پارلمان اروپا خواستار ممنوعیت شناسایی چهره در اماکن عمومی شد

شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
پارلمان اتحادیه اروپا ضمن درخواست برای ممنوعیت استفاده از فناوری شناسایی چهره در اماکن عمومی، خواستار ممنوعیت استفاده از دیتابیس‌ استارتاپ‌هایی مانند Clearview شد.
تبلیغات

پارلمان اروپا از قانون‌گذاران اتحادیه اروپا خواست با اعمال ممنوعیت برای به‌کارگیری فناوری شناسایی چهره خودکار در فضاهای عمومی، استفاده پلیس از هوش مصنوعی را محدود کنند.

به گزارش انگجت، قطع‌نامه مصوب پارلمان اروپا قابلیت اجرایی ندارد؛ اما طرحی است که می‌تواند برای وضع قوانین مرتبط دیگر در این پارلمان الهام‌بخش باشد؛ این قطع‌نامه با ۳۷۷ رأی موافق، ۲۴۸ رأی مخالف و ۶۲ رأی ممتنع تصویب شد.

طبق خواسته اعضای پارلمان اتحادیه اروپا، شهروندان تنها زمانی که مشکوک به انجام جرمی باشند باید تحت‌ نظر قرار بگیرند. آن‌ها ضمن ابراز نگرانی‌هایی در مورد اشتباهات الگوریتمی در هوش مصنوعی، اعلام کردند که جلوگیری از تبعیض‌ها، به‌صورت هم‌زمان به نظارت انسانی و حمایت قانونی نیاز دارد.

طبق شواهد، نرخ اشتباه سیستم‌های شناسایی مبتنی بر هوش مصنوعی در احراز هویت گروه‌های اقلیت قومی، سالمندان و زنان بیشتر است؛ در نتیجه اعضای پارلمان معتقدند الگوریتم‌ها باید شفاف، قابل ردیابی، مستند و در صورت امکان متن‌ باز باشند.

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، در این قطع‌نامه این‌گونه نوشته شده است:

متهم کردن مردم با استناد به سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی بدون داشتن حق اعتراض یا شکایت جای بحث دارد. نمی‌توان صرفا بر اساس پردازش خودکار داده‌ها به افراد جرمی نسبت داد.

علاوه بر این، نمایندگان پارلمان اروپا خواستار ممنوعیت استفاده از دیتابیس‌ استارتاپ‌های خصوصی تشخیص چهره‌ای مانند Clearview و قضاوت افراد بر اساس داده‌های رفتاری شدند.

آن‌ها از کمیسیون اتحادیه اروپا خواستند از سیستم‌های هوش مصنوعی برای رده‌بندی اجتماعی یا اعتباردهی اجتماعی استفاده نکنند.

این قطع‌نامه تابستان ۱۴۰۰ در پی درخواست‌های مشابه نهاد‌های حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا تصویب شد.

نهاد‌های قانون‌گذار معتقدند که سیستم‌های هوش مصنوعی از ویژگی‌های قابل اندازه‌گیری بدن انسان‌ها برای طبقه‌بندی افراد بر اساس قومیت، جنسیت، گرایش سیاسی و … استفاده می‌کنند و این طبقه‌بندی می‌تواند منجر به تبعیض شود.

در ماه آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰)، کمیسیون اتحادیه اروپا برای مشخص کردن چارچوب نظارتی در به‌کار‌گیری هوش مصنوعی، لایحه‌ای به نام قانون هوش مصنوعی ارائه کرد؛ طبق این لایحه استفاده از احراز هویت بیومتریک از راه دور (فناوری‌هایی مانند شناسایی چهره) در اماکن عمومی تنها برای مقابله با جرائم بزرگی مانند حملات تروریستی با آدم‌ربایی مجاز است.

شما درباره استفاده از فناوری تشخیص چهره در اماکن عمومی چه دیدگاهی دارید؟ آیا این فناوری می‌تواند دردسرساز باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات