بزرگ جلوه دادن قابلیت‌های تصویربرداری گوشی Z1، حرکتی نابجا یا هوشمندانه؟

جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
مجهز شدن گوشی‌های هوشمند به دوربین‌های با کیفیت‌ و قوی‌تر نه تنها باعث خواهند شد که تصاویری که با استفاده از این دستگاه‌ها گرفته می‌شوند، مطلوب‌تر باشند، بلکه این قابلیت را به گوشی‌های هوشمند می‌دهند تا به عنوان یک دستیار هوشمند در زمینه حافظه بصری به کاربر کمک کنند. سونی با معرفی گوشی Xperia Z1 اولویت‌ اصلی خود را به همگان نشان داد، قابلیت‌های بصری.
تبلیغات

تنها چند روز از معرفی آخرین پرچمدار سونی به نام اکسپریا Z1 می‌گذرد. روز گذشته نیز قابلیت‌های محاسباتی و گرافیکی این گوشی را در مقایسه با پرچمداران دیگر کمپانی‌ها ملاحظه کردید. Z1 علاوه بر مجهز بودن به سخت افزارهای محاسباتی قوی، مانند پردازنده اسنپدراگون 800 و پردازنده گرافیکی Adreno 330، مجهز به یک سنسور دوربین 20.7 مگاپیکسلی است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

البته هنوز زود است که بخواهیم در مورد توانایی‌ها و عملکرد این گوشی صحبت کنیم، اما ذکر این نکته ضروری است که «کازو هیرایی»، مدیرعامل سونی، هنگامی که Z1 را معرفی می‌کرد، بیش از ویژگی‌هایی نظیر کارایی و عملکرد، بر توانایی کم‌نظیر این گوشی در ثبت تصاویر با کیفیت تاکید داشت. وجود سنسور 20.7 مگاپیکسل در کنار لنز رده بالایی همچون G Lens و تراشه پردازش تصویر Bionz به همراه قابلیت‌های فراوان در زمینه عکاسی و فیلم‌برداری، همه و همه نشان دهنده این موضوع هستند که قابلیت‌های بصری این محصول، اولویت نخست ژاپنی‌ها بوده است.

در دنیای امروز، تنها وظیفه دوربین‌ها ثبت لحظات خاص ما انسان‌ها نیست. دوربین‌ها با کمک کامپیوترها به واقع می‌توانند به عنوان یک دستیار هوشمند واقعی به کمک انسان‌ها بشتابند.

تصور کنید به یک کشور خارجی سفر کرده‌اید و با زبان محلی مردم آن دیار آشنا نیستید. اولین مشکلی که بر سر راه شما قرار می‌گیرد، مسیریابی و خواندن تابلوهای راهنمایی است. با استفاده از دوربین با کیفیت و نرم‌افزار مناسب، در کسری از ثانیه خواهید توانست ترجمه همزمان تابلوهای راهنمایی را به زبان مورد تکلم خود مشاهده کنید. بنابراین دیگر نیازی به استخدام مترجم و یا راهنما وجود نخواهد داشت.

طی چند سال گذشته کمپانی‌های صاحب نامی همچون گوگل و مایکروسافت، موفق به توسعه قابل توجه فناوری‌های جالبی مانند تشخیص تصاویر و تشخیص متون داخل یک تصویر شده‌اند که در قالب فناوری‌هایی مانند واقعیت افزوده پا به عرصه گذاشته‌اند. این فناوری‌ها باعث خواهند شد تا کاربرانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند بتوانند به راحتی به مسیریابی پرداخته و بدون اتلاف وقت به طی کردن مسیر مورد نظر خود بپردازند.

در واقع، سونی با ساخت اکسپریا Z1 سعی نموده است تا این‌گونه فناوری‌ها را درون یک گوشی هوشمند جای دهد و تمامی پردازش‌ها را با استفاده از نرم‌افزارهای قدرتمند به انجام رساند. برای مثال می‌توان با استفاده از واقعیت افزوده تمامی علایم و نشانه‌های موجود بر روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی را به راحتی تعبیر و تفسیر نمود.

فقط یک لحظه به این موضوع فکر کنید که ما در طول شبانه روز، چه میزان اطلاعات را با استفاده از چشمان و مغز خود پردازش می‌کنیم. و چند درصد از این اطلاعات می‌توانند توسط کامپیوترها و دستگاه‌های هوشمند پردازش شده و نتیجه آن‌ها در اختیار ما قرار گیرند؟ کامپیوترها می‌توانند اطلاعاتی نظیر توضیحات تکمیلی در مورد یک اثر تاریخی، حالات چهره دوستان و آشنایان، مسیریابی درست و... را در کسری از ثانیه در اختیار ما قرار دهند.

درست است که بسیاری از مواردی را که ما با استفاده از چشمان خود می‌بینیم به سرعت از حافظه کوتاه مدت ما پاک می‌شوند، اما برخی از موارد مهم و ضروری در ذهن ما ذخیره می‌شوند و گجت‌های هوشمند می‌توانند وظیفه نگهداری و پردازش این قبیل اطلاعات را به خوبی انجام دهند.

sony-xperia-z1-3 610x458

اما اطلاعات ورودی این دستگاه‌ها از کجا تامین می‌شود؟ درست است، با استفاده از دوربین. این‌جا است که اهمیت یک دوربین خوب و با کیفیت که در بسیاری از شرایط گوناگون عملکرد خوبی دارد، کرد پیدا می‌کند.

دلیل اصلی استفاده از دوربین خوب و با کیفیت، تهیه نمودن عکس‌ و فیلم‌های باکیفیت و مطلوب می‌باشد. و این، دلیل اصلی تاکید بیش از حد سونی بر روی قابلیت‌های بصری گوشی اکسپریا Z1 است.

ممکن است فناوری‌هایی نظیر واقعیت افزوده، هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده باشند، اما در آینده‌ای نزدیک خواه ناخواه مجبور به استفاده از آن‎ها خواهیم بود.

البته سونی، تنها شرکتی نیست که به اهمیت استفاده از دوربین‌های با کیفیت در گوشی‌های هوشمند پی برده است. پیش از این، نوکیا با معرفی لومیا 1020 و سامسونگ با معرفی گلکسی اس4 زوم، نشان داده‌اند که از خیلی وقت پیش مشغول کار بر روی چنین قابلیت‌هایی بوده‌اند.

استفاده از دوربین قدرتمند در بطن یک گوشی هوشمند، حرکتی هوشمندانه محسوب می‌شود. چرا که علاوه بر عکس‌ و فیلم‌برداری می‌توان از قابلیت‌هایی نظیر برقراری تماس تلفنی و کار با اپلیکیشن‌های گوناگون نیز استفاده کرد.

هیچ تضمینی برای موفقیت Z1 در بازار وجود ندارد، اما به عقیده کارشناسان اقدام سونی برای ساخت یک چنین محصولی قابل ستایش است و باعث خواهد شد تا ژاپنی‌ها در مسیری درست حرکت کنند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما از فناوری‌های واقعیت افزوده استفاده کرده‌اید؟ کیفیت دوربین در تلفن چقدر برای شما اهمیت دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات