چهره‌های جدید در تیم اندروید : نگاهی به پازل مدیریتی اندروید

یک‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۲
مطالعه 8 دقیقه
با خروج Andy Rubin و Hugo Barra، رهبری بزرگترین پلتفرم گوگل به چه کسی سپرده خواهد شد؟ خروج رهبران یکی از بزرگترین پلتفرم‌های گوشی‌های هوشمند یکی پس از دیگری ادامه دارد. ۵ ماه پس از ترک اندی رابین، خالق اندروید به مقصد پروژه‌ای دیگر در گوگل، مدیر تولید تیم اندروید، هوگو بارا نیز با ترک گوگل راهی سرزمین چشم بادامی‌ها شده و پیشنهاد تولید کننده گوشی هوشمند چینی، Xiaomi را قبول کرد. شاید به توان انتقال بارا به یکی از شرکت‌های حاضر بازار بالقوه چین را امتیازی برای گوگل برشمرد، بازاری که می‌تواند منافعی بی‌شمار برای گوگل داشته باشد در حالی که از سویی دیگر نبود او در تیم اندروید خلاء بزرگی ایجاد کرده است.
تبلیغات

رابین و بارا چهره‌هایی بودند که به‌عنوان وجهه تیم اندروید شناخته می‌شوند بطوریکه بارا با حضور برروی صحنه‌های معرفی دستاوردهای اندروید به‌صورت متناوب یکی از شناخته شده‌ترین چهره‌های تیم اندروید بود. این دو تن به‌همراه Hiroshi Lockeimer، قائم مقام بخش مهندسی اندروید از جمله افراد تاثیرگذار تیم اندروید بودند که تصمیمات و نظراتشان در رشد سریع اندروید در کنار استحکام پایه‌های آن موثر بوده‌است. به‌گفته‌ی یکی از کارمندان تیم اندروید، این سه تن تیم رهبری اندروید را تشکیل داده و اندروید را به شکل امروزی آن تبدیل کردند.

امروزه اندروید تحت رهبری یکی از برترین متخصصان موجود در گوگل، Sundar Pichai است. او همچنین مسئولیت تیم‌های توسعه سیستم‌عامل تلفن‌های هوشمند، گوگل کروم و بخش اپلیکیشن‌های گوگل را که قبلا برعملکرد آن نظارت داشته‌ را بر عهده گرفته‌ است. گوگل عنوان کرده‌، بارا یکی از اعضای توانمند تیم رهبری اندروید بود و هنوز هم جای وی در تیم اندروید خالی‌است. هدف از توسعه سیستم عامل اندروید ایجاد بستری عمومی و قابل دسترس برای انتقال سرویس‌ها و خدمات گوگل به کاربران خویش می‌باشد، حال که دو تن از ستارگان بی‌بدیل تیم رهبری اندروید آن را ترک کرده‌اند، آیا راه نیل به‌ این هدف تغییر خواهد کرد؟ چه کسانی سکان‌دار این تغییرات خواهند بود؟

با بررسی شایعات موجود و همچنین صحبت‌های کارمندان گوگل و افرادی که سابقه کار در تیم اندروید را دارند، هنوز مشخص نیست که چه کسی جایگزین وی خواهد شد. مصاحبه با افرادی که سابقه کار با بارا را دارند، از انتقال وی از گوگل به Xiaomi و پروسه جایگزینی وی در گوگل اظهار نگرانی نموده‌اند.

یک چهره‌ی دوست‌داشتنی

هوگو بارا

با وجود بارا، تیم اندروید مالک مدیری بسیار هوشمند بود که دارای استعدادی مثال زدنی در طراحی محصول و معرفی آن برای عموم بود. این برزیلی باهوش دانشی بی بدیل در زمینه فناوری تلفن‌های همراه داشت و 5 سال از وقت خویش را صرف تحقیقات برروی ارسال پیامک و جستجو از طریق صدا در شرکت Nuance کرده بود. Barra در سال 2008 با داشتن سابقه‌ی بین‌المللی در زمینه فناوری تلفن‌های همراه راهی گوگل شد و پس از دو سال بر صندلی مدیریت تولید بخش اندروید تکیه زد.

در دوران مدیریت رابین، اعضای تیم اندروید از برقراری ارتباط با افراد خارج از تیم اندروید و حتی کارمندان سایر بخش‌های گوگل خودداری می‌کردند، حتی در برخی از موراد از پاسخ به تلفن همکاران قبلی خود اجتناب می‌کردند. در مقصعی از زمان کارمندان بخش‌های دیگر گوگل حق استفاده از کافه‌ی تیم اندروید را نداشتند. کارمندان سابق تیم اندروید که اکنون در بخش‌های دیگری از گوگل مشغول به کار بودند، وقوع چنین حوادثی را نتیجه سیاست‌های انزوا طلبانه‌ی رابین می‌دانستند که از نظر برخی رهبری آینده نگر و از نظر سایرین به‌عنوان فردی منزوی بود که علاقه‌ی کمی برای ارتباط با دنیای پیرامون داشت. همکاری و ارتباط با دیگران در نظر رابین فقط به تبادل کد، مستندات و صحبت در زمینه کار محدود ‌می‌شد. ارتباط با تیم اندروید معنایی جز توسعه یک اپلیکیشن، و یا توسعه‌ی یک API همچون Google Wallet نداشت که در دوران مدیریت رابین عرضه شد.

بارا تنها فرد دارای روابط دوستانه حاضر در تیم اندروید بود. فردی که همیشه لبخندی دوستانه بر چهره و رفتاری دوستانه با سایرین داشت. علاوه براین، او استاد یکی از خطیرترین کارها در زمینه فناوری‌های نوین بود : معرفی محصولات. او همیشه آمادگی لازم برای سخنرانی در جمع را داشت. به گفته یکی از کارمندان بخش اندروید : او یکی از بهترین گزینه‌ها برای معرفی نوآوری‌های اندروید بود، چون مطمئنا کسی حاضر به دیدن رابین بر روی سن نبود.

بارا دارای شم بازاریابی بالایی برای محصولات بود، بطوریکه جملات وی در رد برخی محصولات و ایده‌ها به‌دلیل پیش بینی وی از عدم موفقیت آن، زبان‌زد کارکنان بخش اندروید بود.

بارا تمامی کارهای محول شده به خود را با تمامی توان انجام ‌می‌داد. به گفته‌ی یکی از همکاران قبلی بارا، او معتقد بود که افراد بسیار لایقی در گوگل وجود دارند که در صورت لغزش وی جای او را خواهند گرفت، لذا وی تمامی کارهایش را با نهایت دقت و ظرافت انجام می‌داد.

جانشینان لایق و توانا

sundar-pichai-theverge-1 560

با خروج بارا از تیم اندروید، گوگل فردی را از میان تیم رهبری اندروید برای تکیه بر مسند ریاست انتخاب خواهد کرد. در راس این تیم، Pichai قرار دارد، فردی که با تلاش‌های بی وقفه‌ی وی سیستم عامل اندروید از یک سیستم عامل صرف به بستری تبدیل شد که قابلیت ارتباط با تمامی بخش‌ها و خدمات ارائه شده توسط گوگل را داشت. او به دلیل تمامی تلاش‌های خود برای ایجاد بستری مناسب و هوش سرشار خود تحسین همکاران را برانگیخته‌ است. به گفته‌ی کارکنان گوگل، در صورت انتخاب وی، کارمندان شانس گفتگوی رودرو با وی را در مورد تمامی موارد کاری داشته و بستر بسیار مناسب‌تری برای ایجاد ارتباط برقرار خواهد شد.

با توجه به اینکه Pichai دارای یکی از قوی‌ترین رزومه‌های کاری موجود در گوگل می‌باشد، اما سوالات متعددی در مورد توانایی وی برای هدایت اندروید مطرح می‌شود. اما تمام توجهات از بهار گذشته که وی اختیارت بیشتری در اتخاذ تصمیمات در مورد سیستم عامل یافته، متوجه او گشته‌ است.

Lockeimer که برای مدت طولانی به‌عنوان مدیر اجرایی اندروید در کنار رابین و بارا خدمت کرده‌ است، به‌عنوان گوش و چشم Pichai عمل می‌کند. Lockheimer که به‌ عنوان قائم مقام ریاست در زمان Barra و Rubin انجام وظیفه کرده‌ است، دارای وجهه‌ای عمومی بوده و به‌دلیل روابط عمومی بالا قادر به ایجاد ارتباط با سایر اعضای تیم رهبری اندروید می‌باشد. به گفته‌ی یکی از کارکنان بخش اندروید از زمانی که Pichai رهبری تیم را به‌طور موقت برعهده گرفته‌ است، Lockeimer اختیارات بیشتری برای اخذ تصمیمات دریافت کرده و حتی فردی‌ است که در جلسات هفتگی پرسش و پاسخ به سوالات مطرح شده در مورد اندروید پاسخ می‌دهد.

matias-duarte-crowd-theverge-1 560

یکی دیگر از افراد کلیدی در تیم اندروید، Matias Duarte یکی از مدیران طراحی اندروید است. Durate یکی از طراحان شرکت Palm در توسعه webOS بود و زمانی هدایت تیم طراحی اندروید را بر عهده گرفت که اندروید نیاز به تغییرات ظاهری و تحول در قسمت رابط کاربری داشت. Durte کار خود را در اندروید با تغییر در طراحی رابط گرافیکی نسخه‌ی ۴ به منظور ایجاد سیستم عاملی مدرن و پایدار آغاز کرد. Durate با همکاری سایر بخش‌های گوگل سعی در ایجاد و طراحی سبکی نوین و یکپارچه برای استفاده در کلیه سرویس‌ها و خدمات ارائه شده در گوگل داشت. او انقلابی در سبک طراحی گوگل ایجاد کرد. به گفته‌ی یکی از کارکنان بخش اندروید : اندروید فاقد الگوی خاصی برای طراحی بود در حالی که با ورود Durate این الگوی خاص تعیین و با گسترش در تمامی بخش‌های گوگل، مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته‌ی برخی از افراد، Durate نقشی انکار ناپذیر در طراحی مرورگر کروم مخصوص برای اندروید داشته‌ است، اما به گفته‌ی برخی افراد حاضر در تیم اندروید به احتمال قوی او با حفظ جایگاه خویش تمرکز خود را برروی طراحی قرار خواهد داد.

یکی دیگر از افراد لایق در تیم اندروید، مدیر بخش مهندسی اندروید Dave Bruke است که از بسیاری از موانع موجود بر سر راه گسترش و توسعه اندروید آگاهی دارد. او یکی از اعضای اصلی تیم است که بسیاری از بخش‌های اصلی پلتفرم اندروید که به نوعی قلب تپنده‌ی اندروید به شمار می‌روند، تحت مدیریت وی گسترش یافته‌‌اند. در کنفرانس IO که سال پیش برگزار شد، او با حضور در صحنه به ارائه توضیحاتی در مورد پروژه‌ی Butter پرداخت، پروژه‌ای که هدف از آن ایجاد قابلیت پخش تصاویر ویدئویی با قابلیت نمایش 60 فریم بر ثانیه‌ است. Bruke یکی از اعضای کمتر شناخته شده‌ی تیم اندروید بوده و نقش وی در تغییر و تحولات رخ داده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اما اگر گوگل به دنبال فردی با قابلیت‌های مهندسی‌ است، او قابلیت ایجاد این ارتباط میان افراد را داراست.

اگر گوگل به دنبال استفاده از افرادی خارج از تیم اندروید باشد،گزینه‌های فراوانی برای انتخاب وجود دارد. افرادی همچون Johanna Wright قائم مقام بخش جست‌وجو که هم اکنون ریاست آن را برعهده دارد و Jamie Rosenberg رئیس بخش محتوای دیجیتال که هم اکنون هدایت بخش Google Play را بر عهده دارد، از جمله‌ی این افراد هستند. نام دیگری که شانس کمتری برای تصاحب این سمت دارد، Vic Gundotra است که هم اکنون هدایت Google + را برعهده دارد.

چالش‌های موجود و پیش‌رو

رهبری بعدی اندروید باید با چالش‌هایی فراوانی روبرو شود. چالش‌هایی که بخشی از آن‌ها همچون مدیریت انواع نسخه‌های در حال استفاده از اندروید، میراث گذشته بوده و توسعه دهندگان باید با طراحی اپلیکیشن‌هایی که قابلیت اجرا برروی تمامی نسخ را دارند، کاربران را مجاب به خریداری آن در Google Play نمایند و چالش‌های جدیدی همچون ایجاد بستری مناسب برای استفاده از اندروید در دستگاه‌هایی نوپا همچون گجت‌ّهای پوشیدنی و تلویزیون‌های هوشمند که به تازگی پا به عرصه‌ی وجود نهاده‌اند. این محصولات نیازمند مدیری توانمند هستند، مدیری که با هدایت تیم تحت رهبری خویش، آن‌ها را به‌سوی هدف رهنمون ساخته و قابلیت معرفی دستاوردهای این گروه را به جهانیان داشته باشد. این وظیفه تا کنون بر عهده‌ی بارا بود، اما پس از خروج وی از تیم اندروید، آیا گوگل می‌تواند شخصی مورد اعتماد تیم اندروید با قابلیت سخن‌وری برروی صحنه را برای جایگزینی وی انتخاب کند؟

گوگل بسیاری از کارکنان خلاق و توانمند خود را برای ایجاد وتوسعه‌ی نسخه‌های بعدی اندروید و همچنین ابزاری که از این سیستم عامل استفاده خواهد کرد، گمارده است، در حالی که بارا با ترک گوگل جایی در این بین ندارد. رابین در حال کار برروی پروژه‌ای سری در گوگل است، در حالی که Pichai‌ در حال ادامه‌ی کار خود برای هماهنگ‌سازی هرچه بیشتر اندروید با سایر بخش‌ها و خدمات ارائه شده توسط گوگل است. بزرگترین دغدغه‌ی Pichai حصول اطمینان از توانایی تیم تحت رهبری‌اش در یه ثمر رساندن اهداف تعیین شده برای آن است. تصمیماتی اتخاذ شده توسط او، می‌تواند شاکله‌ی کلی اندروید و به‌نوعی گوگل را برای سال‌های متمادی شکل دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات