سخت‌ترین ماده‌ی جهان کشف شد

شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان یک ساختار کربنی جدید کشف کرده‌اند که تا بدین لحظه سخت‌ترین ماده‌ی موجود دنیا محسوب می‌شود.
تبلیغات

از وقتی که «گرافین» به عنوان سخت‌ترین ماده‌ی موجود در دنیا خبرساز شد و حتی جایزه‌ی نوبل سال 2010 را از آن خود کرد، مدت زمان زیادی نمی‌گذرد، اما به نظر می‌رسد این عنوان اکنون در اختیار ماده‌ای به نام «کاربین» قرار گرفته است. «کاربین» زنجیره‌ای از اتم‌های کربن است که متناوبا و به صورت پیوندهای دوگانه، یگانه و سه گانه به هم متصل شده‌اند; به عبارتی دیگر این ماده بر خلاف ساختار مسطح دوبعدی گرافین و همچنین چینش سه بعدی-توخالی نانولوله‌های کربنی ، ساختاری تک بعدی دارد. در صورت تولید انبوه این ماده‌ی جدید که روش کلی ساخت آن توسط محققان دانشگاه Rice و به سرپرستی «بوریس یاکوبسن» ارائه شده است، امکان بهره‌گیری از ویژگی‌های منحصر به فرد آن در صنعت وجود خواهد داشت.

توان کششی (توانایی مقاوت در مقابل کشش) این ماده حدود دو برابر گرافین است. از طرفی دیگر ضریب سختی این ماده 2 برابر بیشتر از گرافین و تقریبا 3 برابر بیشتر از الماس برآورد شده است. البته خواص این ماده‌ فقط در مقاومت آن در برابر تنش‌های فیزیکی خلاصه نمی‌شود; با پیچاندن یا کشیدن این ماده و در نتیجه تغییر باند ممنوعه‌ی (فاصله‌ی دو تراز ظرفیت و هدایت ) مولکولی آن، به طور موثری می‌توان این محدوده‌ی انرژی را دستکاری کرد که این امر در سوئیچینگ ادوات الکترونیکی (مشخصا ترانزیستورها) مشخصه‌ای مهم به شمار می‌رود.

طبق گفته‌ی «بوریس یاکوبسن»:

می‌توانید آن را یک لایه‌ی نازک گرافین و یا یک نانولوله‌ی کربنی در نظر بگیرید که ضخامتی به اندازه‌ی یک اتم دارد. صرفنظر از کاربردهای این ماده و از دیدگاه تحقیقاتی، آگاهی از اینکه قوی‌ترین چینش اتمی ممکن را در این ماده شاهد هستیم بسیار هیجان انگیز است.

Yokobson معتقد است که «کاربین » احتمالا «یک ساختار کربنی پایدار  با بالاترین سطح انرژی ممکن» به شمار می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات