به سیاحت زیباترین دره‌های دنیا بروید

پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۴
مطالعه 9 دقیقه
دره‌ها یکی از شگفتی‌های طبیعت به شمار می‌آیند که توسط فرایندهای فرسایشی و طی زمانی بس دراز شکل گرفته‌اند. اغلب دره‌ها توسط روند فرسایشی طولانی مدت تندآب‌ها درفلاتی هموار به وجود آمده‌اند. در طی این فرایند بخش‌های نرم‌تر صخره‌ها ساییده شده و از بین رفته‌اند در حالی که صخره‌های مقاوم‌تر پایدار باقی مانده‌ و دیواره دره‌ها را شکل داده‌اند. دره‌ها معمولا چشم انداز مهیج‌تری در اختیار ناظرین‌شان قرار می‌دهند نه تنها به خاطر ابعادشان بلکه بیشتر به دلیل زیبایی‌هایی که در دل زمین پنهان نموده‌اند. با شما در این سفر همراه شده و تعدادی از معروف‌ترین دره‌های جهان را به تماشا می‌نشینیم.
تبلیغات

دره تودرا:

beautiful-canyons-1

دره تودرا در یکی از گوشه‌های دورافتاده کوهستان اطلس (کوهستانی در شمال آفریقا) قرار داشته و یکی از جاذبه‌های توریستی معروف کشور مراکش است. دو رود تودرا و همسایه‌اش دادس در 40 کیلومتر انتهایی مسیر خود از میان کوهستان عبور کرده و این دره را شکل داده‌اند. 600 متر انتهایی این دره منطقه باریک و تماشایی است. جاده‌ای مسطح و سنگی به باریکی 10 متر که توسط دیواره‌های صخره‌ای صاف و همواری به ارتفاع 160 متر در هر طرف احاطه شده است. اما به لطف این صخره‌ها این دره دیگر چندان هم ناشناخته باقی نمانده و مورد توجه صخره‌نوردان زیادی از سراسر جهان قرار گرفته است.

دره پادشاهان:

beautiful-canyons-2

این دره بخشی از پارک ملی واتارکا بوده و یکی از مناطق معروف گردش‌گری است که در شمال استرالیا قرار دارد. دیواره‌های این دره 100 متر ارتفاع دارند. اشکال گنبد گونه مبهم، صخره‌های نوک تیز و چشم انداز زیبایی از بیابان، پاداش بازدیدکنندگانی است که در لبه‌های این دره پیاده روی می‌کنند. بخشی از این دره منطقه مقدس بومیان استرالیا بوده که معمولا بازدید کننده‌ها جسارت عبور از این ناحیه را ندارند.

دره تاروکو:

beautiful-canyons-3

نزدیک به ساحل صخره‌ای شرقی تایوان این دره که یکی از دیدنی‌های این کشور بوده در پارک ملی تاروکو واقع شده است. تاروکو در زبان محلی به معنای باشکوه و زیبا است. این دره 19 کیلومتر امتداد داشته و مسیرهای مناسب پیاده‌روی و متفاوتی را از میان مناظر نفس‌گیری از صخره‌های تماشایی و تندآب‌های سفیدرنگ در اختیار بازدیدکننده‌هایش قرار می‌دهد.

دره مسی:

beautiful-canyons-4

در واقع این دره از شبکه‌ای از دره‌ها شکل گرفته که روی‌هم رفته از گرند کنیون آمریکا بزرگ‌تر هستند. معروف‌ترین مسیر برای سیاحت این دره راه آهن چیهو هوا ال پاسیفیکو (Chihuahua Al Pacifico) می‌باشد. شما در این مسیر از روی 37 پل و از میان 86 تونل عبور می‌کنید درحالی که در ارتفاعی معادل 2.400 متری از سطح دریا حرکت کرده و چشم انداز زیبایی از دره نیز در زیر پاهای شما قرار گرفته است.

دره کولکا:

beautiful-canyons-5

این دره، دره رودخانه کولکا در کوهستان آند در جنوب پرو است. دره کولکا سومین جاذبه گردش‌گری کشور پرو محسوب می‌شود. ژرفای این دره دوبرابر دره گراند کانیون بوده اما شیب دیواره‌های دره گراند کانیون کمتر است. دیگر شگفتی این ناحیه به جز مناظر مهیج و جذاب، مربوط به کرکس‌های بومی آند است. می‌توان این کرکس‌ها را برفراز جریان‌های گرمی که بروی‌شان شناور هستند مشاهده کرد.

دره ساماریا:

beautiful-canyons-6

دره ساماریا دره 16 کیلومتری در جنوب غربی کرت(یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین جزایر یونان) است. پیاده‌روی در این دره بسیار پرطرفدار بوده و سالانه بیش از 250 هزارنفر این فعالیت را انجام می‌دهند. این پیاده‌روی 13 کیلومتری بین 4 تا 7 ساعت به طول انجامیده و طی آن شما از میان جنگلی از سروها و کاج‌های باستانی عبور می‌کنید که ناگهان توسط صخره‌های عمودی در میان کوهستان سفید برش عمیقی می‌خورد. در این جا گردش‌گران از طریق قایق‌های بادبانی خود را به نزدیک‌ترین دهکده به نام هورا اسفکیون (Hora Sfakion) می‌رسانند. یک از جذابیت‌های این دره منطقه‌ای است به نام دروازه‌ آهنی، جایی که دو سوی دره آنچنان به یکدیگر نزدیک شده که تنها 4 متر بین دو دیواره فاصله وجود دارد آن‌هم دیوارهایی که هرکدام 300 متر ارتفاع دارند. این دره در سال 1962 تبدیل به پارک ملی شد.

دره وی میا:

beautiful-canyons-7

این دره که در بخش جنوبی کوای(قدیمی‌ترین جزیره از جزایر هاوایی) قرار دارد، بزرگ‌ترین دره ناحیه پسیفیک بوده و یکی از رنگارنگ‌ترین دره‌های جهان به شمار می‌آید." Waimea لغتی است که در زبان هاوایی به معنای آب‌های مایل به قرمز است که اشاره به خاک سرخ رنگ دره دارد. طول این دره 16 کیلومتر، پهنای آن 1.6 کیلومتر و عمقش 1.100 متر است. این دره هزاران سال پیش توسط رودخانه‌هایی که از قله وایالیال(Waialeale) در مرکز جزیره سرچشمه می‌گرفتند بوجود آمده است.

دره آنتلوپ:

beautiful-canyons-8

با انحناهای دلپذیر صخره‌هایش و تاثیر نور و رنگ‌های زرد و نارنجی و بنفش درخشان، دره آنتلوپ تبدیل به یکی از دره‌های ماسه‌ای جهان شده که مورد توجه عکاسان از سراسر جهان واقع شده و به نوعی می‌توان گفت که دره‌ای خوش عکس می‌باشد. این دره که در جنوب غربی آمریکا و در نزدیکی آریزونا قرار گرفته، خود از دو دره مجزا و زیبا تشکیل شده است، آنتلوپ بالایی و پایینی. هر دو این دره‌ها آنقدر باریک هستند که اگر دستهای‌تان را از دو طرف باز کنید می‌توانید دیواره‌های دو سویتان را لمس کنید. این دره‌ها علی رغم زیبایی و جذابیت‌شان می‌توانند خطرناک هم باشند. در 1997 یک سیل ناگهانی وارد دره آنتلوپ پایینی شده و 11 توریست را کشت.

دره دو وردون:

beautiful-canyons-9

این دره یک رودخانه در جنوب شرقی فرانسه است که توسط بسیاری به عنوان زیباترین دره اروپا شناخته می‌شود. دره وردون حدود 25 کیلومتر امتداد داشته و نزدیک به 700 متر عمق دارد. رودی که در این دره جریان دارد رود وردون است که با رنگ سبز زمرد گونش یکی از زیبایی‌های این دره می‌باشد.در انتهای دره رود وردون به دریاچه سنت دو وردون می‌ریزد. این ناحیه بسیار مورد توجه کوه‌نوردان، دوست‌داران پیاده‌روی و عاشقان ورزش‌های آبی همچون کلک سواری، کایاک، قایق‌های بادبانی ونیز اسکی روی آب قرار گرفته است.

دره ببر خیزان:

beautiful-canyons-10

این دره در محل رودخانه یانگ‌تزه در جنوب غرب چین قرار داشته و 15 کیلومتر درازا دارد. این دره در محلی که رود جینشا از میان کوهستان برفی اژدهای یشمی عبور میکند شکل گرفته است. داستانی در مورد نام این دره وجود دارد می‌گویند ببری در حال فرار از دست شکارچی از باریک‌ترین نقطه دره که حدود 25 متر بوده پریده است. در دوسوی آن تنداب‌هایی با سرعت‌های بالا در حرکت هستند که سرعت جریان آن‌ها در قسمت‌های فوقانی بیشتر می‌باشد. بنا بر برخی معیارها به نظر می‌آید این دره عمیق‌ترین دره جهان باشد. پهنای این دره بسیار اندک و در حدود 30 متر است.

دره فیش ریور:

beautiful-canyons-11

این دره در شکوه و عظمت فقط در مقایسه با گرند کنیون در آریزونا رتبه دوم را از آن خود کرده و بزرگ‌ترین دره آفریقا و یکی از قطب‌های گردش‌گری مهم کشور نامیبیا می‌باشد. این دره بسیار جذاب بوده و بیکرانی آن نفس انسان را به شماره می‌اندازد. از نظر وضع ظاهری این دره شبیه به یک آبکند بزرگ است که حدودا 160 کیلومتر امتداد داشته و پهنای آن معادل 27 کیلومتر می‌باشد. عمق این دره در بعضی از نقاط به 550 متر می‌رسد. به دلیل سدی که روی رودخانه فیش ریور زده شده تنها مقدار اندکی آب جاری در این دره یافت می‌گردد.

گرند کنیون:

beautiful-canyons-12

دره گرند کنیون در شمال آریزونا واقع شده و یک از دیدنی‌های آمریکا محسوب می‌شود. این دره توسط رودخانه کلرادو در طول میلیون‌ها سال ایجاد شده است. عمق این دره 6.1 کیلومتر بوده و 446 کیلومتر امتداد دارد.این دره جزء عمیق‌ترین یا طولانی‌ترین دره‌های جهان نیست اما چشم اندازهای هیچ نقطه‌ای از جهان با پیچیدگی‌ها و مناظر رنگارنگ و زیبایی که این دره به گردش‌گران ارائه می دهد برابری نمی‌کند.

در ایران هم همچون سایر ویژگی‌های اقلیمی دره‌های زیبایی هم مشاهده می‌شود که در این فرصت کوتاه تعدادی از آن‌ها را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

دره شمخال:

beautiful-canyons-13

این دره دراستان خراسان رضوی و در شهر مرزی باجگیران در نزدیکی کشور ترکمنستان واقع شده است. طول این دره حدودا 18 کیلومتر می‌باشد. این دره در مجاورت پارک ملی تندوره و منطقه حفاظت شده در بادام است(Dor Badam). ارتفاع دیواره‌های این دره در برخی نقاط به 100 متر می‌رسد. در این دره رودخانه‌ای فصلی جاری است. طبیعت زیبای این ناحیه سالانه پذیرای گردش‌گران فراوانی می‌باشد.

دره ستاره‌ها:

beautiful-canyons-14

این دره در جزیره قشم واقع شده است. اهالی منطقه بر این باورند که ستاره‌ای در این ناحیه به زمین افتاده و اشکال عجیب این دره را شکل داده است. این دره ناحیه فرسایش یافته توسط تنداب‌ها و باران‌های فصلی و موسمی است. جنس لایه‌ها از سیمان آهکی و ماسه سنگ می‌باشد. فسیل‌های زیادی در این ناحیه یافت شده و قدمت این دره حدود 2 میلیون سال تخمین زده می‌شود.

تنگه واشی:

beautiful-canyons-15

این دره در 17 کیلومتری شهر فیروزکوه واقع شده و یکی از جاذبه های گردش‌گری این ناحیه می‌باشد. تنگه واشی از دو تنگه تشکیل شده که اولی به نام "واشی" و دومی به نام "سا" معروف است. انتهای تنگه دوم آبشاری به ارتفاع 15 متر قرار دارد. یکی از سه کتیبه معروف دوران قاجار در این تنگه دیده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات