زنگ خطر برای گوگل: افت 80 درصدی استفاده از سرویس نقشه‌ی گوگل در میان کاربران iOS

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
یک سال بعد از عرضه‌ی سرویس نقشه‌ی اپل در iOS 6، ارزیابی داده‌های ارسالی کاربران حاکی از آن است که میزان محبوبیت سرویس Google Maps در میان کاربران iOS کاهش چشم‌گیری داشته است.
تبلیغات

بنا به گزارش گاردین، بیشتر کاربران iOS‌ همچنان استفاده از سرویس نقشه‌ی اپل را به Google Maps ترجیح می‌دهند. این در حالی است که کمتر از 50 درصد کاربران تلفن‌های هوشمند از Google Maps استفاده می‌کنند. با توجه به این آمار و ارقام می‌توان نتیجه گرفت که حتی عرضه‌ی اپلیکیشن Google Maps (مخصوص پلتفرم iOS) با امکانات جدید نیز نتوانسته کاربران iOS را به استفاده از این سرویس ترغیب کند.

از طرفی حتی با احتساب کاربران پلتفرم اندروید نیز این مقایسه باز هم به سود اپل تمام خواهد شد; در سال گذشته‌ی میلادی داده‌های ارسالی 103.6 میلیون کاربر اندروید و iOS توسط camScore مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مشخص گردید که از این تعداد، نزدیک به 81.1 میلیون نفر از Google Maps استفاده کرده‌اند. اکنون جدیدترین آمارها حاکی از این هستند که از میان 136.7 میلیون نفر از کاربران هر دو پلتفرم، فقط 58.7 میلیون کاربر از سرویس نقشه گوگل استفاده می‌کنند. به عبارتی دیگر، محبوبیت 78 درصدی Google Maps در سال گذشته،‌ با افتی قابل توجه به 43 درصد در سال جاری رسیده است. از بین 60.1 میلیون کاربر iOS نیز نزدیک به 35 میلیون نفر سرویس نقشه‌ی اپل را ترجیح داده‌اند که نشان از محبوبیت 58 درصدی این سرویس در بین کاربران این پلتفرم دارد.

اما نکته‌ی جالب توجه این است که در ماه سپتامبر سال جاری، فقط 6 میلیون کاربر iOS از سرویس نقشه‌ی گوگل استفاده کردند که نسبت به آمار 35 میلیونی سال گذشته افتی 80 درصدی داشته است. علاوه بر این، برآوردها نشان می‌دهند که کاربران iOS از سرویس نقشه‌ی دستگاه خود به دفعات بیشتری نیز استفاده می‌نمایند. طبق بررسی‌های camScore، کاربران اپل 9.7 میلیون بار در روز از سرویس‌های موقعیت‌یاب استفاده می‌کنند در حالی که این رقم برای کاربران اندرویدی به 7.2 میلیون می‌رسد.

کاربران iOS مدت زمان بیشتری نیز جهت کار با سرویس نقشه‌ی تلفن یا تبلت خود صرف می‌کنند. ارزیابی camScore نشان داد که هر کاربر iOS در هر ماه، بطور متوسط 75.5 دقیقه را به کار با سرویس‌های مبتنی بر نقشه اختصاص می‌دهد. این رقم در مورد کاربران اندرویدی 56.2 دقیقه اعلام شده است.

maps

با این حال وجه مشترک این دو سرویس در این بود که قشر جوان‌تر کاربران تمایل کمتری به بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های مربوط به نقشه و مسیریابی نشان دادند.

بررسی‌های camScore آشکار می‌سازد که عرضه‌ی iOS 6 در سال گذشته‌ی میلادی، موجب کاهش چشم‌گیرتعداد کاربران Google Maps گردید. این اتفاق در شرایطی رخ داد که مشکلات سرویس نقشه‌ی اپل در ios 6 انتقادات زیادی را متوجه خود ساخته بود.

با این حال شرکت اپل با تصاحب استارت‌آپ‌هایی که در حوزه ارائه سرویس‌های مبتنی بر نقشه فعالیت می‌کنند، گام‌های مهمی در راستای بهبود سرویس‌های مسیریابی خود برداشته است. برای مثال تصاحب شرکت‌های Locationary، HopStop و Embark که در حوزه‌های مرتبط با مسیریابی حمل و نقل شهری فعالیت می‌کنند و یا خرید شرکتی مثل WifiSLAM که در زمینه‌ی مکان‌یابی در فضاهای سرپوشیده فعالیت دارد، بخشی از این اقدامات محسوب می‌شوند. علاوه بر این، مدتی است که اپل همکاری با شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تکنولوژی‌ «میکرولوکیشن» را نیز آغاز نموده است. این فناوری با بهره‌گیری از بلوتوث LE، موقعیت‌یابی دقیق در فضاهای کوچک را ممکن می‌سازد.

اپل با ارائه‌ی پیمایش سه بعدی بسیار جذاب در سرویس نقشه‌ی سیستم عامل Maverick و همچنین پلتفرم‌های iOS و Mac ثابت کرد که در این راه بسیار مصمم است.

سرویس نقشه‌ی اپل، تکیه‌گاه مهم این شرکت جهت تحقق ایده‌ی «iOS در اتومبیل» محسوب می‌شود. انتظار می‌رود که این سیستم همراه با بسیاری از خودروهای سال 2014 عرضه شود. طبق اظهارات تیم کوک – مدیرعامل اپل – ابداع و نوآوری در صنعت اتومبیل، جایگاهی کلیدی در استراتژی حال حاضر این شرکت دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات