هدف اپل از ساخت ساعت مچی اپل واچ چیست؟

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۲
مطالعه 4 دقیقه
آیا گجت دست کردنی اپل می‌تواند همچون سایر تولیداتش دنیا را زیر و رو کند!؟
تبلیغات

به نظر می‌رسد که پس از فراغ استیو جابز از اپل روند نوآوری در این کمپانی پیشگام کند شده است و بسیاری از منتقدین و صاحب‌نظران بر این باورند که اپل دیگر حرف زیادی برای گفتن ندارد. اما این پایان ماجرا نیست، به نظر محصول جدید و انقلابی در راه است.

اگر خاطرتان باشد، یک سال پیش در همین روزهای برفی و بارانی نشریه وال‌استریت ژورنال خبر از ساخت تبلت 8 اینچی آی‌پد اپل را داد، شایعه‌ای که بالاخره چند ماه بعد در ژوئیه رنگ واقعیت به خود گرفت و تبلت «کوچکتر» به بازار آمد. به نظر می‌رسد که خبری در راه است؛ چرا که روز گذشته روزنامه‌ی نام‌آشنای نیویورک تایمز در خبری اعلام کرد که اپل در حال کار بر روی گجتی است که شباهت بسیار زیادی به ساعت مچی دارد و کوتاه زمانی پس از انتشار این خبر وال استریت ژورنال این موضوع را تایید کرد. امروز نیز بلومبرگ از یک تیم 100 نفره که برروی ساعت مچی اپل در حال کار هستند خبر داد.

انتشار این اخبار در وضعیتی صورت می‌گیرد که اغلب شرکت‌ها چهارچوب‌های تعریف شده‌ی مشخصی برای اطلاع‌رسانی پیرامون تولیدات آینده‌ی خود دارند و هیچ مایل نیستند که رقبا، گوی سبقت را از آنها بربایند، آن هم در تولید محصولات تازه‌شان؛ اصولی که مطمئناً اپل نیز به خوبی به آن واقف است.

اما اگر قطعات پازل اپل را در کنار هم قرار دهیم به مقصود اصلی آنها می‌رسیم. حتما می‌دانید که مدتی است ارزش سهام اپل رو به افول گذاشته است، به همین خاطر این کمپانی بیش از هر زمان دیگر به توجه همه‌ی ما – به عنوان خریدار یا سهامدار – نیازمند است. تا سرمایه‌گذاران ترسویی که به دنبال شرکت دیگری هستند نیز مجاب شوند تا به پول و سهام خود دست نزنند. اینجاست که سر نخ انتشار چنین اخباری در وال استریت ژورنال و سایر روزنامه‌های اقتصادی مهم را در می‌یابیم.

به راستی عایدی اپل از ساخت چنین ساعت مچی چیست؟

با توجه به شواهد و قراین این طور به نظر می‌رسد که گجت‌های پوشیدنی نظیر انواع ساعت مچی هوشمند می‌تواند تقاضای بعدی بازار باشند. در همین رابطه بیل گیزر، که سابقه طولانی در تحلیل بازار ساعت مچی دارد و پیش‌تر در موسسه Meta Watch به خدمت مشغول بوده است ابراز می‌دارد که چنین تجهیزاتی به زودی بازار بزرگی ایجاد خواهند کرد که حتی توسعه‌ی آن از آنچه که کارشناسان تصور می‌کنند، بیشتر خواهد بود. وی همچنین اذعان می‌کند که مدت‌ها منتظر تولید چنین گجتی از سوی اپل بوده و به همین خاطر از شنیدن این خبر هیچ متعجب نشده است.

تقاضای زیادی که از ساعت هوشمند Pebble – دستگاهی که مجهز به صفحه نمایش e-paper (کاغذ الکترونیکی) است و از اتصالات بلوتوث بهره می‌برد – آنچنان جالب توجه بوده که به خوبی این عطش مفرط بازار را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که مردم ساعت‌های مچی را از یاد نبرده‌اند. گرچه گوشی‌های هوشمند به درستی زمان را نشان می‌دهد، اما انگار این موضوع دیگر کفایت نمی‌کند.

البته ساعت‌های مد نظر خریداران فراتر از ابزارهای سنتی بوده و باید مجهز به قابلیت‌های تازه‌ی روز باشد. برای نمونه FuelBand تولید شرکت نایک (Nike) محصول مشابهی است که ترکیبی خلاقانه از ساعت‌ هوشمند و ابزار تحلیل وضعیت سلامتی فرد است. و جالب اینکه این تنها نمونه‌ی موجود در بازار نیست و اگر جستجوی ساده‌ای در اینترنت کنید، با محصولات مشابه بیشتری یک تیم 100 نفره برروی ساعت هوشمند اپل، iWatch کار می‌کنند

از طرف دیگر طول عمر کوتاه باتری و عدم پوشش جامع سیستم عامل iOS موجب شده تا نتوانیم ابزار اپلی خوبی را در این زمینه داشته باشیم. اما اگر این مشکلات رفع شوند اپل می‌تواند کولاکی در بازار بپا کند که نگو و نپرس؛ درست مانند همان کاری که در بازار تلفن‌های هوشمند صفحه لمسی صورت داد و سایر کمپانی‌های صاحب نامی چون نوکیا و اریکسون را به چالشی اساسی کشید. اپل که از نظر مالی بنیه‌ی بسیار قوی دارد، می‌تواند به راحتی جنگ جهانی تازه‌ای را در این زمینه به پا کند که خود مسبب، موثر و موخر آن خواهد بود و نهایتا به امپراطوری عظیم اپلی در سراسر جهان ختم می‌شود.

یاران استیو جابز می‌توانند به راحتی در زمینه‌ی فناوری نمایش، چیپست، تکنیک‌های تولید و سایر موارد ابتکار عمل را به دست گرفته و محصولی کاربردی را برای خریداران نهایی امروزی دست و پا کنند. در همین زمینه نشریه وال استریت ژورنال می‌افزاید که شرکت فاکسکان، یکی از مهمترین شرکای اپل در زمینه‌ی تولید سخت‌افزار، در حال سرمایه‌گذاری در زمینه‌های متعددی است که نهایتاً به تولید گجت‌های دست کردنی ختم می‌شود؛ ابزارهای قدرتمند و جذاب‌تری که شرکای فاکسکان را نیز به سر ذوق می‌آورد.

بی شک، حضور اپل در این عرصه خطری جدی برای رقبا و خبری خوش برای خریداران مشکل پسند است. چرا که می‌توان اطمینان داشت با حرکتی انفجاری، گجت دوست داشتنی دیگری را به خانواده‌ی محصولات خود اضافه نمایند. از این گذشته شواهد و قراین از داخل اپل این موضوع را به خوبی تایید و تصدیق می‌کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که مهندسان و طراحان در حال تکاپو برای گجت به دست کردنی اپل هستند.

به خصوص اینکه تجهیزات تازه‌ی اپل بالاخره از اتصالات کم مصرف و محبوب بلوتوث بهره برده و از سیستم‌عامل iOS 6 به بعد شاهد پشتیبانی آن و دسترسی بلوتوثی به پروفایل‌ها (MAP) خواهیم بود، قابلیت تازه‌ای که به کاربر اجازه می‌دهد ابزار خود را به طور بی‌سیم به گوشی آیفون متصل کرده و از آن طریق پیامک‌های خود را ارسال نماید.

تولیدکنندگان ساعت‌های مچی هوشمند همچنین می‌توانند از قابلیت دیگر iOS 6 برای دسترسی به اعلانات برنامه‌ها بهره ببرند که بستر مناسبی را برای ساعت‌های هوشمند آینده فراهم خواهد کرد. (بدین ترتیب اپل یا هر تولید کننده‌ی دیگری می‌تواند از این توانمندی‌ها به بهترین نحو بهره‌مند شوند).

در حالی که پروژه iWatch می‌تواند عواید زیادی را نصیب اپل کند، احتمال منتفع شدن سایرین نیز در این بین غیر محتمل نیست. به خصوص اگر به خاطر آوریم که صنعت تولید ساعت مچی حوزه‌ای است که تولیدات آن بیشتر شخصی و لوکس به حساب می‌آید. این در حالی است که احتمالا ساعت مچی اپل محصولی زیبا، چشم نواز، پیشرفته و متفاوت خواهد بود که دل همه را آب خواهد کرد. ساعتی که با سایر ساعت‌ها از زمین تا آسمان تفاوت داشته و دیگر حس تجمل را تداعی نخواهد کرد.

این کارشناس خبره در آخر می‌افزاید، ابزارهای به پوشیدنی به سرعت به تجهیزات باب روزی بدل خواهند شد که همه جا آنها را می‌بینیم. ابزارهایی که سبک و سلیقه‌ی نوآورانه‌ی صاحب خود را به خوبی نشان خواهند داد. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا در آینده‌ی نزدیک شاهد نوآوری تازه‌ای از اپل خواهیم بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات