Google Doodle و بزرگداشت زادروز شاکونتالا دوی، رایانه‌ی انسانی

دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
گوگل به‌مناسبت وقایع تاریخی در برخی از روزها لوگوی صفحه‌ی اصلی خود را تغییر می‌دهد که علاوه بر ایجاد تنوع در ظاهر سایت و دوری از یکنواختی، اطلاعات عمومی کاربران را نیز افزایش داده و برخی اوقات موجب آشنایی با فرهنگ سایر کشورها نیز می‌شود. امروز نیز تصویر صفحه‌ی اول به یکی از نوابغ تاریخ تعلق گرفته است.
تبلیغات

امروز نشان کمپانی گوگل برای بزرگداشت زادروز شاکونتلا دوی به شکل صفحه‌ی نمایش ماشین حساب‌های قدمی متجلی است. شاکونتالا دوی، بانوی هندی که در 13 آبان ماه 1308 در بنگلور قدم در این دنیا نهاد، دارای استعداد خارق‌العاده‌ای در محاسبات عددی به صورت ذهنی بود که منجر به گرفتن لقب کامپیوتر انسانی برای وی شده بود.

دوی این استعداد را در دوران کودکی از خود بروز داده بود که وی را قادر به حفظ اعداد و انجام محاسباتی پیچیده روی آن‌ها می‌کرد. دوی با انجام سفرهایی به دور دنیا در سال‌های 1950 تا 1970 میلادی جایزه‌های متعددی را در رقابت با کامپیوترهای زمان به دست آورد که از جمله‌ی آن می‌توان به محاسبه‌ی ریشه‌ی سوم عدد 188,132,517 اشاره کرد.

بخش دیگری از توانایی محاسباتی خارق العاده شاکونتالا با محاسبه ریشه بیست و سوم یک عدد 201 رقمی مشخص شد؛ این محاسبه در مدت 50 ثانیه انجام شد، اما رایانه UNIVAC 1108‌ صحت انجام این عملیات را در 70 ثانیه تأیید کرد. سریعترین رایانه انسانی رکوردی در گینس نیز به نام خود ثبت کرده است؛ در سال 1980 شاکونتالا موفق شد به پرسش اعضای دپارتمان رایانه کالج سلطنتی لندن برای ضرب دو عدد 13 رقمی پاسخ دهد، وی عبارت ریاضی 2465099745779 * 7686369774870 را ظرف 28 ثانیه انجام داده است.‎

در کنار این فعالیت‌ها دوی کتاب‌های متعددی را در زمینه‌ی پازل‌ها، اعداد و حافظ‌ها منتشر کرد. دوی در فروردین ماه سال جاری شمسی در اثر مشکلات قلبی و عروقی دار فانی را وداع گفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات