اپل چگونه پس از استیو جابز تغییر کرد؟

یک‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۳
مطالعه 4 دقیقه
پس از درگذشت استیو جایز در یک شنبه‌ی پاییزی در سال 2011، اپل در تیررس انتقادات و موشکافی‌های فراوانی قرار گرفته است. سرمایه‌داران، رسانه‌های عمومی و همچنین دوستداران این شرکت، کمبود خلاقیت و نوآوری را در این اپل به بادانتقاد گرفتند. در ادامه تغییرات صورت گرفته در هرم تصمیم‌گیری اپل را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

منتقدین، اپل را به‌دلیل عدم ارائه‌ی محصولات جدید و به‌روزرسانی محصولات قبلی مورد انتقاد قرار داده اند. از نظر این افراد، شرکت شخصیت خود را از دست داده است. تیم‌کوک، مدیرعامل اپل نیز از این انتقادات در امان نمانده و منتقدین وی را فاقد آینده‌نگری دانسته‌ و اقدامات وی را مسبب کاهش ارزش سهام اپل تشخیص داده‌اند.

تریپ چودری، مدیر اجرایی Global Equities Research، اعتقاد دارد، نمی‌توان اپل را به‌دلیل عدم ارائه‌ی محصولات جدید به نبود خلاقیت پس از درگذشت استیو جابز متهم کرد. دلیل اینکه همگان از اپل انتظار خلاقیت و ارائه محصولات متنوع و پیشرو دارند، انجام غیرممکن‌ها توسط این کمپانی است، همه انتظار بهترین‌ها را از اپل دارند.

نوآوری‌ در محصولات

پس از مرگ استیو جابز، حجم نو‌آوری‌ها کاهش یافته، عدم خلاقیت و نوآوری در محصولات باعث عدم رشد در ارزش سهام اپل شده است. به عقیده‌ی چودری، اگر جابز در قید حیات بود، این شرکت تاکنون دو محصول جدید دیگر، به لیست محصولات خود اضافه کرده بود.

خلاقیت ارزش یک شرکت را تعیین می‌کند، اپل نیز مجبور است این نشان دهد که هنوز خلاقیت در آن کشته نشده است. ارائه محصولات قبلی با انجام بروزرسانی‌ها و اضافه کردن برخی ویژگی‌ها کافی نیست، اپل باید هرسال یک محصول جدید ارائه کند. این کمپانی اگر غرق در موفقیت‌های گذشته بوده و بدون ارائه محصولات جدید به راه خود ادامه دهد، شاهد ظهور مایکروسافتی دیگر خواهیم بود.Chowdhry

اگرچه چرخه‌ی نو‌آوری محصولات اپل، کند شده است، اما محصولات جدید این شرکت تا حدود‌ی انتظارات را برآورده کرده‌اند. نو‌آوری‌های موجود در آیفون 5s‌ نشان می‌دهد که ذهن‌های خلاق هنوز در اپل به کار مشغول هستند. اپل با استفاده از چیپ 64 بیتی در آیفون 5s کمی از آتش انتقادات قبلی کاست. شاید موقعیت کنونی اپل به‌دلیل تمرکز این شرکت برای ارائه محصولات آینده است. احتمالا سال آتی میلادی، سالی توام با ارائه محصولات جدید و خلاقانه از سوی این کمپانی خواهد بود.

طراحی

در زمان مدیریت تیم‌کوک در اپل، انتقاداتی فراوانی وی را مورد هدف قرار داده است. این انتقادات در مورد عدم توانایی وی در رهبری و همچنین در مورد طراحی محصولات بوده است. این انتقادات در برخی موارد، تیم‌کوک را دعوت به کنار رفتن از مقام فعلی خود کرده‌اند.

تیم‌کوک با درک شرایط موجود و همچنین نیازهای اپل، راه‌حل‌های طولانی مدتی را برای این مشکل در نظر گرفته است. وی با علم به‌اینکه همچون استیو جابز توانایی طراحی و تولید محصولات جدید را ندارد، جانی آیوی را مسئول توسعه و طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار کرده است و به‌این ترتیب، جانی‌آیوی تبدیل به وجهه‌ی طراحی اپل شده است.

آیوی و کرگ فدری، قائم‌مقام مهندسی نرم‌افزار اپل، این‌روزها تبدیل به فاکتور‌های جذاب برای اپل شده‌اند، در حالی که تیم‌کوک مشغول به‌انجام وظایف خود در حوزه‌ی تجارت و کسب‌و‌کار بین‌المللی است که استعداد خارق‌العاده‌ای نیز در آن دارد. آیوی با همکاری با فدری، آخرین نسخه‌ی iOS را به بازار عرضه کردند که شاهد بیشترین تغییرات ممکن در تاریخ iOS بوده است.

جابز همیشه در پی ساخت سیستم‌هایی بود که از طبیعت و زندگی حقیقی الهام گرفته بودند در حالی که با بکارگیری الگوی طراحی تخت در نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل، اپل تا حدودی از دیدگاه‌های استیوجابز فاصله گرفت.

در زمان مدیریت تیم‌کوک در اپل، این شرکت تعاملات مناسبی را با بازارهای تجاری داشته است. در حالی که در زمان استیوجابز، با درز اطلاعات کمی در مورد محصولات تولید شده و سپس ارائه این محصولات و شگفت زده کردن همگان، نوعی آشفتگی در بازارهای مالی ایجاد می‌شد.

از نظر سهامداران، تیم‌کوک مدیر مناسبی است چراکه در زمان مدیریت وی، ثباتی نسبی همراه با افزایش سود سهام بر اپل حاکم است. همچنین تیم‌کوک اعلام کرده که در حدود 100 میلیارد دلار را تا پایان سال 2015 میلادی در قالب قرارداد بیع متقابل (سود حاصل از فروش محصولات تولید) در میان سهامداران تقسیم خواهد کرد و به سهام‌داران خواهد پرداخت. این در حالی است که استیو جابز هیچ‌یک از اقدامات فوق را در مورد سهام و همچنین سود حاصل از فروش محصولات انجام نداده بود.

می‌توان این نکات در مورد واقع‌بینی تیم‌کوک در مورد توانایی‌های خویش و همچنین استعداد وی در بازارهای مالی را از نکات مثبت وی عنوان کرد.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات