دستگیری مهندس آمریکایی به دلیل فروش اسرار نظامی در ساندویچ کره بادام‌زمینی

سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مأموران FBI یک مهندس هسته‌ای نیروی دریایی ایالات متحده و همسرش را به اتهام فروش اسرار زیردریایی مخفی در ساندویچ کره بادام‌زمینی دستگیر کردند.
تبلیغات

یک مهندس هسته‌ای نیروی دریایی و همسرش به تلاش برای فروش اسرار فناوری زیردریایی به یک کشور دیگر در ازای دریافت رمزارز متهم شدند. FBI و سرویس تحقیقات جنایی نیروی دریایی (NCIS)، جاناتان و دایانا توبی از آناپولیس مریلند را دستگیر کردند؛ زیرا در تلاش بودند اطلاعاتی در مورد سیستم محرکه هسته‌ای زیردریایی‌های هجومی کلاس ویرجینیا را به یک نماینده دولت خارجی بفروشند؛ اما آن‌ها نمی‌دانستند این نماینده در واقع مأمور مخفی FBI است.

به گزارش تک‌اسپات، در شکایت کیفری وزارت دادگستری (DoJ) آمده است که توبی ۴۲ ساله در برنامه پیشران هسته‌ای نیروی دریایی کار می‌کرد. مجوز امنیت ملی در سطح بالا به او دسترسی به اطلاعاتی می‌داد که بدون شک ملت‌های رقیب هزینه هنگفتی برای آن پرداخت می‌کردند.

بر اساس شکایت مذکور، در ۱ آوریل ۲۰۲۰، جاناتان بسته‌ای به یک دولت خارجی ناشناس ارسال کرد و اظهار داشت که علاقه‌مند است کتابچه‌های عملیات زیردریایی، گزارش عملکرد و سایر اطلاعات حساس را در مقابل ۱۰۰ هزار دلار ارز رمزنگاری‌شده بفروشد. او نوشته بود:

من از این ترجمه ضعیف به زبان شما عذرخواهی می‌کنم. لطفاً این نامه را به سازمان اطلاعات نظامی خود ارسال کنید. من معتقدم این اطلاعات برای ملت شما ارزش زیادی خواهد داشت. این یک فریب نیست.

دفتر FBI در کشور خارجی این بسته را دریافت کرد که حاوی آدرس بازگشت پیتسبورگ بود. این مسئله منجر به این شد که یک مأمور FBI به‌عنوان نماینده خارجی در طول چند ماه با توبی از طریق پروتون میل در ارتباط باشد. در ماه ژوئن، مأمور فدرال مذکور برای توبی ۱۰ هزار دلار مونرو (Monero) فرستاد تا با این کار حسن نیت خود را ثابت و اعتماد ایجاد کند. یک هفته بعد، توبی و همسر ۴۵ ساله‌اش، دایانا توبی، موافقت کردند برای تبادل اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به مکانی در ویرجینیای غربی سفر کنند.

درحالی‌که همسرش به‌عنوان نگهبان عمل می‌کرد، توبی در محل مورد توافق منتظر ماند. او نصف ساندویچ کره بادام‌زمینی را که حاوی کارت SD آبی‌رنگ پیچیده‌شده در پلاستیک بود، در مکان یادشده باقی گذاشت. این رم حاوی اطلاعات طراحی و ویژگی‌های عملکرد راکتورهای زیردریایی کلاس ویرجینیا بود. توبی همچنین پیامی نوشته بود:

امیدوارم کارشناسان شما از نمونه ارائه‌شده بسیار راضی باشند و من اهمیت یک مبادله کوچک را برای افزایش اعتمادمان درک می‌کنم.

FBI مبلغ ۲۰ هزار دلار برای این معامله به وی پرداخت کرد. چندین مبادله دیگر طی ماه‌های بعد انجام شد؛ از جمله یکی که در آن پس از گذاشتن کارت SD در بسته آدامس، ۷۰ هزار دلار به او اهدا شد.

این زوج در ۹ اکتبر دستگیر و در ۱۲ اکتبر در دادگاه فدرال مارتینزبورگ ویرجینیای غربی حاضر شدند. آن‌ها به توطئه برای انتقال داده‌های محدود به‌عنوان نقض قانون انرژی اتمی متهم هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات