چرا مایکروسافت، ویندوز را دوباره طراحی کرد؟

شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲
مطالعه 4 دقیقه
چه از دشمنان مایکروسافت باشیم چه از طرافدان دوآتشه آن، همگی قبول داریم که تغییرات انجام شده در ویندوز ۸، انقلابی و چشمگیر بوده‌اند. در‌واقع موردی که در ویندوز ۸ با آن مواجه هستیم، تغییر که نه، بلکه طراحی دوباره بوده است. حالا جانشین استیون سینوفکسی و رئیس جدید بخش ویندوز مایکروسافت، جولی لارسون گرین، توضیح می‌دهد که چرا مایکروسافت محبوب‌ترین سیستم‌عامل جهان را دوباره طراحی کرد. در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ویندوز ۸، موافقان و مخالفان خود را دارد. بااین‌حال مایکروسافت هنگام ساخت این محصول، احساس کرده بود زمان آن رسیده که نگاه و احساس جدیدی را به روح محصولی بدمد که توسط بیش از ۲.۱ میلیارد کاربر استفاده می‌شود.

جولی لارسون گرین، رئیس بخش توسعه ویندوز، اخیراً مصاحبه‌ای با MIT Technology Review داشته که در آن از دلایل تغییرات انجام شده در آخرین نسخه مایکروسافت صحبت کرده است.

لارسون در توضیح وجود صفحه‌ آغازین ویندوز، بر این عقیده است که در نسخه‌های پیشین ویندوز، کاربران در دسکتاپ اپلیکیشن‌های خود را اجرا می‌کردند. از نظر وی، کاربران معمولاً در هر لحظه تنها یک پنجره را اجرا می‌کنند، سپس آن را به کنار گذاشته و پنجره جدیدی را باز می‌کنند. اما در ویندوز ۸، همه اپلیکیشن‌ها و پنجره‌هایی که نیاز دارید در یک صفحه و در کاشی‌های زنده اجرا می‌شوند.

لارسون این مسئله را این‌گونه توضیح می‌دهد:

به جای اینکه مجبور باشید در نوار کوچکی به‌دنبال آیکون اپلیکیشن‌های خود بگیرید، یک بستر داشبوردگونه فراهم شده که هرچیزی که می‌خواهید و لازم دارید در آن جمع شده است. این آیتم، دسترسی شما را به چیزهایی که می‌خواهید و کارهایی که قصد انجام دارید، راحت‌تر می‌کند.

شکی در این مسئله نیست که ویندوز ۸، در اصل برای صفحه‌نمایش‌های مبتنی بر تاچ طراحی شده است، چیزی که لارسون آن را «یک روش کاملاً طبیعی برای تعامل» می‌داند. پس از به کارگیری دستگاه‌های لمسی، حتی کاربرانی که به استفاده از ماوس و کیبورد در رایانه‌های معمولی عادت کرده‌اند، ممکن است خود را در شرایطی ببینند که دوست دارند بعضی کارها را در صفحات لمسی و با انگشتان خود انجام دهند.

از نگاه لارسون، صفحات لمسی در‌واقع ترسیم کننده آینده هستند. البته او اذعان می‌کند که در آینده رایانه‌هایی با ماوس و کیبورد نیز وجود خواهد داشت اما اکثریت دستگاه‌ها، سازگار با تاچ خواهند بود.

لارسون در این زمینه می‌گوید:

در حال حاضر شاهد فروش بسیار سریع رایانه‌های لمسی هستیم. من به شخصه دیگر نمی‌توانم یک رایانه غیرلمسی را تصور کنم. اگر یکبار این نوع دستگاه‌ها را تجربه کنید، کنار گذاشتن آن برای شما واقعاً سخت خواهد بود.

ویندوز ۸، پس از انتشار، به دلیل تلاش برای محوریت دادن خود در همه فعالیت‌های کاربر مورد انتقاد قرار گرفته بود. محیط صفحه‌آغازین بیشتر در دستگاه‌های لمسی کاربرد خود را نشان می‌دهد و در رایانه‌های سنتی همراه با ماوس و صفحه‌کلید، محیط دسکتاپ همچنان حرف اول را می‌زند.

برای اساس اظهارات لارسون گرین، مایکروسافت، در ویندوز جدید، یک راهکار هدفمند برای هر دو محیط فوق ارائه کرده است. ماوس‌ها معمولاً دقیق‌تر از انگشتان عمل می‌کنند و کار با صفحه‌کلیدهای فیزیکی نیز نسبت به کیبوردهای مجازی آسانتر است.

با وجود این، لارسون عقیده دارد اکثر افراد، برای کار کردن، روش جدید را ترجیح می‌دهند.

لارسون در این زمینه می‌گوید:

« ما نمی‌خواهیم شما مجبور به انتخاب یکی از دو روش شوید. بعضی از کاربران در ابتدا از محیط جدید ناراضی بودند، اما به مرور زمان، این نارضایتی‌ها کمتر شنیده شد. در‌واقع تنها کمی زمان لازم است تا کاربران به روش و محیط جدید عادت کنند.

اما با توجه به این توضیحات، سؤالاتی نیز مطرح می‌شود، برای مثال این «زمان لازم» چقدر است؟ مایکروسافت نرم‌افزاری به نام زندگی با ویندوز (Living with Windows) را به اجرا در آورده که به مدت چندین ماه فعالیت‌های کاربران ویندوز در منزل را مشاهده و دنبال می‌کند. براساس گفته‌های جولی لارسون گرین با توجه به داده‌های این نرم‌افزار، بعضی از کاربران به سرعت با محیط سیستم‌عامل جدید سازگار شده‌اند و بعضی به زمانی بین ۲ هفته تا ۲ ماه برای سازگاری با سیستم‌عامل جدید نیاز دارند.

سؤال دیگر این است که «سازگاری کاربران با ویندوز ۸»، در چه شرایطی قرار دارد؟ مایکروسافت برای رسیدن به پاسخ این سؤال، داده‌های دریافت شده از کاربرانی را که برای همکاری با «برنامه بهبود تجربه کاربری» اعلام آمادگی کرده‌اند، دریافت و بررسی می‌کند. اطلاعات دریافتی تا این لحظه، برای مایکروسافت امیدوارکننده بوده‌اند.

لارسون گرین، این مسئله را این‌گونه توضیح می‌دهد:

براساس اطلاعات دریافتی ما، تاکنون ۹۰ درصد از کاربران، در اولین تجربه کاربری خود از نوار Charm استفاده کرده و صفحه‌آغازین را به کار گرفته‌اند. حتی اگر شما از کاربران دسکتاپ باشید، با‌گذشت زمان و تا حدود شش هفته بعد به کارگیری سیستم‌عامل جدید، به مرحله‌ای می‌رسید که سعی می‌کنید بیشتر با آیتم‌های جدید کار کنید تا با آیتم‌های قدیمی که با آن‌ها آشناتر هستید.

البته واضح است که رئیس بخش مایکروسافت ویندوز، تنها به توضیح معیارهای مایکروسافت، در ساخت ویندوز ۸ نپرداخته بلکه از آن‌ها دفاع می‌کند.

بدون شک، با کاهش فروش پی‌سی و افزایش فروش تبلت‌ها در دنیای امروز، کمپانی احساس کرده که برای انطباق با دنیای جدید، باید رابط‌کاربری آشنای خود را متحول کند.

آیا مایکروسافت، روش صحیحی را در ویندوز ۸ دنبال کرده‌است؟ این موضوعی است که بحث و گفتگو درباره آن همچنان داغ است.

اما سؤال اساسی‌تر این است که آیا تعداد کاربران وفادار مایکروسافت که سرانجام به ویندوز ۸ جدید و متفاوت مهاجرت می‌کنند، قابل قبول خواهد بود یا اینکه به خاطر راحتی و آشنایی بیشتر به ویندوز ۷ و اجدادش وفادار می‌مانند؟

نظر شما در این باره چیست؟ آینده ویندوز ۸ و رابط‌کاربری جدید آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات