خرید همه‌ی اپلیکیشن‌های اپ‌استور، یک هزینه‌ی میلیون دلاری

چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۹
مطالعه 4 دقیقه
فروشگاه اینترنتی محصولات اپل، یکی از ارکان موفقیت محصولات اپل در سال‌های اخیر بوده است. شاید بهتر است از این فروشگاه به‌عنوان مردی در سایه یاد کنیم، چراکه وجود اپلیکیشن‌های متنوع در این فروشگاه به امکانات سخت‌افزاری محصولات اپل هویت می‌بخشد. اما به‌نظر شما ارزش مالی این فروشگاه چند میلیون دلار است؟ با ما همراه باشید تا از منظری متفاوت به یکی دیگر از محصولات نرم‌افزاری اپل بنگریم.
تبلیغات

کمتر از یک دهه است که اولین گوشی آیفون به بازار عرضه شده است اما این محصول چنان قله‌های موفقیت را طی کرده که گویی از ابتدای ورود گوشی‌های تلفن در کنار ما بوده است. در سال 2012 میلادی هر کاربر به ازای یک ابزار اپلی 80 اپلیکیشن را از اپ‌استور دانلود کرده است در حالی که در سال 2008 این میزان 10 اپلیکیشن به‌ازای هر ابزار بوده است. تحقیقات زیادی برای محاسبه‌ی میزان اپلیکیشن‌های دانلود شده از اپ‌استور انجام گرفته است. اما هیچ‌یک به روشنی اطلاعاتی را در مورد جزئیات مربوط به آن ارائه نداده‌اند.

اطلاعاتی که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت، در هیچ‌یک از گزارشات مالی ارائه شده توسط اپل یا سایر تحقیقات انجام شده در مورد سود و در‌آمد کسب شده توسط اپل موجود نیست.

اپ استور به بیان اعداد

چه مقدار اپلیکشن در اپ‌استور وجود دارد؟ 760000. این عدد بسیار متحیر کننده است اگر بدانیم شش سال پیش در زمان آغاز به‌کار اپ‌استور فقط 50000 اپلیکیشن در آن وجود داشته است. اما جالب‌ترین نکته قیمت تمامی اپلیکیشن‌های موجود در اپ‌استور است که در مجموع رقمی در حدود 1.13 میلیون دلار است!

حالا نوبت به بررسی پرفروش‌ترین اپلیکیشن‌ها، توسعه‌دهندگان و گروه‌ اپلیکیشن‌ها رسیده است. آیا می‌دانید کاربران برای هر یک از گروه‌ها حاضرند چه میزان هزینه کنند؟ جدول زیر بیانگر جزئیات مربوط به به گروه‌های 22 گانه اپلیکیشن‌ها است. لازم به ذکر است در اپ‌استور یک اپلیکیشن می‌تواند در گروه‌های مختلفی قرار گیرد اما در طبقه‌بندی موجود در تصویر ذیل، تمامی اپلیکیشن‌ها بر اساس گروه انتخاب شده توسط توسعه دهنده‌ی آن، تنها در یک گروه قرار گرفته است.

چنانکه در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است، با محاسبه‌ی میانگین قیمت اپلیکیشن‌های هر گروه، گران‌ترین اپلیکیشن‌ها مربوط به گروه پزشکی و تجارت است. اما گران بودن اپلیکیشن‌های این دو گروه دلیلی بر کسب در‌آند بالا توسط آن‌ها نیست.

AppStore1

در حقیقت گروه بازی‌ها که در حدود 60000 از 760000 اپلیکیشن موجود را به خود اختصاص داده است، دارای ارزان‌ترین اپلیکیشن‌ها است، درحالی‌که بیشترین درآمد از اپ‌استور را برای اپل رقم زده است. با رقمی در حدود 1.69 دلار برای هر بازی، بازی‌ها لقب ارزان‌ترین گروه را در میان 22 گروه موجود به خود اختصاص داده‌اند. لازم به ذکر است که بازی‌های رایگان در محاسبه‌ی میانگین قیمت این گروه، دخالت داده نشده‌اند.

نمودار بعدی، نشان می‌دهد که پنج گروه از این 22 گروه موجود، هر یک در بردارنده‌ی 50000 اپلیکیشن هستند. این مقدار از زمان راه‌اندازی اپ‌استور بسیار تغییر کرده است. مبلغ مورد نیاز برای خرید کلیه اپلیکیشن‌های اپ‌استور 1112909 دلار است که فقط 320454 اپلیکیشن غیررایگان را شامل می‌شود. در صورتی که اپلیکیشن‌های رایگان اپ‌استور قیمتی در حدود یک دلار داشته باشند، مبلغ لازم برای خرید تمامی اپلیکیشن‌ها 440932 دلار بیشتر خواهد بود.

AppStore2

از منظر قیمت، اپ‌استور برپایه‌ی 6 گروه اصلی قابل بررسی است که شامل گروه‌های تحصیلات (Education)، بازی‌ها (Games)، پزشکی (Medical)، تجارت (Business) و مرجع (Reference) است. این شش گروه در حدود نیمی از ارزش مالی اپ‌استور را به خود اختصاص داده‌اند.

AppStore3

اطلاعات ارائه شده نشان دهنده‌ی شریان‌های اصلی تغذیه کننده‌ی اپل از طریق اپ‌استور است. به‌نظر شما اپ‌استور تا چه میزان در موفقیت اپل تاثیر گذار بوده است؟ آیا ارزش اپ‌استور بیشتر از 1.2 میلیون دلار است؟ دلایل و نظرات خود را با ما و دوستان خود در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات