تماشا کنید: لحظات تاریک حضور «استیو بالمر» بر مسند ریاست مایکروسافت

دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
همانطور که می‌دانید استیو بالمر حداکثر تا یک سال آینده، به طور رسمی بازنشسته می‌شود و سران مایکروسافت از هم‌اکنون به دنبال جانشینی مناسب برای وی هستند. در این مقاله قصد داریم لحظاتی را به شما نشان دهیم که استیو بالمر در آن‌ها به انجام کارهایی می‌پردازد که در فرهنگ لغت ما به لودگی مشهورند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

فارغ از هر گونه تعصب و جهت گیری، به نظر می‌رسد که نسل پیشین مدیران عاملی که کمپانی‌هایی چند ملیتی مانند اپل، جنرال الکتریک، مایکروسافت و... را بر عهده داشتند، از توانایی‌ زیادی در زمینه سخنرانی و جذب مخاطب به بهترین شکل، برخوردار بودند. برای مثال افرادی همچون بیل گیتس، استیو جابز و جک ولش از این جمله‌ هستند.

بر هیچ کس پوشیده نیست که مدیرعامل یک شرکت (چه کوچک و چه بزرگ) یک نماد زنده و کامل از فرهنگ درون یک شرکت است. شخصیت، یک ویژگی کیفی است و نمی‌توان برای آن عدد و نمره تعیین نمود، اما هر کسی می‌تواند تشخیص دهد که آیا فردی از حداقل شخصیت لازم برای انجام کارها برخوردار است یا خیر.

اگر به عملکرد ۳۳ ساله بالمر به دقت بنگریم، نکاتی را متوجه می‌شویم که نشان دهنده این موضوع هستند که این فرد شاید جانشین خوبی برای گیتس نبوده است. این موضوع را می‌توان هم در شخصیت فردی بالمر دید و هم در نتیجه عملکرد شرکت تحت امر وی.

البته قصد نداریم تمامی مشکلات را بر دوش بالمر بگذاریم اما نباید فراموش کرد که علاوه بر اینکه بهترین مزایا و پاداش‌ها برای مدیر عامل است و پس از کسب هر موفقیت، نام او است که اول بر سر زبان‌ها می‌افتد، در مواقع بحران و شکست نیز مدیرعامل است که اولین و اصلی ترین فرد تقصیرکار شناخته می‌شود.

شکی نیست که مایکروسافت با روزهای اوج خود بسیار فاصله دارد و متأسفانه این فاصله هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و بالمر در رأس هرم این مشکلات قرار دارد زیرا امسال سیزدهمین سال حضور او در مایکروسافت به عنوان مدیرعامل است.

از پروژه شکست خورده ویندوز ویستا گرفته تا تأخیر چندساله این شرکت برای سر و سامان دادن به سیستم‌عامل مخصوص گوشی‌های هوشمند که باعث شده است تا ویندوزفون نتواند به این راحتی‌ها بر دو رقیب سرسخت خود یعنی iOS و اندروید چیره شود. همه این مشکلات در زمانی صورت گرفته‌اند که استیو بالمر بر مسند قدرت نشسته بود. ممکن است بالمر یک اقتصاددان خبره و کاربلد باشد اما شواهد نشان می‌دهد که یک مدیر خردمند و با بینش قوی نیست و دلیل این ادعا نیز اوضاع نه چندان مناسب مایکروسافت در این روزها است.

بالمر قطعا در نوع خود منحصر به فرد است. فردی که با روحیه خاصی بر روی سن بالا و پایین می‌پرد و از خود صداهای عجیب و غریب در می‌آورد. ممکن است بگویید این رفتار کاملا شخصی است و ارتباطی به دیگران ندارد که وی چگونه رفتار می‌کند. اما باید در نظر داشت که مایکروسافت یک شرکت چند صد میلیارد دلاری است و کوچکترین حرکت نامتعارفی از سوی بالاترین مقام اجرایی آن تاثیر بسیار بدی بر آینده این شرکت خواهد داشت.

ای کاش بالمر به جای این‌همه پیش بینی اشتباه در مورد رقبا (مثلا پیش بینی در مورد فروش نرفتن آیفون به دلیل گران بودن در سال ۲۰۰۷) کمی دقیق تر عمل می‌کرد و از مشاورین برجسته کمک می‌گرفت.

به شخصه هنگامی که فیلم‌های سخنرانی بالمر را مشاهده می‌کنم تصورم بر این است که وی همه مخاطبان خود را کودک فرض کرده و با ادا درآوردن سعی در جلب نظر آن‌ها دارد. این شما و این هم ویدیوی لحظات ننگین حضور بالمر در مایکروسافت:

نظر شما درباره این ویدئو چیست؟ شخصیت بالمر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات