اپل پس از مرگ جابز: 9 تغییر در سیاست و نگرش شرکت که شاید همگی خوب نباشند!

جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹
مطالعه 5 دقیقه
پس از درگذشت بنیان‌گذار اپل، یکی از نوابع دنیای فناوری و روی کارآمدن تیم کوک، اتفاقات زیادی رخ داده و خیلی چیزها تغییر کرده‌اند. از سیاست گذاری‌های کلی شرکت گرفته تا نگرش طراحان و مهندسان، همگی دچار تغییر شده‌اند. اما اینکه این تغییرات چه بوده و چه آثاری بر جای گذاشته است، موضوعی است که در این مقاله بررسی خواهیم کرد.
تبلیغات

اپل اسکیومورفیسم را کنار گذاشت...

1

جابز عاشق آوردن اجسام دنیای حقیقی به فضای مجازی بود. طراحی‌های به کار رفته در سیستم عامل iOS تا قبل از نسخه‌ی هفتم، همگی از محیط اطرافمان الهام گرفته شده بودند. از میز بازی اپلیکیشن Game Center گرفته تا محیط چرم دوزی شده‌ی برنامه‌ی مخاطبان و قفسه‌های NewsStand، همگی آثار اندیشه‌ی او بودند. اما اپل امروز، این اندیشه را با عرضه‌ی 7 iOS به طور کامل کشته است.

... و در حال فراموش کردن اشکال مستطیل شکل با گوشه‌های گرد است

2

شاید احمقانه به نظر برسد، اما جابز عاشق مستطیل‌هایی با گوشه‌ی گرد و به کارگیری آن‌ها در طراحی‌های خود بود. در یک کنفرانس خبری از او سوال شد که چرا آنقدر عاشق این نوع اشکال است. او آن خبر نگار را برای یک پیاده روی کوتاه به اطراف محوطه کنفرانس برد و به او نشان داد که چنین اشکالی چقدر در پیرامون ما فراوان هستند و تاثیرشان بر زندگی روزمره‌‌ انسان را به او نمایاند. اما در iOS 7 مشاهده می‌کنیم که بیشتر از دایره استفاده شده است!

جابز کاملا مخالف تبلت‌های کوچک بود، اما اپل پس از او آیپد مینی را ساخته است

jobs-said-he-was-anti-small-tablets-but-apple-made-the-ipad-mini

استیو به وضوح اعلام کرد که تبلت‌هایی با اندازه‌ی کوچک‌تر از 9.7 اینچ به زودی خواهند مرد، چرا که تجربه‌ی استفاده از آن‌ها و اجرای اپلیکیشن‌های گوناگون  بر روی صفحه‌های کوچک‌تر وحشتناک است؛ کاربران به وسیله‌ای نیاز دارند تا بتوانند انگشتان خود را به راحتی بر روی آن حرکت کرده و به سرعت و سهولت به همه‌ جای برنامه‌ی مورد نظرشان دسترسی داشته باشند. اما اپل تحت رهبری تیم کوک، این گفته جابز را کاملا زیر پا گذاشت و آیپد مینی را عرضه کرد.

اپلیکیشن نقشه‌ی اپل یک فاجعه به تمام معنا بود

apples-maps-were-a-complete-disaster

جابز چنان مدیر کمال‌گرایی بود که تیم توسعه دهنده‌ی MobileMe را بعد از افتضاحی که به بار آوردند از دم بیرون کرد. پس اگر اپل در زمان او Apple Maps را می‌ساخت چه می‌شد؟! احتمالا خودش را از پنجره‌ی دفترش به بیرون پرتاب می‌کرد. اما بی‌انصافی است که عملکرد تیم کوک پس از اشتباه اولش را نادیده بگیریم. او مدیران پروژه را، از جمله اسکات فورستال، اخراج کرد و با به کار گماشتن گروهی جدید و استفاده از منابع گوناگون و تدابیر مدیریتی خود، به اوضاع سر و سامان بخشید.

تیم کوک، امور خیریه را به اپل آورد

apple-has-matching-charitable-contributions-for-employees

جابز حتی اگر آدم خیر خواهی بود هم این کار را در عموم انجام نمی‌داد. اما کوک با کمک گرفتن از کارمندان اپل، سعی دارد تا در امور نیکوکارانه هم مشارکت داشته باشد.

سیری واقعا به آن خوبی که اظهار می‌شود نیست

siri-is-a-joke

سیری محصول جالبی نیست و به خوبی کار نمی‌کند. جابز تا از کارکرد بی‌نقص و تمام و کمال محصولی اطمینان حاصل نمی‌کرد، آن را به دست مشتریان نمی‌داد.

البته عملکرد سیری، حداقل از تمامی رقبای موجود، قابل قبول‌تر است، به علاوه سیری در درک سخنان غیر تعریف شده هم بهتر عمل کرده و لازم نیست همیشه از دیالوگ‌های تکراری استفاده کنید.

تبلیغات اپل دیگر مانند گذشته موثر نیستند

apples-advertising-has-gone-south

استعداد جابز در امور تبلیغاتی بی‌نظیر بود. شیوه‌های او واقعا نوآورانه و جالب توجه بودند و هر کسی را به خود جذب می‌کردند. حتی ایده‌ی برگزاری کنفرانس اختصاصی برای معرفی محصولات و همچنین برگزاری کنفرانس برای توسعه دهندگان هم اولین بار توسط خود جابز و اپل استفاده شد. اما امروزه می‌بینیم که تبلیغات اپل، با وجود اینکه شاید هنوز هم زیبا و با معنا هستند، دیگر آن جذابیت گذشته را ندارند.

در آخر، اپل دیگر آن وجه‌ی عمومی سابق را ندارد

additionally-the-publics-perception-of-apple-is-not-as-good-as-it-once-was

هنوز هم میلیون‌ها کاربر از سراسر دنیا عاشق اپل و محصولاتش هستند، اما اپل دیگر بهترین برند در دنیا نیست. کوک از استعداد ذاتی جابز برای جلب توجه مردم برخوردار نیست و شاید هیچ کس دیگری هم نباشد. جابز می‌توانست پیام اپل را به گوش همه برساند، اما کنترل رسانه‌ها و مخاطبان، چیزی نیست که کوک بتواند به آسانی  پسش بر بیاید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات