ساخت برج‌هایی با ارتفاع بسیار بلند؛ رقابت از نوع نزدیک

یک‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
بازار خبر بلندترین ساختمان جهان، هر ‌از چندگاهی مانند آتشفشان فوران کرده و داغ داغ شده اما دوباره آرام می‌گیرد و خاموش می‌شود. همین چند وقت پیش بود که امارات متحده عربی اعلام کرد که بلندترین ساختمان جهان یعنی «برج الخلیفه» به ارتفاع 828 متر در این کشور ساخته شده‌ و در حال اتمام است اما گویا کشورها قصد دارند گوی سبقت را در این زمینه از یکدیگر بربایند و رکورد بلند‌ترین ساختمان جهان را از آن خود کنند.
تبلیغات

چینی‌ها که فقط در زمینه ساختمان سازی با جهانیان رقابت نکرده‌بودند اعلام کردند که قصد دارند بلندترین ساختمان جهان را در فضای بیرونی شهر «چانگشا» بنا کنند و گوی سبقت را از رقیب اماراتی خود بربایند. آن‌ها قصد دارند تا ساختمانی به ارتفاع 838 متر بسازند. اما نکته عجیب و غریب ماجرا این است که آن‌ها قرار است این کار را تنها در 90 روز به اتمام برسانند!

tower 01

آن‌ها در زمینه کیفیت ساختمان‌سازی خیلی خوش‌نام نیستند؛ افزون بر این که برای ساخت یک چنین ساختمانی احتمالاً به بیش از 270,000 تن فولاد نیاز دارند که تهیه این مقدار فولاد آن‌هم در یک چنین بازه زمانی عملا امکان‌ناپذیر است؛ بنابراین نمی‌توان خیلی به ادعای چینی‌ها در این زمینه اطمینان کرد.

با همه این اوصاف چنانچه این طرح با موفقیت به اتمام برسد و ساختمان در میانه راه فرو نریزد، این طرح می‌تواند برای بیش از 30,000 نفر مسکن تهیه کند و با توجه به استفاده از دیوارهایی با عایق حرارتی و لامپ‌های LED، می‌توان امیدوار بود که صرفه‌جویی کلانی در مصرف انرژی صورت بگیرد.

tower 02

البته این‌طور که چینی‌ها پیش می‌روند بعید نیست که تا چند وقت دیگر در سراسر دنیا هم شاهد چنین ساختمان‌های چند‌صد متری ساخت چین باشیم اما باید دانست که ساختمان، دیگر لپ‌تاپ و گوشی تلفن نیست که اگر خراب شده، بسوزد یا منفجر شود بتوانیم به‌راحتی آن‌را تعویض کنیم بلکه احتمالاً خدای نکرده در آن شرایط باید قید ادامه حیات را بزنیم!

نظر شما در مورد بلندترین ساختمان دنیا چیست؟ براستی چرا کشور‌ها سعی دارند تا با خرج هزینه‌های گزاف، در این زمینه به رتبه نخست دست‌یابند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات