تماشا کنید: این سیستم جدید، پیش‌بینی زلزله را ممکن می‌کند؟

پنج‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
مطالعه 1 دقیقه
شکاف بزرگ در وسط شهر به دلیل زلزله
دانشمندان سیستم جدیدی توسعه داده‌اند که هنوز در مراحل اولیه به سر می‌برد، اما شاید روزی امکان پیش‌بینی زلزله را فراهم کند.
تبلیغات

زلزله یکی از ترسناک‌ترین بلایای طبیعی است و ایران در دسته‌ی کشورهای زلزله‌خیز دنیا قرار دارد. زلزله‌ی خوی مشکلات متعددی پدید آورد و تعداد زیادی از مردم مجبور شدند در سرمای زمستان در داخل چادر زندگی کنند. از طرفی زلزله‌ی ویرانگر ترکیه جان هزاران نفر را گرفت و ساختمان‌های زیادی را تخریب کرد.

با وجود پیشرفت‌ قابل‌توجه علم در دهه‌های اخیر، همچنان پیش‌بینی زلزله برای‌مان امکان‌پذیر نیست. دانشمندان می‌دانند که کدام گسل‌ها مستعد زلزله هستند، اما نمی‌دانند زلزله چه زمانی، در چه مکانی و با چه شدتی از راه می‌رسد.

با تماشای ویدیو در یوتیوب زومیت، ما را برای تولید ویدیوهای ارزشمندتر حمایت کنید

سیستم‌های هشدار زودهنگام زلزله در سال‌های اخیر پیشرفت کرده‌اند. این سیستم‌ها وقوع زمین‌لرزه را تشخیص می‌دهند و چند دقیقه قبل از رسیدن موج‌های لرزه‌ای به سطح زمین، می‌توانند مردم را از طریق پیام آگاه کنند. این پیام‌ها چند ثانیه قبل از رسیدن امواج به دست مردم می‌رسند.

دانشمندان موفق شده‌اند تکنیک جدیدی به نام سنجش صوتی توزیع‌شده (DAS) توسعه دهند. این تکنیک مبتنی‌بر کابل‌های فیبر نوری است. DAS در مراحل اولیه به سر می‌برد، اما پتانسیل زیادی برای پیشرفت دارد. DAS سیستمی برای پیش‌بینی زلزله نیست، اما لرزش‌های اولیه را به‌درستی تشخیص می‌دهد.

دانشمندان امید زیادی به سیستم DAS دارند. این سیستم ممکن است در آینده با هشدار زودهنگام، به مردم برای پناه‌گرفتن کمک کند تا آمار مرگ‌و‌میر ناشی از زمین‌لرزه کاهش یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات