دادگاه گوگل و اتحادیه نویسندگان، قضاوت نهایی را به نفع غول موتورهای جستجو پایان داد

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
گوگل این روزها، با هر شرکت و اتحادیه‌ مربوط و نامربوط به تکنولوژی سر جنگ دارد. گاهی پیروز دادگاه می‌شود و گاهی هم سرافکنده وادار به پرداخت غنایم می‌شود. اما این بار ورق به نام گوگل برگشته و دادگاه در جنجال چندین و چند ساله مابین گوگل و اتحادیه نویسندگان بر سر حق اسکن کتاب‌های شامل کپی‌رایت توسط گوگل خاتمه داد و در نهایت رای را به نفع غول موتورهای جستجو صادر نمود.
تبلیغات

 بر اساس رای دادگاه، اقدام گوگل برای نمایش اسکن شده بخشی از کتاب‌های شامل حقوق کپی رایت در نتایج جستجو، اشکالی ندارد. بنابراین گوگل که در این چند ساله و در طی برگزاری جلسات دادگاه هم، دست از اقدامات خود نکشیده بود و همچنان هم بخشی از کتاب‌ها را به صورت کلمات قابل جستجو در نتایج جستجوهایش به نمایش در می‌آورد، می‌تواند این بار با خیال آسوده‌تر به کار خود ادامه دهد.

البته این بدین معنا نیست که گوگل به قوانین کپی‌رایت اعتنایی نمی‌کند. بر اساس گزارشات، سرویس Google Books  تمامی متن کتاب‌ها را نمایش نمی‌دهد. در واقع از ده صفحه هر کتاب، حداقل یک صفحه از آن به پیروی از قانون کپی رایت غیر قابل دسترس خواهد بود.

گوگل همچنین بعد از پیروزی در دادگاه، بیانیه‌ای صادر کرد و در آن اعلام کرد که بعد از پیمودن این جاده طولانی، از نتیجه قضاوت احساس رضایت دارد. غول موتورهای جستجو همچنین اعلام نموده که اقداماتش هیچ منافاتی با قانون کپی رایت نداشته و سرویس مخصوص کتاب‌هایش همچون، کاتالوگ دیجیتالی برای کتاب‌هاست که به خوانندگان این اجازه را می‌دهد تا کتاب‌هایی که قصد خرید یا قرض گرفتن آن را دارند، راحت‌تر پیدا کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات