بزرگان دره‌ی سیلیکون منتشر کردند؛ میزان اطلاعاتی که در اختیار مراجع امنیتی قرار گرفته‌ است

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
مطالعه 3 دقیقه
همانطور که می‌دانید افشاگری‌ها ادوارد اسنودن پای کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری را نیز به منازعه‌ی دولت و مردم باز کرده است. کمپانی‌های بزرگ دره‌‌ی سیلیکون با انتشار گزارش‌هایی سعی در ترمیم چهره‌ی خود در میان کاربران و رفع بی‌اعتمادی حاصل دارند. این گزارش‌ها دربردارنده‌ی آماری از میزان اطلاعات و تعداد کاربرانی است که در اختیار مراجع قضایی و امنیتی قرار گرفته است. با ما همراه باشید تا داده‌های موجود را بررسی کنیم.
تبلیغات

برای سالیان متمادی است که گوگل گزارش‌هایی را برای شفاف‌سازی منتشر می‌کند، گزارش‌هایی که در آن‌ها به سوالات دولت فدرال و مقامات قضایی در مورد درخواست از گوگل برای دسترسی به اطلاعات کاربران پرداخته می‌شود. گوگل تا سال جاری یکی از معدود کمپانی‌های بود که چنین گزارش‌هایی را منتشر می‌کرد. اما پس از افشاگری‌‌های ادوارد اسنودن، که ماهیت پروژه‌هایی چون PRISM (برنامه‌ای که براساس آن دولت فدرال و مقامات قضایی به اطلاعات کاربری مشتریان کمپانی‌های بزرگ دسترسی داشته‌اند) را آشکار کرد، بسیاری از کمپانی‌های مورد اتهام که از جمله‌ی بزرگترین شرکت‌های فعال در دره‌ی سیلیکون بودند، گزارش‌های را برای شفاف‌سازی در این مورد منتشر کردند که می‌توان از آن به‌عنوان اقدامی در جهت کنترل زیان‌های به بار آمده یاد کرد. اپل، یاهو و فیس‌بوک از جمله‌ی شرکت‌هایی بودند که برای اولین بار گزارش‌هایی را منتشر کردند. هم‌اکنون پس از ارائه‌ی این گزارش‌ها می‌توان با  دید گسترده‌تری میزان اطلاعات و تعداد افرادی که مورد تجسس واقع شده اند، را بررسی کرد.

NSAReq2

با استفاده از اطلاعات موجود در گزارش‌های قبلی کمپانی گوگل، می‌توان در مورد گزارش جدید منتشر شده در روز پنج‌شنبه اظهار نظر کرد. این گزارش که مربوط به شش ماهه‌ی اول سال 2013 است، حکایت از افزایش دو برابری میزان درخواست‌های دولت امریکا از این کمپانی‌ها برای دریافت اطلاعات در دو سال اخیر دارد. این گزارش همراه با نمودارهای منتشر شده که وضعیت درخواست‌ها را در نیمه‌ی ابتدایی سال جاری میلادی در ایالات متحده نمایش می‌دهد. گوگل آخرین کمپانی بود که گزارش خود را منتشر کرد. این گزارش دربردارنده‌ی اطلاعاتی در مورد درخواست‌های انجام شده توسط دولت فدرال و همچنین میزان پاسخ‌گویی شرکت‌ها در قبال اطلاعات درخواستی است.

اما مقایسه‌ی آمارهای ارائه شده توسط کمپانی‌ها چندان هم آسان نیست. چرا که اپل و فیس‌بوک اطلاعات مربوط به NSL (نامه‌ی امنیتی ملی: نامه‌ای است که طی آن دولت ایالات متحده از کمپانی‌های بزرگ درخواست می‌کند تا اطلاعات مورد سوال از آن‌ها که رابطه‌ی مستقیمی با امنیت کشور دارند را دراختیار ارگان‌ها امنیتی از جمله FBI قرار دهند.) را نیز در این گزارش گنجانده‌اند. در گزارش‌های پیشین، گوگل موارد مذکور را به‌صورت تفکیک شده ارائه می‌کرد که گویا این‌بار بنا به درخواست‌های انجام شده، گزارش خود را با ترکیب اطلاعات موجود در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. این مورد برای مایکروسافت نیز صادق است.

از‌این‌رو مقایسه‌ بین کمپانی‌های مختلفت کمی سخت می‌شود. اما نکته‌ی قابل ذکر در این مورد، درخواست‌‌هایی است که از کمپانی‌ها به‌عمل آمده است و یاهو حائز رتبه‌ی نخست در این مورد است. یاهو با درخواست‌های بیشتری از سوی دولتمردان مواجه بوده که منجر به بالارفتن آمار کاربرانی می‌شود که اطلاعاتشان در اختیار نهادهای امنیتی قرار گرفته است. اپل نیز پایین‌ترین میزان را در مورد درخواست اطلاعات دارد که شاید علت آن مراجعه به اپراتور تلفن‌های همراه به‌جای مراجعه به سازنده‌ی تلفن‌همراه باشد. متاسفانه کمپانی‌هایی چون Verizon و AT&T گزارش‌های اینچنینی را برای شفاف‌سازی در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهند. اما براساس اطلاعاتی که این شرکت‌ها بصورت محرمانه در اختیار اعضای کنگره قرار داده‌اند، در سال 2011 مراجع قضایی اطلاعات 1.3 میلیون کاربر را از شرکت‌های مخابراتی درخواست کرده‌اند.

هم‌اکنون قانونی در مجلس سنا در حال تصویب است که از جانب کمپانی‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری نیز پشتیبانی می‌شود و براساس آن شرکت‌هایی همچون Verizon‌ و سایر شرکت‌های مخابراتی نیز باید اطلاعاتی را در قالب گزارش‌های شفاف‌سازی منتشر کنند. چراکه براساس ادعای کمپانی‌های بزرگ دره‌ی سیلیکون، درصورتی که کاربران میزان و حوزه‌ی کاری سوالات درخواست شده از سوی نهادهای امنیتی را درک کنند، در این‌صورت ترس و واهمه‌ی کمتری را خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات