تماشا کنید: «لری الیسون»، موسس اوراکل معتقد است که اپل بدون «استیو جابز» محکوم به نابودی است

سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
مطالعه 3 دقیقه
اپل بدون استیو جابز؟ لری الیسون سعی می‌کند تنها با حرک دادن دستان خود، وضعیت پیشین با حضور استیو جابز و وضعیت فعلی بدون حضور استیو جابز را تصویر کند و پاسخی معنادار به این سوال دهد. وی که در برنامه This Morning که از شبکه CBS آمریکا پخش شد در پاسخ به سوالی که «چارلی رز»، مجری برنامه در مورد فقدان حضور جابز، دوست صمیمی الیسون، و تاثیر آن بر آینده اپل سوال می‌پرسد، جواب‌هایی می‌دهد که بسیار قابل تامل هستند.
تبلیغات

«لری الیسون» یکی از صمیمی‌ترین دوستان استیو جابز فقید در زمان حیات وی بود. وی حتی در چندین بازه زمانی نیز کمک‌های مالی قابل توجهی به شرکت جابز (اپل) کرده است. اما همین دوست صمیمی در پاسخ به سوال رز مبنی بر آینده اپل بدون حضور استیو جابز، می‌گوید:

تاریخ دوباره تکرار می‌شود. ما از مدت‌ها قبل این موضوع را می‌دانستیم. این موضوعی است که در طول تاریخ بارها و بارها با آن مواجه شده‌ایم.

او سپس می‌گوید:

ما اپل را با حضور استیو جابز مشاهده کردیم.

الیسون بلافاصله دستش را با حالتی معنادار به سمت آسمان برد.

ما اپل را بدون حضور استیو جابز نیز مشاهده کردیم.

سپس دستش را از اوج آسمان به سمت پایین آورد.

ما اپل را با حضور استیو جابز مشاهده کردیم.

و دوباره دستانش را به سمت آسمان برد.

منظور الیسون از انجام این کار حضور استیو جابز در سال‌های اولیه تاسیس اپل بود که این شرکت در اوج شهرت و موفقیت قرار داشت. سپس هیات مدیره اپل تصمیم به اخراج وی گرفتند. بعد از خروج استیو جابز از اپل بود که این شرکت غرق در مشکلات پیچیده شد و تا مرز ورشکستگی پیش رفت. اما جابز بالاخره پس از چند سال دوری، به اپل بازگشت و بار دیگر این شرکت را به اوج رساند.

و حالا، ما شاهد اپلی هستیم که بدون حضور جابز، در حال دست و پا زدن در میان انبوهی از مشکلات می‌باشد. اگر این وضع ادامه پیدا کند و یک مربی کارکشته مانند جابز، کنترل اپل را بدست نگیرد، تا چند وقت دیگر، تنها خاطره‌ای از اپل در یادها خواهد ماند.

سخنان الیسون، چندان هم بیراه نیستند. موقعیتی که اپل اکنون در آن قرار دارد، بسیار شبیه به موقعیتی است که جنرال الکتریک بعد از فوت کردن توماس ادیسون، مدیرعامل افسانه‌ای و بسیار مشهورش، با آن مواجه بود. پس از مرگ ادیسون، جنرال الکتریک دچار مشکلات عدیده‌ای شد؛ حتی این شرکت چندین بار تا مرز ورشکستگی پیش رفت تا اینکه مدیریت این کمپانی به دست فردی به نام «جک ولش»، فردی که استیو جابز بارها اذعان کرده بود که بسیاری از روش‌های مدیریتی خویش را از او آموخته، افتاد. ولش همچون ادیسون سرشار از نوآوری و خلاقیت بود و چگونگی کنترل اوضاع در شرایط گوناگون را می‌دانست.

آن‌چه که مشخص است این است که «تیم کوک» با همه توانایی‌های کم نظیرش، نتوانسته جایگزین خوبی برای جابز باشد. جابزی که حتی زمانی که اپل دچار اشتباهات فاحش می‌شد، به خوبی جایگاه این شرکت را حفظ می‌کرد و با نبوغ و خلاقیت بی‌نظیر خود، باعث رشد بیش از پیش اپل شد.

نظر شما در مورد سخنان الیسون چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات