گوگل‌گلس و حریم‌خصوصی در اماکن عمومی: چالشی مهم پیش‌روی گوگل

جمعه ۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
علاوه بر مشکلات تکنیکی و فنی که گوگل در زمان طراحی و تولید گوگل‌گلس فراروی خود دیده است و می‌بیند، مشکلاتی نیز پس از عرضه‌ی گجت‌پوشیدنی گوگل عیان خواهد شد که رفته رفته گوشه‌هایی از آن به چشم می‌خورد. یکی از این مسائل، حفظ حریم خصوصی مردم در مکان‌های عمومی است که می‌تواند توسط افرادی سودجو مورد سوءاستفاده قرار گیرد. با ما همراه باشید تا نگاهی به نمونه‌ای از این مسائل داشته باشیم.
تبلیغات

عرضه‌ی گوگل‌گلس 9 ماه پیش صورت محدود برای برخی از کاربرانی که ثبت‌نام کرده بودند، ممکن شد. اما هم‌اکنون برخی از فروشندگان و همچنین مدیران رستوران‌ها علاقه‌ای به ورود این گجت‌ به مکان‌های خود ندارند. نیک‌استار یک مهندس شبکه ساکن سیاتل در ایالات متحده است. وی اخیرا با مراجعه به یکی از رستوران‌های موجود در شهر سیاتل، با درخواست یکی از خدمه‌ی رستوران مبنی بر عدم استفاده از گوگل‌گلس مواجه شد. خدمتکار موردنظر با مراجعه به وی، از استار درخواست کرد تا عینک هوشمند 1500 دلاری خود را از روی چشم بردارد. اما استار با ممانعت از اینکار خواست تا قانونی را که وی را از پوشیدن این گجت منع می‌کند، مشاهده کند. وی پس از مشاهده‌ی اصرار خدمتکار، محل مورد نظر را ترک کرده است. استار در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

من منتظر یک توضیح، معذرت‌خواهی و شفاف‌سازی در این مورد هستم. در صورتی که کار خدمتکار مورد نظر اشتباه باشد، وی منجر به از دست رفتن قسمتی از درآمد حال حاضر و آینده‌ی رستوران را به‌علت این قانون خواهد بود. از این‌رو این مبلغ باید از حقوق وی کسر شود.

به‌نظر می‌رسد استار قدم در رستورانی نهاده است که توسط یکی از مخالفین استفاده از گوگل‌گلس اداره می‌شود. مدیر این رستوران کسی نیست جز دیوید مینرت که در اسفند ماه سال گذشته نیز استفاده از گوگل‌گلس را در سایر رستوران‌های تحت تملک خویش ممنوع کرده بود. وی در مصاحبه‌ای با فربس اعلام کرد که طی جلسه‌ای که با کارکنان رستوران‌های خود داشته، از آن‌ها خواسته تا از مشتریانی که از گوگل‌گلس استفاده می‌کنند، درخواست کنند تا این گجت هوشمند را از روی چشمان خود در برداشته و در غیر اینصورت رستوران را ترک کنند. جیسون‌لیجونیس، شریک مینرت در این مورد به فربس می‌گوید:

همه‌ی این اقدامات برای احترام به حریم خصوصی مشتریان است. زمانی که شخصی با استفاده از دوربین اقدام به ثبت تصاویر می‌کند، همه می‌توانند متوجه ضبط ویدئو یا تصویر شوند و در صورتی که تمایلی به ثبت تصویر خود نداشته باشند، می‌توانند از محل موردنظر فاصله بگیرند، اما با استفاده از گوگل‌گلس، هیچ‌کس متوجه فیلم‌برداری از خود نمی‌شود. هدف ما حفظ حریم‌خصوصی کاربران و حفظ آرامش آن‌ها در محیط‌هایی است که به ما تعلق دارد.

استار در فیس‌بوک خود می‌نویسد:

در منوی رستوران درج شده که مشتریان می‌توانند با استفاده از دوربین‌های خود تصاویری از رستوران را ثبت و در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. آیا اقدام آن‌ها در مخالفت با گوگل‌گلس یک رفتار متناقض نیست؟

گوگل‌گلس سال آینده‌ی میلادی به تولید انبوه خواهد رسید و مطمئنا شاهد بروز مشکلاتی این چنینی در ابعاد گسترده‌تر خواهیم بود. در صورت ورود این گجت پوشیدنی به کشور عزیزمان، پیش‌بینی شما از واکنش مردم چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات