موبایل، کارآمد و کاربردی شود؛ یکی از این فناوری‌ها بلوتوث است و هنوز به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای ارتباط بین ابزارهای مختلف برای انتقال اطلاعات یا اتصال لوازم جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال اطلاعات مربوط به نسل بعد این فناوری بی‌سیم منتشر شده است که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

از طریق بلوتوث می‌توان ابزارها را بصورت بی‌سیم به یکدیگر متصل کرده و به تبادل اطلاعات بین آن‌ها پرداخت. در بلوتوث 4 تمرکز بر روی مصرف انرژی کمتر بود تا ابزارهای مجهز به آن طول عمر باتری بالاتری داشته باشند.

در برخی از ابزاهای کوچک مانند ساعت‌ هوشمند یا گجت‌های پوشیدنی نیز از بلوتوث 4 استفاده می‌شود، چرا که طول عمر باتری و مصرف بهینه انرژی در این ابزارها در اولویت اول است. حال شرکت SIG که توسعه دهنده فناوری بلوتوث است، نسخه 4.1 آن را آماده کرده است.

در بلوتوث 4.1 سه بروز رسانی مهم اتفاق افتاده است، اولی که از آن با نام coexistence یا همزیستی یاد می‌شود امکان ارتباط بین بلوتوث و LTE را میسر می‌کند. مورد بعدی «بهبود در برقراری ارتباط مجدد» است. در بلوتوث 4.1 برقراری ارتباط مجدد انعطاف پذیرتر  شده است. این بدین معنا است که اگر دو ابزار از طریق بلوتوث با هم متصل شده باشند سپس یکی از ابزارها از دیگری آنقدر دور شود که اتصال بین آن‌ها قطع گردد، وقتی مجددا در رنج ابزاری که از آن فاصله گرفته، قرار گیرد برقراری اتصال مجدد به شکل بهتر و سریع‌تری انجام می‌شود. مورد سوم نیز مربوط به بهبود انتقال اطلاعات بین ابزارها است. در بلوتوث 4.1 اطلاعات به شکل بهینه‌تری بین ابزارها برقرار می‌شود.

بلوتوث 4.1 برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان نیز انعطاف‌پذیر تر شده است. در بلوتوث 4.1 ابزارها می‌توانند در هر لحظه هم به عنوان لوازم جانبی عمل کنند و هم به عنوان یک هاب برای اتصال به ابزارهای دیگر. به عنوان مثال ساعت‌های هوشمند را در نظر بگیرید که از یک طرف به تلفن هوشمند متصل می‌شوند و اطلاعات مربوط به تلفن را دریافت کرده و بر روی صفحه نمایش می‌دهند و از طرف دیگر به عنوان فرستنده عمل کرده و اطلاعات مربوط به سلامت شخص را محاسبه نموده و به تلفن منتقل می‌کنند. در بلوتوث 4.1 این دو کار بصورت همزمان قابل انجام خواهند بود.

به این ترتیب انتظار می‌رود نسل بعدی ابزارهای همراه مخصوصا ابزارهای پوشیدنی از نسخه 4.1 بلوتوث مجهز شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات