قدیمی ترین تقویم جهان با قدمت 10,000 سال در اسکاتلند کشف شد

سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
این تقویم باستانی شگفت انگیز از 12 حفره مختلف تشکیل شده که حالات مختلف ماه در آن نقش بسته است. با استفاده از این حفره‌ها، شهروندانی که از این تقویم استفاده کرده‌اند، می‌توانستند ماه‌های قمری را شناسایی نمایند. پیش از کشف این تقویم، تصور می‌شد که قدیمی‌ترین تقویم ساخت بشر متعلق به 5000 سال پیش است.
تبلیغات

باستان شناسان معتقدند که موفق به کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در حوالی اسکاتلند شده‌اند.

دوازده حفره گوناگون بر روی این تقویم باستانی وجود دارند که هر کدام به شکل کره ماه در زمان‌های گوناگون سال می‌باشند. این حفره‌ها به مردم این امکان را می‌داده‌اند تا با مشاهده ماه در آسمان و تطبیق دادن آن با شکل موجود در حفره، بتوانند ماه دقیق را تشخیص دهند.

محققان دانشگاه بیرمنگام اکنون باور دارند که قدمت این تقویم دو برابر بیشتر از قدیمی‌ترین تقویم کشف شده در جهان است، که چیزی حدود 5000 سال قدمت دارد.

تا پیش از این کشف ارزشمند، تصور می‌شد که اولین وسیله ساخته شده توسط بشر که برای اندازه گیری زمان مورد استفاده قرار می‌گرفته است، متعلق به تمدن بین‌النهرین در 5000 سال گذشته بوده است.

تقویم باستانی کشف شده در «وارن فیلد» اسکاتلند، متعلق به دوران میان‌سنگی، یعنی حدودا 10,000 سال پیش است، و توسط اقوام آن دوره ساخته شده است.

این تقویم بین سال‌های 2004 تا 2006 میلادی کشف شده و نتایج تحلیل و بررسی آن، اکنون به صورت جامع توسط محققان دانشگاه بیرمنگام منتشر شده است.

مدیریت تیم تحقیقاتی این پروژه بر عهده پروفسور «وینس گافنی»، استاد باستان‌شناسی در دانشگاه بیرمنگام می‌باشد.

این تقویم ترکیبی از تقویم‌های شمسی و قمری می‌باشد.

این کشف، دستاورد بزرگی برای شناخت هرچه بیشتر گذشته انسان است. اکنون دیگر می‌دانیم که حتی 10,000 سال قبل نیز تمدن‌هایی وجود داشته‌اند که کارهایی مانند اندازه گیری زمان و تفکیک فصول برایشان اهمیت داشته و حتی تقویم مخصوص به خود داشته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات