تقویت سیگنال و عیب‌یابی ابزارهای GPS

پنج‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۸
مطالعه 7 دقیقه
امروزه پشتیبانی از GPS در بسیاری از ابزارهای پرتابل از جمله تلفن هوشمند و تبلت اضافه شده است. نقشه‌های مبتنی بر سامانه‌ی مکان‌یاب جهانی (GPS) - بالاخص دستگاه‌های مسیریاب خودرویی - یکی از قابلیت‌های پرکاربرد فناوری است که رسیدن به مقصد را برای بسیاری از ما ساده کرده است. بدین ترتیب دیگری نیازی به گرفتن مسیر از افراد محلی و بومی نیست و تنها با داشتن آدرس مقصد، به‌سادگی می‌توانیم به آن برسیم. اما این فناوری برتر نیز مشکلاتی دارد و آن تقویت سیگنال‌های دریافتی است. برای رفع مشکل و تقویت سیگنال‌های GPS چه می‌توان کرد؟ خب ابتدا باید بدانیم چه عواملی به ضعیف شدن این سیگنال‌ها منجر می‌شود.
تبلیغات

فقدان خط دید

نوع سیگنال‌های ارتباطی بین ابزار و ماهواره‌های GPS طلب می‌کند که در ابتدا یک خط دید درست و بدون مانع بین این دو وجود داشته باشد. برای بهبود مکان یابی، حداقل باید در تیررس 3 ماهواره‌ی GPS قرار داشته باشید. در حال حاضر 27 ماهواره برای این منظور وجود دارد که 24 مورد آن فعال و 3 مورد دیگر به صورت جایگزین عمل می‌کنند و همگی در مدارهای گوناگون بیرون از جو زمین قرار گرفته‌اند.

همان‌طور که در این فایل که مربوط به شبکه‌ی GPS است مشاهده می‌کنید، تعداد ماهواره‌هایی که در فضا به این موضوع اختصاص داده شده‌اند، هر روز در حال تغییر هستند و از 8 تا 12 مورد در حال نوسان است. البته، زمانی که تنها 8 ماهواره قابل دید است، احتمال ضعیف بودن سیگنال‌ها بیشتر است. بدین ترتیب، می‌توان به خوبی تفسیر کرد که چرا از محلی ثابت گاهی از اوقات سیگنال داریم و گاهی دیگر سیگنالی موجود نیست.

همچنین این ماهواره‌ها تنها با استفاده از توان الکتریکی 50 وات کار کرده و سیگنال‌های مربوط را از خود منتشر می‌کنند. برای درک بهتر می‌توانید لامپ رشته‌ای 50 واتی را در اطراف زمین تصور کنید. بله سیگنال‌ها به این ضعیفی است. به همین روی زمانی که شیشه‌ی جلوی خودروی خود را تغییر می‌دهید و از شیشه‌هایی با روکش فلزی استفاده می‌کنید، دیگر نمی‌توانید سیگنال‌های GPS را دریافت کنید؛ و نیاز به آنتن مخصوص برای دریافت سیگنال‌ها خواهید داشت.

good-signal

دانستن اینکه این سیگنال‌ها تا چه حد ضعیف است می‌تواند چراغ راهی باشد برای تغییر نگرش به این فناوری. جالب اینکه این سیگنال‌ها تا آن حد ضعیف هستند که حتی بدی آب‌و‌هوا و لایه‌ای از ابرهای ضخیم می‌تواند در کار سامانه‌ی مکان یاب اختلال ایجاد کند؛ این حالت را به تأثیر «محوشدگی باران» می‌نامند. البته تا زمانی که طوفانی اساسی، برفی سنگین، ابرهای قطور یا طوفان یخ آنچنانی وجود نداشته باشد، سیگنال‌های GPS را می‌توان کم و بیش دریافت کرد. از سوی دیگر لزومی ندارد برای ضعف در سیگنال‌ها، این طوفان حتماً در منطقه‌ی شما روی دهد، چراکه هر جای مسیر بین شما و ماهواره علت غیر مترقبه‌ای وجود داشته باشد، می‌تواند به ضعیف شدن سیگنال‌ها بینجامد. البته در چنین صورتی کار خاصی از دست ما بر نمی‌آید.

rain-fade

اگر در روستایی در دل طبیعت یا در شهری با آسمان‌خراش‌های بلند گیر افتاده‌اید، شاید نتوانید سیگنال پرقدرتی دریافت کنید. و به احتمال زیاد در سایه‌ی ساختمانی بلند قرار دارید یا اینکه سقفی بالای سرتان است که مانع برقراری ارتباط با ماهواره‌ها می‌شود. حتی نشستن در درون خودرو نیز به حد کافی در سیگنال‌ها آشفتگی ایجاد می‌کند. قانون آن است که اگر مانعی در بین شما و ماهواره وجود داشته باشد، قادر به برقراری ارتباط نخواهید بود. پس اگر در موقعیت‌هایی قرار دارید که دسترسی به سیگنال GPS میسر نیست، شاید بهتر باشد از نقشه‌های آفلاین استفاده کنید.

building-obstructions

مشکلات نرم‌افزاری

بسیاری از برنامه‌های مربوطه دارای حالت شبیه‌سازی GPS نیز هستند، بدین ترتیب با استفاده از اطلاعات مکانی قبلی، انرژی کمتری مصرف می‌شود و کمتر بر ماهواره‌های GPS تکیه می‌کنند. در این حالت، برنامه به‌دنبال دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای نیست. بهتر است دستگاه را از این حالت خارج کنید.

گاهی اوقات، دریافت سیگنال مدت زمان کوتاهی به درازا می‌انجامد. به‌خصوص در محیط‌های همیشگی، برنامه می‌تواند از اطلاعات قبلی استفاده کند و سریع‌تر موقعیت شما را مشخص کند و در غیر این صورت چند دقیقه باید زمان سپری شود و چندین دقیقه در همان موقعیت قرار داشته باشد. گاهی از اوقات صبر و شکیبایی کاری از پیش نمی‌برد، و اگر بیش از 5 دقیقه هیچ تغییری مشاهده نکردید، احتمالاً مشکل دیگری وجود دارد. البته ابزارهای جدید مجهز به A-GPS هستند که با سرعت به مراتب بالاتری اتصال به ماهواره را میسر می‌سازند.

نخست، مطمئن شوید که تمامی قابلیت‌های فنی و نرم‌افزاری موجود در ابزار GPSتان به روز است. بهتر است برای این منظور سری به وب سایت تولید کننده آن بزنید و از این بابت اطمینان حاصل کنید. شاید نیاز به به‌روزرسانی نقشه‌ها داشته باشید. پس از به‌روزرسانی بررسی کنید که آیا ابزار شما قادر به انجام کارکرد صحیح است یا خیر.

tomtom-reset-button

هنوز هیچ سیگنالی ندارید؟ شاید لازم باشد «راه‌اندازی مجدد نرم» (یا Soft Reset) را انجام دهید. بدین ترتیب ابزار شما به تنظیمات کارخانه باز می‌گردد و تنها تنظیمات مربوط به محدوده‌ی زمانی را از دست می‌دهد، گاهی نیز کلیه تنظیمات کاربر از بین خواهد رفت. تمامی این موارد بستگی مستقیمی به ابزار شما و مدل آن دارد. رویه راه‌اندازی مجدد نرم بسیار ساده است و اغلب اوقات نیاز به هیچ ابزار خاصی ندارد؛ مگر یک گیره‌ی کاغذ معمولی که در حفره مربوطه باید فشار داده شود.

در برخی از ابزارهای Garmin می‌توان تنها با نگه داشتن دکمه‌ی روشن / خاموش برای مدت بیشتری، دستگاه را ریست کرد. در برخی دیگر از ابزارها هم می‌توان باتری را درآورده و دوباره جا زد؛ درست شبیه کاری که در گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهیم. در برخی از ابزارهای TomTom باید گیره‌ی کاغذی را در سوراخی مخصوص فرو کنید.

آیا این روش مثمر ثمر بود؟ خیر؟ در این صورت نیاز به «راه‌اندازی مجدد سخت» (یا Hard Reset) خواهید داشت؛ که دستگاه شما را به حالت اولیه‌ی کارخانه باز می‌گرداند. برای این منظور از کلیه اطلاعات خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید و بعد کارت حافظه‌ی SD یا مینی ‌SD را درآورید. در روند راه‌اندازی سخت، تمامی اطلاعات شما از بین خواهد رفت. در بسیاری از ابزارهای Garmin می‌توانید پس از خاموش کردن دستگاه آن را در حالتی که انگشت خود را روی دکمه‌ی پایین سمت راست نگه داشته‌اید روشن کنید. در این حالت با پیامی نظیر «پاک کردن کلیه داده‌ها» مواجه می‌شوید که باید به آن پاسخ مثبت (بلی) بدهید.

در بسیاری از ابزارهای TomTom راه‌اندازی مجدد سخت را می‌توان ازطریق منوهای صفحه انجام داد. در این حالت دوباره، مطمئن شوید که از تمامی اطلاعات مورد نیاز نسخه پشتیبان تهیه کرده و کارت حافظه را خارج کرده‌اید. این یک روند بازگردانی به تنظیمات کارخانه است که تمامی اطلاعات شما از بین خواهد رفت.

مشکلات سخت‌افزاری

اگر همچنان در برقراری ارتباط با ماهواره مشکل دارید، احتمالاً به دلیل وجود ایرادات سخت‌افزاری GPS این مشکل به وجود آمده است. بسیاری از این ابزارها به صفحه‌ی داشبورد یا پنجره‌ی جلوی وسیله‌های نقلیه متصل می‌شوند که باید حتماً توجه داشته باشیم که گرما و نیروی الکتریکی به دستگاه آسیب می‌زنند. شاید یک روز بسیار گرم را سپری می‌کنید و پنجره‌های خودرو نیز بسته هستند به همین خاطر دمای داخلی این ابزارها بالا رفته و آسیب‌هایی به آن وارد شده است. گرما حتی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به دستگاه وارد کند.

اگر می‌توانید آن را از محیط گرم خارج کرده و در جایی خنک قرار دهید. دمای محیط نگه‌داری این گیرنده‌های GPS باید در محیط معمولی باشد (بالاتر از 30- و کمتر از 80 درجه سانتی‌گراد) البته بسته به نوع دستگاه و تولید کننده‌ی آن می‌تواند متفاوت باشد که بهتر است برای اطلاع به راهنمای دستگاه خود را رجوع کنید.

اگر سامانه‌ی GPS شما همچنان در دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای مشکل دارد، احتمالاً به دلیل مشکلات داخلی است. اغلب محل اتصال داخلی آنتن به برد اصلی مشکل دار می‌شود. حتی باتری داخلی آن (شبیه باتری روی مادربرد رایانه) ممکن است خراب شده باشد. باتری این ابزارها عموماً تا پنج سال دوام می‌آورند، گرچه در برخی مدل‌ها زودتر خراب می‌شوند.

حتی اجزای الکتریکی داخلی آن می‌تواند با شوک‌های الکتریکی، افتادن روی زمین یا دیگر مخاطرات آسیب جدی ببینند. در صورت خیس شدن دستگاه، می‌توانید راهکارهای مربوط به خشک کردنشان را قدم به قدم از این منبع دنبال کنید؛ گرچه این راهنما برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نوشته شده است؛ می‌توانید آن را برای دستگاه‌های GPS خودرویی نیز انجام دهید.

اگر به هر یک از این موارد مشکوک شده‌اید، می‌توانید آن را برای تغییر یا استفاده از خدمات پس از فروش بفرستید. اگر هم به اندازه‌ی کافی در زمینه‌ی الکترونیک تبحر دارید، می‌توانید آستین‌ها را بالا بزنید. یا با جایگزینی دستگاه می‌توانید مشکل‌های جدی را حل و فصل کنید.

بیرون رفتن

زمانی که از سامانه‌های مسیریابی مبتنی بر GPS استفاده می‌کنید – چه در خودرو یا گوشی‌های هوشمند – دلایل بسیاری وجود دارد که می‌تواند موجب شود ارتباط بین دستگاه و سیگنال‌های ماهواره‌ای با اختلال همراه باشد. می‌توانید برای رفع آن از موارد بالا بهره‌ی شایسته‌ای ببرید و مشکل را در نهایت حل و فصل کنید.

اگر با مشکلاتی از این دست رو‌به‌رو بوده‌اید ما و دیگر زومیتی‌ها را نیز از تجربیات ارزشمند خود با خبر سازید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات