بعد از بالمر، بیل گیتس بار دیگر بر تخت قدرت مایکروسافت تکیه خواهد زد؟

چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶
مطالعه 4 دقیقه
نقش بیل گیتس در مایکروسافت بعد از ترک کار روزانه‌اش در این شرکت که در سال 2008 جنجال و سر و صدای بسیاری به پا کرد و این روزها نیز خبر استعفای استیو بالمر، مدیر عامل این شرکت بار دیگر شایعات گوناگونی و بحث‌های پررنگ‌تری به راه انداخته است. بسیاری از قدیمی‌ترها روزهای طلایی مدیریت گیتس و تبدیل مایکروسافت به یک قطب نرم‌افزاری حاکم بر دنیای نرم‌افزار را به یاد دارند. حال این روزها شایعات امید بخشی به گوش می‌رسند که خبر از بازگشت دوباره بیل گیتس به صندلی قدرت می‌دهند.
تبلیغات

«ممکن نیست انسان از چیزی که خودش ساخته و پررورانده فاصله بگیرد، آن هم چیزی که خودش به آن هویت بخشیده‌ای» این حرف را اد لازوسکا، پروفسور علوم کامپیوتر در دانشگاه واشنگتن می‌گوید. او در مورد بیل گیتس می‌گوید:

احتمال اینکه او بخواهد به طور کامل از مایکروسافت کناره بگیرد، تقریبا صفر است، اما اگر قرار باشد اتفاق جدیدی در سمت او رخ دهد، شراکت و فعالیت بیشتر است.اد لازوسکا

به هر صورت، هر سمتی که بیل گیتس در آینده به عهده بگیرد، نقش او در شکل‌دهی و تصمیماتی که جهت مایکروسافت را تعیین می‌کنند، بسیار پررنگ است، پررنگ‌تر از بسیاری دیگر از شرکا و سهام داران این غول بزرگ تکنولوژی. او همچنان رئیس اصلی مایکروسافت و یکی از سهام‌داران اصلی آن باقی خواهد ماند. چه بسا در هیئت چهارنفره انتخاب و جستجوی مدیر عامل بعدی مایکروسافت، مهمترین نقش را نیز ایفا می‌نماید.

جدا از صحبت‌های مدیریتی پشت پرده، هنوز هیچ امیدی به افزایش نقش روزانه بیل گیتس در مایکروسافت وجود ندارد. با توجه به صحبت‌هایی که بعضی افراد نزدیک به او که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، داشته‌اند، بیل گیتس علاقه‌ای برای ترک امور بشردوستانه یا حرفه‌ و کار فعلی خود برای برگشتن به سمتی دائمی در مایکروسافت ندارد. در طرف دیگر پیدا کردن جایگزین استیو بالمر آهسته و پیوسته در حال انجام است و به نظر نمی‌رسد تا پایان سال میلادی جاری نیز قرار باشد سرعت خاصی به خود بگیرد.

در حال حاضر کاندیدهای احتمالی جایگزینی استیو بالمر افراد زیر هستند:

1. Alan Mulally: مدیر عامل شرکت اتوموبیل‌سازی فورد

2. Paul Maritz: از افراد سابق گروه اجرایی مایکروسافت که حالا صاحب شرکت خدمات ابری با نام Pivotal است.

3. Tony Bates: از مدیران اجرایی فعلی که بعد از مالیکت مایکروسافت بر Skype به این شرکت قدم گذاشت.

4. Stephen Elop: مدیر نوکیا را دیگر همه می‌شناسند  و از تمایل او برای بازگشت به مایکروسافت بعد از خرید نوکیا آگاه هستند.

در این بین آقای آلن مولالی، بخاطر احیای دوباره شرکت فورد بدون کمک دولت و اعلام ورشکستگی که توسط دو شرکت صاحب نام دیگر همچون General Motors  و Chrysler انجام گرفته بود، جان دوباره‌ای به فورد بخشید و گویا نقش پررنگ‌تری نسبت به دیگر کاندیداها برای خود دست و پا نموده است. اما در ابتدا هنوز مشخص نبود که آقا مولالی آیا علاقه‌ای به کار در مایکروسافت دارد یا خیر. او هیچ سابقه نرم‌افزاری در پس زمینه کارهای خود نیز ندارد. این در حالی‌ است که بسیاری از شاغلین مایکروسافت به وجود دیدگاهی قدرتمند در زمینه تکنولوژی برای کار در این شرکت معتقد هستند. به علاوه آقای مولالی اکنون در 68 سالگی به سر می‌برد و احتمال اینکه نتواند سال‌های چندانی را در سمت خود به هدایت مایکروسافت مشغول باشد وجود دارد. با تمامی این تفاسیر سخنگوی فورد در نهایت اعلام کرد که اقای مولالی برنامه‌ای برای ترک نقشه‌هایی که برای فورد در سر می‌پروراند، ندارد و او در این شرکت باقی خواهد ماند.

در هر صحبتی که در رابطه با مایکروسافت باشد، سخت است که اشاره دیگری به مرد شماره یک این شرکت، بیل گیتس در آن نباشد. آیا او بار دیگر سمت اجرایی در شرکت قبول خواهد نمود؟ او از سال 2008 بسیاری از ثروت و دارایی‌های خود را در راه اقدامات بشردوستانه همچون مبارزه با بیماری H.I.V نموده است. او چند سالی است که از کارهای اجرایی مایکروسافت فاصله گرفته، ولی همچنان 4.52 درصد از سهام این غول بزرگ که مبلغی معادل با 12.8 میلیارد دلار است را در اختیار خود دارد. یک دهه پیش سهم او 10.57 درصد از سهام کل را شامل می‌شد.

به طور کلی، او هنوز به طور کامل از سمت و نقش خود در این شرکت فاصله نگرفته است. او همچنان هفته‌ای یک یا حتی کمتر را به صحبت با گروه اجرایی این شرکت در محلی خارج از محیط اصلی این شرکت در ردموند انجام می‌دهد. البته این ملاقات‌ها تا جایی که اقدامات انسان‌دوستانه گیتس به او اجازه می‌دهد و یا محصول جدیدی در دست توسعه باشند ادامه می‌یابد. البته، آقای شاو از مایکروسافت اخیرا اعلام نموده است که دیدارها و ملاقات گیتس با کارمندان شرکتی که او آن را به ثمر رسانده همچنان ادامه دارد و تغییر محسوسی در آن ایجاد نشده است.

البته تمامی سرمایه‌گذاران و شاغلین مایکروسافت، علاقه‌ چندانی به حضور بیشتر بیل گیتس در این شرکت ندارند، بلکه به دنبال کمرنگ‌تر شدن نقش او می‌باشند. چرا که آن‌ها مشکلات و اتفاقات ناخوشایند این چند ساله مایکروسافت را از چشم بنیانگذار مایکروسافت می‌دانند. حتی کار به جایی کشیده شد که بعضی  از سهامدارن بدون نام این شرکت، در اعلامیه‌ای درخواست برکناری او از سمت رئیس کل را داشته‌اند، چرا که به اعتقاد این سهامداران و شرکا، قدرت فعلی بیل گیتس در انتخاب مدیر عامل بعدی نقش بسزایی ایفا خواهد کرد. البته با توجه به قدرت بیل گیتس و سیاست‌های پشت پرده مایکروسافت، بعید به نظر می‌رسد اقداماتی از این قبیل و درخواست‌هایی که اخیرا برای رای گیری دوباره در رابطه با مدیریت کل بیل گیتس انجام شده است، راه به جایی ببرد.

به هر صورت برای روشن شدن آینده مایکروسافت و تصمیم نهایی این شرکت برای انتخاب بعدی مدیر عامل باید مدتی دیگر نیز صبر کنیم تا خبرهای تازه از راه برسند. اما شما چطور فکر می‌کنید؟ آیا بیل گیتس مجددا سکان امور را بدست خواهد گرفت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات