نفوذ در بازار تلفن‌های همراه؛ ارمغان تصاحب نوکیا برای مایکروسافت

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۷
مطالعه 4 دقیقه
با مهر تایید سهامداران نوکیا برای رفتن کمپانی مطبوعشان زیر پرچم مایکروسافت، تنها تصویب مراجع نظارتی باقی مانده است تا شاهد ادغام نوکیا در یکی از کهنه‌کارترین کمپانی‌های حاضر در عرصه‌ی فناوری باشیم. اما سوالی که همیشه در این مورد مطرح بوده، دلیل تصاحب نوکیا توسط مایکروسافت است. چرا مایکروسافت به‌سراغ نوکیا رفت در حالی که خود توانایی تولید سخت‌افزار را داشت؟
تبلیغات

مایکروسافت هم‌اکنون قادر است تا به‌تنهایی روند طراحی و تولید یک تلفن‌هوشمند را براساس پلتفرم ویندوزفون طی کند اما بهتر است در نظر بگیریم که محصولات نوکیا هم‌اکنون بیش از 90 درصد بازار مربوط به تلفن‌های هوشمند ویندوزی را در اختیار دارند و رفته رفته در حال دستیابی به رکورد 10 میلیون ابزار ویندوز فونی در سه‌ماهه‌ی پایای سال 2013 میلادی هستند.

مایکروسافت مدعی شده است که با خرید نوکیا، روند رشد اکوسیستم ویندوز فون سرعت بیشتری خواهد گرفت. اما شواهد اینگونه نشان نمی‌دهد و تیم طراحی مایکروسافت در حال رشد و توسعه براساس اقتضای بازار و نیاز کاربران و همچنین سیاست رقبا است. نوکیا به‌عنوان یک شرکت مستقل قادر است تا اقدامات بیشتری را انجام دهد که مایکروسافت از انجام آن‌ها ناتوان است که از جمله‌ی این اقدامات می‌توان عرضه ی تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند با سرعت بیشتر، تولید تلفن‌ها‌ی هوشمند برای مناطق جغرافیای خاص، پشتیبانی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید با استفاده از فریم‌ور اختصاصی و پرداخت مبالغی به برنامه‌نویسان برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها اختصاصی اشاره کرد. نوکیا به‌عنوان یک شرکت مستقل مجبور بود به‌خاطر شرایط بازار و همچنین برای حفظ آینده‌ی خود، بسیار زیرکانه عمل کرده و فاکتور نو‌آوری در محصولات خود را همیشه رعایت کند چراکه آینده‌ی شرکت در گرو موفقیت محصولات تولیدی بود. خطری که نوکیا را پس از تملک توسط مایکروسافت تهدید می‌کند، تبدیل شدن آن، به‌شرکتی با سرعت پیشرفت پایین است. هرچند مایکروسافت مبلغ 250 میلیون دلار را به‌ازای هر فصل به نوکیا پرداخت می‌کرد، اما کمپانی فنلاندی نیز به‌ازای هر تلفن‌هوشمند، مبلغی را از بابت گواهی استفاده از سیستم‌عامل ویندوز، در اختیار مایکروسافت قرار می‌داد. با توجه به‌اینکه هیچ‌گاه مبلغ ردوبدل شده بصورت رسمی منتشر نشدند، اما مطمئنا این مبالغ هیچ‌گاه یک هزینه‌ی میلیاردی برای مایکروسافت نبود.

به‌نظر می‌رسد مایکروسافت یکی از بهترین تصمیمات را در مورد خرید نوکیا به‌عنوان یک کمپانی ارائه دهنده‌ی ابزار‌های موبایل و سرویس‌اخذ کرده است. شاید هزینه‌ی ادغام نوکیا در مایکروسافت، اعلام بازنشستگی استیو‌بالمر از مایکروسافت بود. فارغ از سودای تصاحب سمت مدیرعاملی توسط استفان‌الوپ، می‌توان سیاست‌ها و اقدامات وی را بسیار کاربردی‌تر از جولیولارسن‌گرین در مدیریت ابزار‌های موبایل و سرویس‌ها عنوان کرد.لازم‌به ذکر است که جولیولارسن مدیر بخش ابزار‌های موبایل و سرویس مایکروسافت است. با خرید نوکیا مایکروسافت به گنجینه‌ی پتنت‌های نوکیا دست‌یافته است که می‌تواند در مبارزه با اندروید، مایکروسافت را یاری کند.

اما مهم‌ترین چیزی که مایکروسافت با تصاحب نوکیا به‌دست آورده است، اهرم فشاری است که می‌تواند برعلیه اپراتور‌های تلفن‌همراه به‌کار گیرد. هرچند ممکن است این مورد در سایر نقاط جهان آنچنان مهم نباشد، اما خرید تلفن‌هوشمند در آمریکا بسیار به اپراتور مورد استفاده بستگی دارد. درصورتی که بخواهید از یک تلفن هوشمند در یک بازه‌ی زمانی خاص استفاه کنید، شاید مجبور به تعویض اپراتور خود باشید. در بازار ایالات متحده، AT&T و Verizon نبض بازار را با قیمت‌ها و پیشنهادات مختلفی در قالب قراردادهای دوساله در اختیار گرفته اند. آیفون برای سال‌ها است که انحصارا در اختیار at&t قرار گرفته است، در حالی که این روند به‌آرامی در حال تغییر است، چراکه در اقصی نقاط جهان آیفون به‌دلیل محبوبیت بالا، در اختیار سایر اپراتورها نیز قرار گرفته است. تلفن‌های هوشمند اندرویدی سامسونگ نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نوکیا نیز باید این سیاست را در پیش بگیرد.شاید قبل از پیوستن به مایکروسافت، اپراتور‌ها فشارهایی را به نوکیا وارد می‌کردند، اما مایکروسافت قدرت و پول کافی برای مذاکره با اپراتورهای تلفن‌همراه را دارا است.

تیم توسعه‌ی ویندوز باید مستقل از اپراتور‌های تلفن‌همراه بروزرسانی تلفن‌های خود را انجام دهند. برای حرکت سریع در این حوزه، تیم توسعه‌ی ویندوز باید به‌روزرسانی‌ها را با سرعت و در فواصل زمانی کوتاه‌تری منتشر کند. بروزرسانی‌های منتشر شده برای ویندوز فون باید مستقل از عملکرد اپراتور مخابراتی و بصورت یکپارچه در تمامی نقاط جهان باشد. اپل این کار را انجام داده است، تلفن‌های اندرویدی نیز می‌توانند به‌راحتی روت شوند. اگر هدف مایکروسافت یکپارچه‌سازی اکوسیستم و ابزار‌های ویندوزی است، باید از سرویس بروزرسانی ویندوز استفاده نماید.

اپراتور‌ها تا حدودی نظرات خود را به کمپانی‌های‌تولید کننده‌ی تلفن‌های همراه دیکته می‌کنند که می‌توان این مساله را عامل تفاوت در تاریخ‌های اعلام شده برای عرضه و تاریخ واقعی عرضه‌ی تلفن عنوان کرد. همچنین اپراتور‌های برای نمونه‌های قراردادی، درخواست تغییراتی را نیز پیش‌ روی تولید کننده قرار می‌دهند که هزینه ی تمام شده برای تولید را تا حدودی افزایش می‌دهد. مایکروسافت می‌تواند از قدرت خود برای عرضه‌ی تلفن های هوشمند نوکیا با همکاری اپراتور های مختلف در کشورهای گوناگون استفاده نماید. همگان انتظار دیدن مایکروسافت دهه‌ی نود میلادی را در قالبی جدید با ستیزه‌جویی و مبارزه‌طلبی قبل دارند.

ادغام نوکیا در مایکروسافت می‌تواند بزرگترین امتحان برای ردموندی‌ها باشد، البته این مورد به مدیرعامل بعدی مایکروسافت نیز بستگی دارد. یکی دیگر از عوامل پیشرفت در این وادی تری‌مایرسون است که رفته‌رفته قدرت بیشتری را کسب می‌کند و سوال اصلی اینجاست که آیا وی درکی از تجارت ابزار‌های سخت‌افزاری دارد یا نه؟ همچنین طراحان تبلت‌های سرفیس نیز باید با تیم طراحی نوکیا همکاری نمایند. موفقیت این دو کمپانی در گرو نزدیک کردن طراحی ابزار‌ها است. مطمئنا در سال آینده‌ی میلادی همه‌ی این ابهامات برطرف شده و بسیاری از سوالات پاسخ داده خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات