سیمکارت دانش آموزی؛ راهنمای فعالسازی (مهر 1402)

یک‌شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
سیم کارت
سیمکارت دانش آموزی، سیمکارتی برای دسترسی ایمن دانش آموزان به اینترنت یا در اصطلاح «اینترنت پاک» است؛ اما این سیمکارت دقیقاً چیست؟
تبلیغات

از زمان شیوع کرونا و غیرحضوری شدن مدارس، بازار سیمکارت دانش آموزی گرم شد. بعضی از اولیا و دانش آموزان فکر می‌کردند تنها روشی که می‌توانند از اپلیکیشن شاد استفاده کنند، خریداری یکی از این سیمکارت‌های موسوم به سیمکارت شاد است؛ اما در واقعیت این سیمکارت‌ها روشی ایمن برای دسترسی کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۸ ساله به اینترنت محسوب می‌شوند که از ورود آن‌ها به سایت‌هایی که مناسبشان نیست، جلوگیری می‌کند.

این مطلب در تاریخ ۱۶ مهر ۱۴۰۲ به‌روزرسانی شده است.

معروف‌ترین و قدیمی‌ترین اپراتوری که سیمکارت دانش‌آموزی ارائه می‌کند، همراه اول است. این سیمکارت‌ها با نام سیم کارت انارستان شناخته می‌شود. سایر اپراتورها امکان فعال‌سازی اینترنت کودک را با شماره‌گیری یک کد ussd (کد دستوری) روی سیمکات معمولی والدین میسر می‌سازند.

سیمکارت دانش‌آموزی چیست؟

ظاهر سیمکارت‌های انارستانی درست مانند تمام سیمکارت‌هایی است که بزرگ‌سالان استفاده می‌کنند. به گفته انارستان، سیمکارت دانش‌آموزی تمام امکانات مکالمه، پیامک و اینترنت پرسرعت را دارد؛ اما چون مخصوص کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۸ ساله است، اینترنت آن دوستدار کودک و بر پایه وایت لیست یا فهرست سپید طراحی و ارائه می‌شود؛ به این ترتیب، کودکان و نوجوانان دارنده این سیمکارت فقط امکان دسترسی به فهرست سایت‌های گزینش‌شده‌ی مناسب کودکان و نوجوانان را دارند و سایت‌های خارج از این لیست از دسترس آن‌ها خارج شده است.

البته با وجود این که هر کاربر تنها امکان دسترسی به سایت‌های موجود در فهرست سپید (وایت لیست) را دارد، اگر سایت موردنظر او در دسترس نباشد، می‌تواند درخواست کند تا اپراتور آن را به لیست سپید اضافه کند. برای این کار باید یک فرم درخواست را در وب‌سایت اپراتور تکمیل کرده و آدرس وب‌‌سایت مدنظر را وارد کند تا پس از بررسی درصورت امکان به فهرست سپید افزوده شود و در دسترس قرار بگیرد.

بسیاری از خانواده‌ها و والدین دانش‌آموزان با توجه به نام‌گذاری این سیمکارت با عنوان سیمکارت دانش‌آموزی تصور می‌کنند، این نوع سیمکارت کاربردهای صرفا آموزشی دارد و برای مثال، فقط با استفاده از این سیمکارت می‌توان از پلتفرم «شاد» استفاده کرد. این تصورات درست نیست؛ دانش‌آموزان برای ورود به شاد و استفاده رایگان از این پلتفرم نیاز به سیمکارت خاصی ندارند.

مهم‌ترین دلیلی که به‌عنوان مزیت استفاده از سیمکارت دانش‌آموزی برای کودکان و نوجوانان مطرح می‌شود این است که این سیم‌کارت‌ها محتوای سالمی را در دسترس افراد ۶ تا ۱۸ ساله قرار می‌دهند و این موضوع می‌تواند خیال خانواده‌ها را از محتوایی که فرزندشان با آن سروکار دارد، راحت کند.

یک دلیل دیگر هم وجود دارد که شاید افراد را به استفاده از سیمکارت دانش‌آموزی ترغیب کند: خرید بسته‌های مکالمه و اینترنتی سیمکارت‌های دانش‌آموزی تا ۳۵ درصد ارزان‌تر از سیمکارت‌های عادی است. همچنین کودکان با دریافت سیمکارت انارستان می‌توانند به محتوای سرگرم‌کننده و جذاب مناسب خودشان در یک فضای امن و دلچسب به فعالیت بپردازند. اگر به تربیت و رشد کودکانتان اهمیت می‌‌دهید، مقاله بهترین اپلیکیشن های مناسب کودکان را از دست ندهید.

سیمکارت دانش‌آموزی به نام کیست؟

با توجه به اینکه دانش‌آموزان به سن قانونی نرسیده‌اند، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصوبه‌ای اعلام کرده است که هیچ سیمکارتی نمی‌تواند به نام این افراد باشد. بنابراین، سیمکارت دانش‌آموزی در ابتدا به اسم یکی از والدین برای فرزند ثبت می‌شود و پس از رسیدن دانش‌آموز به سن قانونی این امکان وجود دارد که مالکیت از والدین به خود شخص انتقال پیدا کند.

پس از اینکه دانش‌آموز به سن قانونی رسید، علاوه بر انتقال مالکیت محدودیت‌های سیمکارت هم به‌طور کلی حذف می‌شود و سیمکارت دانش‌آموزی به یک سیمکارت عادی که امکان دسترسی به سایت‌‌ها و اپ‌های مختلف را فراهم می‌کند، تبدیل خواهد شد.

تغییر مالکیت سیمکارت دانش‌آموزی

برای تغییر مالکیت سیمکارت، دانش‌آموز پس از پایان ۱۸ سالگی فرد باید همراه با یکی از والدین خود که سیمکارت به نام او است، با در دست داشتن مدارک شناسایی لازم به یکی از دفاتر اپراتور مراجعه کند تا مالکیت سیمکارت به نام او انتقال داده شود.

طبق قانون در زمان انتقال مالکیت باید انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده و یا وکیل قانونی آن‌ها به‌صورت حضوری به دفتر اپراتور مراجعه کنند. مدارکی که در لیست زیر آمده، برای انجام فرایند انتقال مالکیت ضروری است:

  • شناسنامه انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده
  • کارت ملی انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده
  • فرم تعهدات از سوی انتقال‌گیرنده
  • تنظیم و تکمیل سند انتقال
  • ارائه کد پستی ۱۰ رقمی انتقال‌گیرنده
  • ارائه سیمکارت فعالی که قصد انتقال مالکیت آن وجود دارد
  • ثبت نام سیمکارت دانش‌آموزی رایگان

    برای دریافت سیمکارت دانش‌آموزی رایگان انارستان می‌توانید از طریق وب‌سایت ‌ثبت آنلاین، دفاتر خدمات مشترکین اپراتور مورد نظر یا دفاتر پیشخوان دولت اقدام کنید. همان‌طور که توضیح دادیم سیم‌کارت باید به نام پدر یا مادر ثبت شود؛ بنابراین، برای خرید و فعال‌سازی سیمکارت به کارت ملی یکی از والدین، شناسنامه کودک یا نوجوان و درنهایت کد فعال‌سازی سیم‌کارت نیاز است.

    ثبت نام سیم کارت دانش آموزی رایگان
    فعالسازی و دریافت سیمکارت انارستان

    همان‌طور که می‌دانید، فعال‌سازی سیمکارت فقط با حضور یکی از والدین به همراه مدارک شناسایی (کارت ملی والد، شناسنامه فرزند) امکان‌پذیر است و نوجوان به تنهایی نمی‌تواند برای خرید آن اقدام کند. هر کودک یا نوجوان ۶ تا ۱۸ ساله هم فقط می‌تواند یک‌ سیمکارت دریافت کند.

    انارستان می‌گوید امکان دریافت سیمکارت‌های انارستانی برای کودکان و نوجوانان اتباع خارجی نیز وجود دارد. برای این کار والدین آن‌ها می‌توانند با همراه داشتن گذرنامه یا کارت آمایش خود و فرزندانشان، نسبت به تهیه و فعال‌سازی سیمکارت برای فرزندانشان اقدام کنند.

    خرید اینترنتی سیمکارت دانش‌آموزی

    برای خرید آنلاین و اینترنتی سیمکارت دانش‌‌آموزی همراه اول یا خرید اینترنتی سیمکارت انارستان کافی است که به فروشگاه وب‌سایت همراه اول مراجعه کنید. سپس با انتخاب پیش کد ۹۹۴ و سرشماره، کد امنیتی را وارد کنید تا شماره‌ها را ببینید، یکی را انتخاب کنید و بخرید.

    این نکته را در نظر داشته باشید که برای تغییر مالکیت و انتقال سیمکارت دانش‌آموزی به دیگری نمی‌توانید از روش‌های آنلاین استفاده کنید و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم تنها راه این است که به یکی از دفاتر اپراتور همراه مراجعه کنید.

    قیمت سیمکارت دانش‌آموزی

    قیمت سیمکارت دانش‌آموزی انارستان در زمان نگارش این مقاله رایگان است. اما درصورتی‌که سیمکارت گم شود برای صدور مجدد آن مجبور به پرداخت هزینه هستید.

    بنا بر اعلام شرکت همراه اول، سیمکارت‌های مخصوص کودک و نوجوان این اپراتور معمولاً مقدار اندکی شارژ اولیه و بسته‌های اینترنتی خوشامدگویی دارند. این بسته خوشامدگویی شامل ۳ گیگابایت حجم اینترنت اولیه و ۶۳ گیگ اینترنت ۹ ماهه (هر ماه ۷ گیگ ۷ روزه) می‌شود. همچنین، سیمکارت‌های انارستان به مبلغ ۵,۰۰۰ ریال شارژ اولیه نیز دارند.

    معایب سیمکارت دانش‌آموزی

    می‌توان گفت که سیمکارت‌های دانش‌آموزی حداقل برای کودکان مطمئن‌ترین گزینه هستند، آن هم درصورتی‌که کودک فقط به اینترنت سیمکارت دسترسی داشته باشد و نتواند به وای‌فای وصل شود.

    بزرگ‌ترین تفاوت این سیمکارت‌ها با سیمکارت‌های عادی پیروی از یک وایت‌ لیست است که دسترسی به اینترنت بر اساس آن تعریف می‌شود. این فهرست سفید گاهی ممکن است شامل اپلیکیشن‌ها و برنامه‌‌هایی شود که از نظر شما عدم دسترسی به آن معنایی ندارد یا حتی فرزندتان به آن‌ها نیاز دارد.

    البته انارستان این امکان را فراهم کرده است که شما بتوانید با تکمیل فرم درخواست، برنامه‌ها و وب‌سایت‌هایی را که می‌خواهید به آن‌ها دسترسی داشته باشید برای اضافه شدن به این لیست سفید پیشنهاد دهید، اما این پروسه زمانبر است و احتمال عدم موافقت با درخواستتان هم وجود دارد.

    با سیم‌‌کارت‌های انارستانی نمی‌توان به اپ‌هایی مانند واتساپ، اینستاگرام و تلگرام دسترسی داشت. هرچند این اپ‌ها از زمان غیرمجاز شناخته شدن برای عموم مردم و افراد بالای ۱۸ سال، با سیمکارت‌های دانش‌آموزی هم به‌دلیل نامطمئن بودن محتوا برای کودک و نوجوان در دسترس نبودند.

    در سیم‌کارت انارستان تنها امکان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی مجاز وجود دارد.

    سوالات متداول زومیت

    • آیا در سیمکارت دانش آموزی امکان تماس و ارسال پیامک وجود دارد؟

      بله، سیمکارت دانش آموزی تمام امکانات مکالمه، پیامک و اینترنت پرسرعت را دارد اما چون مخصوص کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۸ سال است، اینترنت آن دوستدار کودک و بر پایه وایت لیست یا فهرست سپید است؛ یعنی کودک و نوجوان تنها امکان دسترسی به فهرست سایت‌های گزینش‌شده‌ی مناسب کودکان و نوجوانان را دارد.

    • آیا با سیمکارت انارستان امکان رجیستری کردن گوشی وجود دارد؟

      بله، امکان رجیستری کردن سیمکارت به نام والد ثبت‌نام‌کننده سیمکارت امکان‌پذیر است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات