بلومبرگ: اپل پس از ترک جانی آیو بر طراحی کاربردی‌تر متمرکز شده است

پنج‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق گفته الکس وب، طراحی محصولات اپل از زمان ترک جانی آیو در سال ۲۰۱۹ بهبود یافته و ظاهرا کانون توجه این شرکت روی طراحی‌های کاربردی معطوف شده است.
تبلیغات

جانی آیو، طراح نام‌آشنای محصولات اپل، پس از سی سال خدمت برای غول دنیای فناوری سال ۲۰۱۹ و به‌دلیل برخی مسائل از سمَت مدیر ارشد طراحی کناره‌گیری کرد. آیو معمولا به‌دلیل ایجاد زبان طراحی ساده و تقاضای وسواس‌گونه بر کاهش ضخامت در محصولات اپل شهرت دارد؛ اما به‌نوعی می‌توان گفت حفظ روند مینیمالیسم در این سطح افراطی تبعاتی نیز برای اپل به‌همراه داشت و در سال‌های اخیر، به پاشنه آشیلی برای اپل تبدیل شده بود. برای درک این موضوع، می‌توان صفحه‌کلید پروانه‌ای را مثال زد که به‌منظور کاهش ضخامت دستگاه ایجاد شد؛ اما به‌هیچ‌عنوان با استقبال کاربران مواجه نشد. البته محصولاتی همچون مجیک ماوس و ریموت کنترل اپل تی‌وی و حتی خود آیفون‌ها نیز مشکلات مشابهی داشتند.

اکنون گفته می‌شود اپل پس از گذشت سه سال از ترک جانی آیو، به طراحی کاربردی دستگاه‌های جدید روی آورده است. الکس وب، خبرنگار بلومبرگ، معتقد است اپل از زمان خروج آیو عملکردش را در بخش طراحی نه برای زیبایی، بلکه برای کاربردی‌ترشدن محصولات افزایش داده است. به‌عنوان مثال، درحالی‌که طراحی ریموت کنترل قبلی برای اپل تی‌وی باعث می‌شد تصادفی آن را به‌صورت وارونه در دست بگیرید یا ناخواسته ترک پد آن را لمس کنید، مدل جدید این مشکل را کاملا برطرف کرده است. برای یادآوری، این مدل ماه می با طراحی بهبودیافته و دکمه‌های روشن و خاموش برای اپل تی‌وی اضافه شد.

همچنین، مدل‌های جدید مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ میزبان درگاه‌هایی هستند که اپل در سال ۲۰۱۶ آن‌ها را حذف کرده بود. طبیعتا مک‌های جدید برای جای‌دادن درگاه‌های جدید کمی سنگین‌تر و ضخیم‌تر از نسل گذشته هستند؛ اما نباید از این نکته غافل شد که آن‌ها اکنون از هر زمان دیگر کاربردی‌تر به‌نظر می‌رسند و کاربران از درگاه‌های متعدد بهره‌مند می‌شوند.

خبرنگار بلومبرگ می‌گوید لبه‌های مسطح در مدل‌های آیفون ۱۲ و ۱۳ را بر مدل‌های خمیده پیشین ترجیح می‌دهد؛ چراکه لبه‌های خمیده نمایشگر دستگاه را هنگام افتادن بسیار مستعد تَرَک‌خوردن و شکستن می‌کند. او بیان می‌کند شایسته است که به خواسته مشتریان احترام گذاشته شود؛ خصوصا وقتی که طراحی به‌جای عملکرد، روی فرم و زیبایی دستگاه تمرکز می‌کند.

الکس وب خاطرنشان می‌کند که شاید اپل همچنان بر برخی اصول طراحی جانی آیو پایبند باشد؛ اما درنهایت احساس می‌کند فلسفه تغییر کرده است. افزون‌براین، وی می‌گوید آیو ممکن است قبل از خروج در طراحی برخی از محصولات اخیر اپل دست داشته باشد. جالب است بدانید چندی پیش مشخص شد جانی آیو در طراحی آی‌مک ۲۴ اینچی ۲۰۲۱ نیز دخیل بوده است؛ اما مشخص نیست این همکاری در چه برهه‌ای صورت گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات