تماشا کنید: عربستان از «مکعب» رونمایی کرد؛ کعبه مدرن در قلب ریاض

شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مکعب / The Mukaab ساختمان عربستان سعودی در ریاض کعبه مدرن غروب
مکعب آسمان‌خراشی عظیم با ارتفاع ۴۰۰ متر است که از هتل، ناحیه‌های مسکونی و جاذبه‌های گردشگری میزبانی می‌کند و شما را به مریخ می‌برد.
تبلیغات

عربستان سعودی پروژه‌های ساخت‌وساز بزرگ و جاه‌طلبانه‌ای دارد و می‌خواهد در سال‌های آینده به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل شود. به‌نوشته‌ی نشریه‌ی عرب‌نیوز‌، محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد و نخست‌وزیر عربستان سعودی، از پروژه‌ی جدیدی پرده‌برداری کرده است که در نگاه اول بی‌شباهت به کعبه نیست.

مسئول پروژه‌ی ساخت‌و‌ساز جدید عربستان شرکت New Murabba Development Company است و این پروژه بخشی از برنامه‌ی بزرگ این کشور برای ایجاد مرکز تجاری بزرگی در شهر ریاض به‌ نام «مربع جدید» است. این ناحیه‌ی تجاری ناحیه‌ای به مساحت بیش از ۱۸٫۱ کیلومترمربع را دربر می‌گیرد، یعنی حدوداً یک‌سوم منهتن نیویورک.

عربستان سعودی می‌گوید ریاض به‌لطف مربع جدید «بزرگ‌ترین مرکز شهر مدرن دنیا» را خواهد داشت. اصلی‌ترین سازه‌ی مربع جدید، ساختمان بزرگی به نام «مکعب» است. مکعب همان‌طورکه از نامش پیدا است، آسمان‌خراشی بزرگ با ساختار مکعبی است که در هر جهت تقریباً ۴۰۰ متر طول دارد.

برای درک عظمت معکب، ساختمان امپایر استیت در منهتن را تصور کنید. عرض مکعب به‌اندازه‌ی ارتفاع امپایر استیت است و ۲۰ نسخه از این ساختمان را در خود جای می‌دهد. مکعب در داخل خود برجی ویژه دارد که خود به‌تنهایی با مرتفع‌ترین آسمان‌خراش‌های دنیا رقابت می‌کند.

مکعب به‌تنهایی تقریباً دو کیلومتر‌مربع از سطح زمین را اشغال می‌کند و از این حیث با تمامی ساختمان‌های دیگر دنیا تفاوت دارد. مکعب میزبان جاذبه‌های گردشگری، هتل، ناحیه‌های مسکونی و فضاهای تجاری خواهد بود. پروژه‌های ساخت‌و‌ساز این‌چنینی معمولاً وعده‌های بزرگ و هیجان فراوان معرفی می‌شوند و مکعب از این قاعده مستنثی نیست.

سازندگان مکعب می‌خواهند این سازه‌ی عظیم اولین مقصد همه‌جانبه و غوطه‌ورکننده در جهان باشد. منظور آن‌ها از «مقصد غوطه‌ورکننده»، فضایی است که افزون‌بر جاذبه‌های واقعی، روی دنیای مجازی و دیجیتالی نیز تمرکز زیادی دارد.

شهر آینده در بیابان؛ پروژه جاه‌طلبانه عربستان برای ساخت آسمان‌خراش ۱۷۰ کیلومتری
شهر آینده در بیابان؛ پروژه جاه‌طلبانه عربستان برای ساخت آسمان‌خراش ۱۷۰ کیلومتری
مطالعه '3

فضای داخلی مکعب شامل محتواهای هولوگرافیک زیادی خواهد بود. برای مثال، در یکی از اتاق‌ها همین محتواها باعث می‌شوند که حسِ بودن در مریخ را تجربه کنید. مکعب فضاهایی برای حضور در عمق اقیانوس و حتی ناحیه‌ای شبیه‌ به کوه‌های هاللویا در فیلم Avatar دارد. ظاهراً عربستان سعودی تلاش می‌کند تا مکعب را به‌نوعی آسمان‌نمای واقعیت مجازی تبدیل کند.

بر‌اساس ادعای عرب‌نیوز، دولت عربستان سعودی قصد دارد ناحیه‌ی مربع جدید را با توجه ویژه به حفاظت از محیط زیست بسازد. عربستان می‌خواهد ساخت‌و‌ساز ناحیه‌ی تجاری جدیدش را تا سال ۲۰۳۰ تکمیل کند. این زمان‌بندی برای پروژه‌ای عظیم در حد مربع جدید، بسیار بلندپروازانه به نظر می‌رسد. انتظار می‌رود که پروژه‌ی مربع جدید تا سال ۲۰۳۰ حدوداً ۵۰ میلیارد دلار به اقتصاد غیر‌نفتی عربستان اضافه و ۳۳۴٬۰۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات