آخرین نامه‌ی استیو بالمر به سهام‌داران به عنوان مدیر عامل مایکروسافت

پنج‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱
مطالعه 5 دقیقه
خداحافظی طولانی و تدریجی استیو بالمر همچنان ادامه دارد وی در روز دوشنبه متن نامه‌ای با این مقدمه‌ را منتشر کرد.
تبلیغات

استیو بالمر در این نامه که همزمان با گزارش سالیانه‌ی مایکروسافت منتشر شد تلاش کرد تا مجددا سهام‌داران را به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مایکروسافت ترغیب کند. وی در این نامه به اقداماتی نظیر تحولات ساختاری مایکروسافت و جایگاه موتور جستجوی بینگ اشاره کرد. توجیه خرید 8.6 میلیارد دلاری مایکروسافت برای تصاحب اسکایپ و همچنین معامله‌ی 7.2 میلیارد دلاری این شرکت بر سر خرید بخش موبایل و سرویس‌های نوکیا در ماه گذشته نیز از موضوعات مورد بحث این نامه بودند. پس از وداع گریان بالمر در آخرین سخنرانی خود و در حضور 13,000 کارمند مایکروسافت، وی از اشتیاق خود به کار در مایکروسافت صحبت کرد و حتی به برخی اشتباهاتش نیز اعتراف نمود.

در ادامه متن نامه‌ی بالمر را مشاهده می‌کنید.

به سهام‌داران، مشتریان، شرکا و کارمندانمان:

این نامه‌ای منحصر به فرد برای من است زیرا این آخرین نامه‌ی من به شما به عنوان مدیر عامل شرکتی است که به آن عشق می‌ورزم. ما همواره اعتقاد داشته‌ایم که تکنولوژی عاملی برای ظهور استعدادهای درونی انسان است و با تکیه بر این باور بوده که من هر روز و در طی بیش از 30 سال، از صمیم قلب در خدمت مایکروسافت بودم.

سال مالی 2013 به معنای واقعی کلمه، سالی موثر و پربار برای مایکروسافت بود. سال گذشته با انتشار نامه‌ای رسما اعلام کردم که تغییراتی بنیادین در بخش ابزارها و سرویس‌های مایکروسافت ایجاد خواهد شد. بی شک این تحولات ساختاری روش ‌مدیریت شرکت، توسعه‌ی اقدامات پیش رو و نحوه‌ی ارائه‌ی محصولات به بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در سالی که گذشت ما گام‌های اولیه را در راستای پیش‌برد این تغییرات برداشتیم و رشد 6 درصدی درآمد (77.8 میلیارد دلار) حاکی از این است که این تغییرات موثر واقع شده‌اند. در همین سال و با پیگیری این سیاست‌ها، ارزش سهام و اعتبارات رشدی 15 درصدی را تجربه کرد و در مجموع سودی 12.3 میلیارد دلاری عاید سهامداران و سرمایه‌گذاران ما گردید.

با درنظر داشتن  این پیش‌زمینه، مایلم تا با بیان جایگاه کنونی مایکروسافت و اهداف آینده‌ی آن، علت امیدواری  و اشتیاقم نسبت به فرصت‌های پیش رو  را مشخص کنم.

استراتژی کنونی ما در بکارگیری مجموعه‌ای از ابزارها و خدمات برای ارائه‌ی «عملکردهایی سودمند» تعریف شده است. ما هنوز در ابتدای راه تحولات ساختاری به سر می‌بریم، با این حال پیشرفت ما در این مدت بسیار چشم‌گیر بود. سال گذشته ما ابزارها و خدماتی بسیار کاربردی ارائه دادیم; ما ویندوز 8 را به دنیا معرفی کردیم و تجربه‌ی متفاوتی از کار با کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ها، تلفن‌های همراه و Xbox به کاربران عرضه داشتیم. ما زمینه‌ساز پیشرفت‌های چشمگیری در توسعه‌ی ویندوز سرور و سرویس پردازش ابری «Windows Azure» و همینطور مایکروسافت دینامیک و آفیس 365 بودیم. اکنون به تمام آنچه که در این سال انجام دادیم به خود می‌بالیم و اشتیاق  ما نویدبخش شتابی بیشتر در ارائه‌ی سرویس‌ها و ابزارها خواهد بود.

برای بهره‌وری بیشتر و افزایش نرخ  نوآوری، تصمیم گرفتیم با سرعت بیشتری استراتژی جدید را اجرا کنیم و در ماه جولای 2013 اعلام کردیم که استراتژی «مایکروسافت واحد» از این به بعد خط مشی شرکت خواهد بود. یک مایکروسافت متحد و پیشرو، با تمرکز بیشتری می‌تواند ارائه دهنده‌ی ابزارها و سرویس‌های فراگیر باشد. همکاری و نوآوری بخش‌های مختلف مایکروسافت با تز «مایکروسافت واحد»، کاربران را قادر می‌سازد تا فارغ از محدودیت‌های مکانی و شغلی به ابزارها و امکاناتی که به آنها ارج می‌نهند،  دسترسی داشته باشند.

اطمینان داریم که در طی زمان و با تمرکز بر روی  ارائه‌ی «عملکردهای سودمند»، شاهد نوآوری‌های چشم‌گیر و جنبه‌های مختلف پیشرفت باشیم. اما «عملکرد یا فعالیت سودمند» چیست؟ تجربه یا کارکردی که در زندگی روزانه‌ی مردم در اولویت قرار دارد و با ارزش است  می‌تواند بیان‌گر این مفهوم باشد. از ارتباطات  خانوادگی گرفته تا  انجام تحقیقات علمی و حتی سرگرمی‌های مختلف، همگی می‌توانند «فعالیت‌های سودمند» محسوب شوند. در حوزه‌ی کسب و کار نیز مدیریت ملاقات‌ با همکاران در چند مکان مختلف، کسب بینشی صحیح از حجم عظیم اطلاعات و داده‌ها و ارتباط با مشتریان نمونه‌هایی از «فعالیت‌های سودمند» این بخش محسوب می‌شوند. هدف مایکروسافت ارائه‌ی این عملکردهای برتر به کمک مجموعه‌ی ابزارها و خدمات خواهد بود.

از دیدگاه تجارت و درآمدزایی، در درجه‌ی اول هدف ما  استفاده از ابزارها و خدمات اینترپرایز(حرفه‌ای) برای ارائه‌ی عملکردهای سودمند به مشتریان  و در نهایت کسب درآمد خواهد بود. البته در این مدل ، به غیر از ابزارها، سرویس‌های عادی مثل Bing و Skype نیز علاوه بر درآمدزایی از طریق تبلیغات و ارائه‌ی خدمات، راهی  برای بهره‌گیری از سرویس‌های حرفه‌ای هم محسوب می‌شوند. سرویس‌های حرفه‌ای به عنوان کسب و کاری همه جانبه، کماکان نقطه‌ی قوت مایکروسافت باقی خواهند ماند و ارائه‌ی آنها در فضای ابری و ابزارها و حتی تعریف آن‌ها در حوزه‌ی داده‌های مقیاس بزرگ (big data) از اهداف شرکت خواهد بود.

اجرای سیاست‌ها و پیش‌برد آن‌ها

در سال گذشته ما گام‌هایی مهم در راستای تحقق استراتژی جدید برداشتیم.

در قدم اول، ما به خوبی توانستیم «تحولات ساختاری در مایکروسافت» که در ماه جولای اعلام شد را عملی کنیم و هم‌اکنون همکاری بخش‌های مختلف شرکت با این خط مشی جدید دنبال می‌شود. تحولات اساسی که ترتیب داده‌ایم، شاید ظاهرا ساده به نظر برسند، اما در واقع عمیقا موثر هستند; سازماندهی بخش‌های مختلف مایکروسافت نه با تکیه بر ارائه‌ی مجزای محصولات، بلکه مبتنی بر ترکیب تخصص این بخش‌ها در زمینه‌هایی نظیر مهندسی، فروش، بازاریابی و امور مالی پی‌ریزی شد. این شیوه تضمینی برای تحقق ایده‌ی «مایکروسافت واحد» خواهد بود ; همه‌ی بخش‌ها با یک استراتژی، یک مجموعه هدف مشترک را دنبال خواهند کرد.

در قدم دوم، در ماه سپتامبر اعلام کردیم که در حال خریداری بخش ابزار و سرویس‌های نوکیا هستیم. این بخش‌ها در مجموع  شامل تلفن‌های هوشمند، گروه‌های طراحی و مهندسی برجسته‌ی این شرکت، تولید و اسمبل کردن تجهیزات در سراسر دنیا و همچنین نیروهای انسانی متخصص در اجرای عملیات، فروش، بازاریابی و پشتیبانی خواهند بود. همکاری با نوکیا، اقدامی مهم در راستای تغییر سیاست‌ها محسوب می‌شود; نوکیا و مایکروسافت با همکاری یکدیگر عملکردی تمام عیار در حوزه‌ی ابزارهای موبایل ارائه خواهند داد. این همکاری، مشخصا به کمک ویندوزفون سرعت توسعه‌ی شرکت را افزایش خواهد داد و در عین حال اکوسیستم ابزار مایکروسافت را نیز تقویت می‌کند.

در قدم سوم، ما چارچوب جدیدی برای ارائه «گزارش‌های مجزا» از بخش‌های مختلف مایکروسافت تعریف کردیم و در ماه سپتامبر بالغ بر 5 گزارش از عملکرد مالی و فنی شرکت ارائه شد. محتوای این گزارش‌ها کاملا منطبق با رویکرد ما مبنی بر عرضه‌ی محصولات و سرویس‌های نوین بوده است. اکنون که استراتژی‌های مایکروسافت دستخوش تغییرات بنیادی شده است، آگاهی از اهداف شرکت و شفاف‌سازی عملکرد آن اهمیتی ویژه خواهد داشت.

من نسبت به محصولات آینده‌ی مایکروسافت بی نهایت خوشبین هستم. در حال حاضر ما با عرضه‌ی‌ تبلت‌ و کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز 8.1 با کمک شرکایمان، ارائه‌ی Surface 2، Xbox One و تلفن‌های جدید به سرعت در حال پیشروی در بازار هستیم.

سرویس‌های پیشرفته و حرفه‌ای شامل ویندوز سرور، سرویس فضای ابری ویندوز Azure، آفیس 365 و Microsoft Dynamics نیز در این روند سهیم بوده‌اند.

بسوی پیشرفت

در سال جاری  به لطف عملی شدن استراتژی جدید و همین‌طور تولید ابزارها و خدمات، اکنون مایکروسافت میزبان توسعه‌ای همه‌جانبه شده است; ما همچنان توانایی تغییر دنیا را خواهیم داشت.

در یک دهه‌ی گذشته فعالیت‌های مایکروسافت در مجموع  سودی 200 میلیارد دلاری را به دنبال داشته است. من نه فقط به عنوان یک مدیرعامل بلکه به عنوان یک سهام‌دار، به چشم‌انداز مالی شرکت خوش‌بین هستم.کار در مایکروسافت تجربه‌ای هیجان‌انگیز بوده است; ما دنیا را تغییر داده‌ایم و موفقیت‌هایی منحصر به فرد کسب کرده‌ایم. من ایمان دارم که بهترین روزهای ما هنوز در راه هستند.

از حمایت شما سپاسگزارم

مدیر عامل اجرایی مایکروسافت

27 سپتامبر 2013

از دست ندهید:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات